گروه بورس کالا - کتایون دارابی: معاملات رینگ پتروشیمی روز گذشته درحالی انجام شد که شایعه لغو محدودیت‌ها

از این پس و در بورس کالا در بازار مطرح است. البته در شرایط فعلی این موضوع تنها دلخوشی فعالان بازار پتروشیمی است؛ چرا که این گروه امیدوارند با لغو محدودیت‌های رینگ پتروشیمی، حباب قیمت‌ها شکسته شده و نرخ‌ها واقعی شود. آگاهان بازار هم از برگزاری جلسه‌ای در روز چهارشنبه و در وزارت صنایع خبر می‌دهند. گفته می‌شود در این جلسه قرار است آمار سایت بهین یاب و کارخانه‌های تولیدی که در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند، کنترل شده و این موضوع می‌تواند مشکلات بازار پتروشیمی را اندکی کاهش دهد.

این در حالی است که احتمال لغو محدودیت‌های رینگ پتروشیمی بیش از پیش قوی شده و انتظار می‌رود در دو ماه آینده، این محدودیت‌ها هم به کلی لغو شود. از سوی دیگر برخی از فعالان بازار هم معتقدند؛ با وجود افزایش قیمت‌ها، انتظار برای کاهش تقاضا هم دور از واقعیت نیست و همین موضوع می‌تواند پیش زمینه‌ای باشد برای لغو محدودیت و آزادسازی رینگ پتروشیمی.

اگر چه این دومین هفته‌ای است که اندکی از محدودیت‌های رینگ پتروشیمی کاسته شده، اما هنوز بیشتر کارشناسان این بازار معتقدند؛ لغو محدودیت‌ها تنها راهی است که می‌تواند بازار محصولات پلیمری را از وضعیت موجود؛ یعنی رشد روزانه قیمت‌ها نجات دهد.

هفته گذشته پس از کشمکش‌های بسیار بالاخره اندکی محدودیت‌های موجود در رینگ پتروشیمی کاهش یافت، به طوری که نرخ پایه محصولات پتروشیمی براساس میانگین ثبت شده در هفته قبل به اضافه ۵ درصد افزایش قیمت بر تابلوی بورس آمد و سپس به هنگام معامله نیز خریداران می‌توانستند تا ۵ درصد بیش از آن نرخ به رقابت بپردازند.

این اتفاق البته نتوانست اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار را کاهش دهد؛ چرا که رشد قیمت دلار به صورت روزانه، شوک دیگری به بازار وارد کرد و سبب شد تا معامله‌گران بسیاری به آینده مثبت بازار پتروشیمی اطمینان کنند و بیشتر کالاها را با هر قیمتی خریداری کرده و به امید رشد قیمت‌ها ذخیره کنند.

به گفته معامله‌گران، رشد قیمت‌ها در بازار پتروشیمی مانند بازار ارز به صورت روزانه انجام می‌شود و این موضوع اگر چه بسیاری از واحدهای تولیدی را به رکود کشانده، اما میزان دلالان این بازار را افزایش داده است.

از این رو روز گذشته باز هم رینگ پتروشیمی شاهد التهاب بیشتر بود و اکثر محصولات پلیمری با رقابت کارگزاران خریداری شدند. اگر چه میزان کالاها در این روز افزایش یافته بود، اما بسیاری از معامله‌گران معتقدند؛ در شرایط فعلی این موضوع نمی‌تواند دردی از بازار پتروشیمی دوا کند، چرا که عطش خریداران در بازار پتروشیمی هر روز بیش از پیش می‌شود.

البته روز گذشته بازار پتروشیمی هم مانند روزهای اخیر با نوسان رو به رشد قیمت دلار، افزایشی شد، به طوری که اکثر محصولات پلیمری ۳۰۰ تا۴۰۰ تومان در هر کیلو نسبت به روز دوشنبه افزایش قیمت داشتند. اگر چه با ورود به بعدازظهر بازار با توقف قیمت‌ها همراه شد، اما همچنان نگرانی از بازار آشفته این روزها و ترس از بازگشت قیمت‌ها، بسیاری از معامله‌گران را درگیر کرده است. این در حالی است که مبادلات با وجود رشد روزانه قیمت‌ها، کم و بیش در بازار انجام می‌شود و بسیاری از معامله‌گران با توجه به کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، می‌خواهند نقدینگی خود را به مواد اولیه تبدیل کنند.

در همین حال بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی در شرایط کنونی در انزوا به سر می‌برند؛ چرا که با فشار روزافزون قیمت‌ها و ابهام در روزهای آینده ترجیح می‌دهند از تولید صرفنظر کرده و در انتظار بمانند. حال آنکه عده اندکی از مصرف‌کنندگان هم که واحدهای تولیدی خود را سرپا نگه‌داشته‌اند، با خرید روزانه و به امید افزایش قیمت محصولات تولیدی خود در آینده‌ای نزدیک، مشغول به تولید هستند. با این حال بیشتر فعالان حوزه پتروشیمی از آینده بازار ابراز نگرانی می‌کنند و وضعیت آتی بازار پتروشیمی را در گرو بازار ارز می‌دانند.

با این حال همچنان بیشتر فعالان این حوزه از پیش‌بینی آینده عاجزند و می‌گویند: قیمت‌ها بیش از حد افزایش یافته و نمی‌توان امیدوار بود که نرخ ارز به ثبات برسد، از این رو نمی‌توان حتی چند ساعت بعد را در بازار پتروشیمی پیش‌بینی کرد.