میزان واردات چین در ماه اوت به طور غیرمنتظره‌ای با کاهش مواجه شد و میزان تولید صنعتی این کشور به کمترین سطح خود در سه سال گذشته رسید.

این موضوع نشان می‌دهد که صنعت چین نیاز به حمایت‌های دولتی بیشتری دارد. به گزارش معدن ۲۴ میزان مبادلات داخلی چین در ماه اوت در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تا ۶/۲ درصد کاهش یافته و بر اساس گزارش اداره گمرکات چین میزان صادرات تا ۷/۲ درصد رشد داشته است. میزان تولید چین نیز با رشد ۹/۸ درصدی مواجه شده است و این در حالی است که برای اولین بار طی پنج ماه گذشته نرخ تورم در کشور چین افزایش یافته است.

سرب: میزان واردات سرب چین در ماه اوت تا ۲۱۴ هزار تن افزایش یافت که در مقایسه با ماه اوت سال ۲۰۱۱ یک رشد قابل توجه ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد و میزان واردات سرب تصفیه شده این کشور تا دو برابر افزایش داشت و به ۶۱۵ تن رسید. همچنین رکود شدید تقاضا موجب شده تا میزان مصرف سرب تصفیه شده تا ۱۹ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یابد.

میزان تولید سرب تصفیه شده چین در ماه اوت در مقایسه با ماه اوت سال گذشته با یک رشد ۱۵ درصدی به ۴۴۳ هزار تن رسیده که بالاترین سطح تولید در سال ۲۰۱۲ بعد از میزان تولید این محصول در ماه ژوئن است. رشد تولید باتری‌های اسیدی سربی NBS تا ۳۵ درصد و همچنین افزایش تولید دوچرخه‌های الکتریکی در این ماه موجب تقویت ۲۹ درصدی تولید و همچنین افزایش واردات سرب در چین شد.

آغاز فعالیت شرکت‌های استوک در اوایل اوت و جهش در حجم تولید طی ماه‌های ژوئن تا اوت و همچنین افزایش قیمت‌ها همگی نشان از تعادل بازار سرب چین به‌رغم کسری بودجه بالقوه این کشور در نیمه نخست سال جاری دارند.

نیکل: میزان واردات نیکل تصفیه شده چین در ماه اوت سال ۲۰۱۲ مجددا با کاهش مواجه شد و با افت ۳۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته به۲/۱۲ هزار تن رسید. همچنین صادرات نیکل نیز تا ۳/۲ هزار تن کاهش یافته و واردات خالص این فلز نیز با رشد اندکی به ۹/۹ هزار تن رسید اما با این وجود کماکان ۳۰ درصد پایین‌تر از میزان واردات سال گذشته این کشور است.

واردات سنگ معدن و کنسانتره این فلز در چین با یک رشد ۱۲‌درصدی به ۶ میلیون تن رسید و تولید نیکل فرآوری شده نیز در مقایسه با ماه اوت سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۸ درصد رشد داشته و همین امر باعث کاهش واردات نیکل تصفیه شده چین شده است. با توجه به میزان تقاضای ضعیف برای فولاد ضد زنگ، توأم با ذخیره‌سازی داخلی نیکل تصفیه شده در حجم بالا همگی موجب شده تا قیمت‌های نیکل تحت تاثیر قرار گیرند که بیشترین نوسان قیمت را در بین فلزات پایه تجربه کرد.

قلع: واردات قلع در ماه اوت با یک کاهش ۴ درصدی به ۳ هزار تن رسید، اما در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته یک افزایش قابل توجه ۹۲ درصدی را داشته است. واردات کنسانتره قلع در ماه اوت به شدت نسبت به ماه ژوئیه کاهش یافت و از ۴ هزار تن به ۲/۱ هزار تن در این ماه کاهش یافت.

میزان تولید داخلی قلع در چین نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۱ با ۹ درصد کاهش همراه شد و به ۱۳ هزار تن رسید. همچنین میزان مصرف این فلز نیز در چین در ماه اوت ۴/۱ درصد افزایش داشت.این در حالی است که روند رشد در ماه ژوئیه با یک کاهش ۱۹ درصدی تا حدی کند شده بود. با توجه به اینکه پرونده معاملات وارداتی کماکان باز است و LME نیز حواله‌های حجم بالا را منتقی کرده، پیش‌بینی می‌شود که جریان واردات کماکان رو به رشد باشد.

روی: افزایش واردات روی تصفیه شده در ماه اوت کماکان ادامه داشته و با افزایش ۸۸ درصدی به ۷/۵۰ هزار تن رسید. از طرف دیگر میزان واردات کنسانتره روی نیز با یک افت ۵۰ درصدی به ۱۶۸ هزار تن رسید که عمدتا ناشی از تضعیف تولید کارخانه‌های ذوب روی در این کشور است.هرچند تولید روی در ماه اوت تنها با یک افت سه درصدی مواجه شد که پایین‌ترین میزان افت از ماه مارس است و میزان موجودی انبارهای این محصول در چین نیز کاهش یافت؛ اما میزان مصرف ظاهری روی در این کشور در ماه اوت تا ۷/۸ درصد رشد داشته است.تولید بالای کنسانتره روی در سال جاری موجب افزایش موجودی انبارها از این ماده اولیه شد و با توجه به افزایش قیمت این امکان را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که میزان تولید خود را افزایش دهند.

فولاد: در ماه اوت شاخص متوسط قیمت تولیدات داخلی فولاد چین ۳۹/۱۰۴ برآورد شد که نسبت به ماه قبل به میزان ۷/۶‌درصد کاهش داشته است.

البته این کاهش تولید تا حدودی قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه ماه آگوست زمان تعمیرات و تعطیلی موقتی کارخانه‌ها است. اما این میزان نسبت به سال قبل نیز ۷/۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مازاد ظرفیت تولید فولاد در چین نیمه نخست سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۶۰ میلیون تن رسید. از طرفی بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول واردات در کشور‌های توسعه یافته در سال جاری ۲/۵ درصد کاهش یافت و میزان رشد به ۱/۸‌درصد نسبت به سال قبل رسید. این آمار به آن معنا است که تقاضای پایین جهانی، وضعیت مازاد عرضه چین را بدتر خواهد کرد.اما میزان واردات محصولات فولادی چین در ماه اوت سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲/۱ میلیون تن شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته با یک کاهش ۵/۱۱ درصدی یا ۱۶۰ هزار تنی مواجه شد و در مقایسه با ماه ژوئیه همین سال یک رشد ۷/۳ درصدی یا ۴۰ هزار تنی را تجربه کرد.اما میزان صادرات فولادی چین در این ماه بالغ بر۲۴/۴ میلیون تن شد که در حدود یک درصد یا ۴۰ هزار تن بالاتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده و ۶/۱ درصد یا ۷۰ هزار تن پایین تر از بالاتر از میزان صادرات فولادی چین در ماه ژوئیه است.این در حالی است که چین در ماه اوت بالغ بر ۳۰ هزار تن بیلت فولادی وارد کرده است. در رابطه با محصولات فولادی تبدیل شده به فولاد خام، میزان صادرات خالص فولاد خام چین در ماه اوت به ۲/۳ میلیون تن رسید که ۹ درصد یا ۲۶۰ هزار تن بالاتر از ماه اوت سال ۲۰۱۱ بوده و بالغ بر ۶/۳ درصد یا ۱۲۰ هزار تن کمتر از میزان صادرات ماه ژوئیه است.