گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با افزایش فروشنده‌ها به کار خود پایان داد. به گفته معامله‌گران صورت‌برداری بازرسان تعزیرات در روزهای اخیر سبب شده تا بیشتر معامله‌گران به فروش کالاهای خود ترغیب شوند.از این رو روز گذشته محصولات بادی با افت ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شده و با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شدند. این در حالی است که التهاب همچنان بر بازار پتروشیمی سایه افکنده و بسیاری از معامله‌گران را در این حوزه نگران کرده است.از سوی دیگر، پیش‌بینی معامله‌گران نیز از عدم افت قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهد، البته قیمت تعدادی از محصولات پلیمری در بازار و بورس یکسان شده است و به گفته آگاهان بازار مبادلات هفته آینده بورس کالا دریچه‌ای به یکسان شدن قیمت اکثر محصولات پلیمری در بازار و بورس است.

در همین حال مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی با افزایش تقاضا برای سودکاستیک همراه بود، به طوری که سودکاستیک اروند که به میزان ۴ هزارتن و با نرخ پایه ۴۲۱ تومان عرضه شده بود، با ۱۴ هزارتن تقاضا از سوی معامله‌گران مواجه شد. این کالا در رقابت با قیمت ۴۴۲ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

سودکاستیک اروند ۱۴ هزارتن تقاضا داشت

البته در این روز ۳ هزارتن سودکاستیک بندرامام هم با نرخ ۴۲۱ تومان عرضه شد که با همین میزان تقاضا روبه‌رو شد. به گفته فعالان اقتصادی، گر چه همیشه تقاضا برای خرید سودکاستیک بندرامام بیشتر از اروند بود، اما روز گذشته به دلیل احتمال عدم تحویل سودکاستیک از سوی مجتمع بندرامام، خریداران ترجیح دادند تا تقاضای خود را برای خرید سود اروند افزایش داده و این کالا را خریداری کنند.

به این ترتیب سودکاستیک بندرامام که با نرخ ۴۲۱ تومان عرضه شده بود با رقابت اندکی از سوی کارگزاران مواجه شد. از سوی دیگر سودکاستیک در حال حاضر و در بازار داخل با نرخ ۵۵۰ تا ۵۶۰ تومان معامله می‌شود. به عقیده معامله‌‌گران اختلاف قیمت سودکاستیک در بازار و بورس در حال افزایش است و تنها راه مقابله با افزایش فاصله قیمتی این کالا در بازار و بورس، افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی و در دو یا سه هفته متوالی است.

البته در حال حاضر موضوعی که بازار پتروشیمی را بیش از پیش درگیر کرده، افزایش صادرات به دلیل رشد نرخ دلار است، همین موضوع هم سبب شده تا میزان عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی و در بازار داخل کاهش یابد. این در حالی است که به گفته معامله‌گران از میزان خرید مصرف‌کنندگان واقعی هم به شدت کاسته شده و این گروه با توجه به افزایش بیش از حد قیمت‌ها و کاهش نقدینگی‌شان ترجیح می‌دهند واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنند.

با این حال روز گذشته هم بازار ارز تلاطم زیادی داشت و در نتیجه بیشتر معامله‌گران را با سردرگمی و التهاب بیشتر مواجه کرد. از سوی دیگر، وجود بازرسان تعزیرات در بازار پتروشیمی هم سبب شده تا معامله‌گرانی که تا پیش از این از فروش کالاهای خود خودداری می‌کردند، در دو، سه روز اخیر به فروشنده تبدیل شوند. گفته می‌شود بازرسان تعزیرات از بنگاه‌های معاملاتی خواسته‌اند که ظرف مدت یک ماه انبارهای خود را از کالاهای ذخیره شده، خالی کنند. از این رو تاجران بسیاری در روزهای اخیر سعی کردند تا قیمت‌ پیشنهادهای خود را کاهش داده و محصولات انبار شده را به فروش برسانند.

کاهش نقدینگی مصرف‌کنندگان واقعی

این درحالی است که همچنان پیش‌بینی‌ها در خصوص بازار پتروشیمی دشوارتر از پیش شده است و نمی‌توان آینده مشخصی از روزهای آتی تصور کرد. با این حال و با وجود نوسان رو به بالای نرخ دلار، معامله‌گران بعید می‌دانند که قیمت‌ها در بازار پتروشیمی کاهش یابد ولی همچنان انتظار افزایش رکود در بازار وجود دارد. از این رو بیشتر آگاهان بازار در انتظار افزایش رکود در بازار پتروشیمی هستند. گرچه میزان رکود در حال حاضر را ۵۰ درصد می‌دانند، اما باز هم انتظار دارند که رکود بیش از پیش شود. به گفته این گروه بازار پتروشیمی در شرایط فعلی و با وجود افزایش صادرات و کاهش عرضه‌ها، همچنین افزایش بیش از حد قیمت‌ها به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده است؛ چرا که وضعیت بازار ارز کاملا نامشخص است و ثباتی در این بازار دیده نمی‌شود، از سوی دیگر بازار پتروشیمی به روند مثبت قیمت‌ها و همچنین عدم کاهش نرخ‌ها عادت کرده است. از این رو معامله‌گران حوزه پتروشیمی انتظار ندارند که بازار وضعیتی متفاوت با روزهای اخیر را در پیش گیرد.

این در حالی است که برخی از آگاهان بازار معتقدند: رکود بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل پایین بودن میزان نقدینگی آنها رخ داده؛ چرا که نرخ‌ها بیش از پیش افزایش یافته است. از سوی دیگر فروش مواداولیه نیز در بازار های همسایه در حال حاضر بسیار سودآور است و از این رو بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند کالاهای خریداری شده را صادر کرده یا انبار کنند.

البته موضوع فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی نیز با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی در دو هفته اخیر در بازار مطرح بوده است و سبب التهاب عرضه‌کننده‌ها شده است، حال آنکه در دو هفته گذشته دو اتیل هگزانول و اورتوزایلین هم با نرخ اتاق مبادلات ارزی بر تابلوی بورس ثبت شدند و این تغییر قیمتی سبب شد تا بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی در انتظار ابلاغیه جدید دولت مبنی بر فروش خوراک به آنها با نرخ اتاق مبادلات ارزی باشند. گرچه برخی از آگاهان بازار می‌گویند: این اتفاق به زودی رخ نمی‌دهد؛ چرا که بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی با پخش و پالایش قرارداد دارند و از این رو نمی‌توان به این سادگی قرارداد آنها را لغو کرد، اما با این حال عده‌ای از معامله‌گران هم می‌گویند: هنوز در این خصوص ابلاغیه‌ای به مجتمع‌های پتروشیمی ارسال نشده است.