گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در حالی که از روز دوشنبه و با رشد قیمت ارز انتظار می‌رفت تا افزایش آهن آلات به خصوص میلگرد در بازار آزاد ادامه پیدا کند اما دیروز با توقف قیمت ارز در ساعات ابتدایی روز، قیمت میلگرد در بازار نزولی شد.

البته بسیاری از تجار بازار آهن از ارائه قیمت مشخص خودداری کرده و علت آن را نوسان زیاد قیمت ارز اعلام کردند. به نظر این گروه اگرچه قیمت‌ها تا ساعات میانی روز تغییری نکرد و میلگرد همچنان در مقایسه با روز دوشنبه پایین‌تر بود، اما به طور کلی به دلیل نوسان قیمت ارز، بازار سردرگم و قیمت‌ها نامشخص بود. از سوی دیگر، میانگین قیمت ورق‌های مبارکه در بورس بالاخره پس از یک دوره طولانی ثبات یا افزایش لاک‌پشتی با رشد قیمت همراه شد و به این ترتیب زمینه کاهش فاصله قیمت‌های ورق در بورس و بازار فراهم شد، اگرچه به تبع آن قیمت‌های بازار هم دوباره رشد کرد، اما در هر صورت به نظر معامله‌گران بازار این موضوع شاید بتواند تا حدودی ابهامات بازار ورق و حرف و حدیث‌های زیادی که در مورد آن وجود دارد را از بین ببرد.

کاهش قیمت شمش در بازار آزاد

دیروز میانگین قیمت شمش به دنبال نوسان قیمت ارز، کاهش پیدا کرد به طوری که گفته می‌شد قیمت یک هزارو ۹۰۰ تومان شمش از صبح تا بعد از ظهر در بندر امام به یک هزار و ۷۷۰ تومان رسید و در بندر انزلی هم به یک هزار و ۸۰۰ تومان افت کرد.

نوسان معکوس میلگرد و تیرآهن، چرا ؟

دیروز برخلاف کاهش قیمت میلگرد، تیرآهن به دلیل افزایش قیمت ورق در بورس و بازار، با خرید بیشتری از سوی خریداران مواجه شد و میانگین قیمت پیشنهادی آن در بازار رشد کرد. به گفته تجار، دلیل اصلی روند متفاوت بازار تیرآهن نسبت به میلگرد این است که وقتی قیمت ورق افزایش پیدا می‌کند، خریدارانی که این کالا را با هدف تبدیل به تیرورق و استفاده از این تیرورق‌ها به جای تیرآهن خریداری می‌کنند، دوباره به سمت بازار تیرآهن گرایش پیدا می‌کنند. در نتیجه دیروز هم پس از رشد قیمت ورق در بورس و بازار، انتظار برای بالا رفتن تقاضای تیرآهن موجب شد تا خریداران قیمت بالاتری را برای تیرآهن پیشنهاد بدهند هر چند که قیمت ارز روند نزولی داشت. البته یکی دیگر از دلایل این رویداد این است که بازار تیرآهن در مقایسه با میلگرد انحصاری‌تر است و به همین دلیل دیرتر نسبت به کاهش قیمت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

نوسان قیمت ورق در بورس

دیروز به دنبال توافقات انجام شده با مبارکه بالاخره میانگین قیمت این کالا در بورس با نوسان روبه‌رو شد تا تفاوت قیمتی که این مدت به شدت بین قیمت‌های بورس و بازار وجود داشت از بین برود. در ماه‌های اخیر ورق تنها کالایی بود که نوسان آن در معاملات بورس بسیار محدود بود در حالی که قیمت‌های بازارآزاد آن همپای دیگر کالاها رشد می‌کرد اما در بورس یا ثابت بود یا نوسان محدودی را تجربه می‌کرد و با در نظر گرفتن اینکه عرضه‌کننده نیز به تقاضای بازار به طور کامل پاسخ می‌گفت در نتیجه این تفاوت قیمتی همچنان پا برجا باقی ماند تا دیروز که بالاخره قیمت‌ها با میانگین ۷ درصد رشد همراه شد. از آنجا که معاملات ورق به دلیل داشتن کد‌های معاملاتی محدود و تغییر متوالی این کدها، با ابهام و شایعات زیادی روبه‌رو است در نتیجه به نظر می‌رسد نزدیک شدن قیمت‌های بورس و بازار برای از بین رفتن این شرایط تنها راه باقی مانده بوده است.

با توجه به سود حاصل از خرید ورق در بورس و فروش آن در بازار آزاد در ماه‌های اخیر خریدو فروش‌های خارج از عرف بورس که به اصطلاح خرید کد نامیده می‌شود رواج زیادی پیدا کرد به طوری که فروشنده‌ها در ازای هر کیلو تا ۱۰۰ تومان دریافت می‌کردند این در حالی است که تا سال قبل این رقم در بالاترین حد ۲۵ تومان بود. در نتیجه لزوم کاهش این موقعیت‌های خرید از بورس و آزادسازی معاملات برای همه خریداران و برداشته شدن محدودیت خرید و کد معاملاتی هم به عنوان یکی از راه‌های پیشنهادی حذف این شرایط عنوان می‌شد، اما در نهایت تصمیم بر این شد تا قیمت‌های بورس افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت ورق جوابگو است یا نه؟

در مورد اینکه افزایش قیمت‌های بورس راه‌حل خوبی برای از بین رفتن شرایط نابسامان بازار ورق و حذف این شایعات هست یا نیست نظرات متفاوتی وجود دارد. برای مثال یکی از معامله‌گران بازار ورق با اشاره به این نکته که دیروز پس از افزایش قیمت ورق در بورس قاعدتا باید پیشنهاد فروش حق استفاده از کد معاملاتی از بین می‌رفت اعلام کرد که نه تنها این موضوع حذف نشد، بلکه میانگین قیمت پیشنهادی هم بالاتر رفت و در هر کیلو تا ۲۰۰ تومان هم پیشنهادهایی در بازار مطرح می‌شد.

در نتیجه از نظر این عده، باید محدودیت‌های خرید از بورس برداشته شود یا اینکه نظارت‌ها بعد از خرید هم ادامه داشته باشد.

به گفته یکی از آگاهان بازار ورق، بهتر است بورس با تشکیل یک تیم کارشناسی، پس از انجام معاملات دوباره کدهایی که موفق به خرید از بورس شده‌اند را بررسی کرده و مشخص کنند که آیا کالا واقعا توسط همان افراد خریداری شده یا خیر.

نوسان محدودتر در بازار آزاد

اگرچه رشد قیمت‌ها در بورس بر بازار آزاد هم تاثیر زیادی داشته اما این نوسان از نظر برخی از تجار محدود و از نظر برخی نیز زیاد بوده است. علت این تناقض این است که به دلیل نوسان منفی قیمت ارز تا ساعات میانی روز از یک طرف و از طرف دیگر رشد قیمت‌ها در بورس، نرخ‌های متفاوتی در بازار وجود داشت و سطح قیمت‌ها به مرحله معینی نرسید.

برای مثال به گفته یکی از تجار بازار آهن ورق سایز۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ در معاملات روز دوشنبه با قیمت یک هزار و ۶۲۰ تومان تا یک هزار و ۷۷۰ تومان معامله می‌شد اما دیروز تا یک هزارو ۷۹۰ تومان رسید. ورق گرم B هم در محدوده یک هزار و ۷۴۰ تا یک هزار و ۷۳۵ تومان عنوان شد اما یکی دیگر از تجار برای سایزهای ۸ تا ۱۵ قیمت یک هزار و ۷۵۰ تومان را اعلام کرد.

انتقادهایی که ادامه دارد

در همین حال دیروز در بورس کالا قیمت ورق گرمB با قیمت یک هزارو ۱۹۲ تومان عرضه شد، اما در رقابت و در بالاترین حد با قیمت یک هزار و ۳۲۰ تومان فروش رفت.این کالا ۱۲ هزار تن برای تحویل ۳۰ آذر ماه عرضه شده بود. ورق گرم C هم با قیمت یک هزار و ۲۱۷ تومان عرضه شد و پس از رقابت در بالاترین رقم با عدد یک هزار و ۳۲۵ تومان معامله شد. این کالا برای تحویل ۳۰ آذر ماه ۱۰ هزار تن عرضه شده بود.

ورق سرد B هم با قیمت یک هزار و ۴۶۷ تومان عرضه شد و در رقابت به یک هزار و ۶۸۸ تومان رسید. این کالا ۴ هزارو ۳۰۰ تن معامله شد.

ورق گالوانیزه با قیمت یک هزار و ۶۸۵تومان عرضه و در رقابت با قیمت یک هزار و ۹۰۱ تومان فروش رفت.اگرچه قیمت‌های ورق دیروز بورس به آنچه که گفته می‌شود قیمت‌های منطقی بازار است نزدیک تر شد اما در هر صورت هنوز هم انتقادها ادامه دارد برای مثال یکی از تجار معتقد است که در حال حاضر وقتی میانگین قیمت میلگرد در بازار ۲ هزار تومان است، ورق باید بالاتر باشد چرا که هم هزینه تولید ورق بالاتر و هم مصرف آن متفاوت است اگرچه در مقابل برخی از معامله‌گران این افزایش قیمت‌ها را به طور کلی چه در بورس و چه در بازار منطقی نمی‌دانند. البته از این موضوع هم نمی‌توان چشم پوشی کرد که قیمت‌های میلگرد و ورق در بازار آزاد ارتباطی به تقاضا ندارد و فقط به دلیل جو روانی است و قاعدتا به نفع مصرف‌کننده نیست امااز سوی دیگر اگر بخواهیم جو روانی را در نظر بگیریم نمی‌توان توقع دیگری از بازار داشت.

طلسم نرخ ورق شکسته شد

گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: مدت‌ها بود که قیمت ورق همگام با افزایش نرخ محصولات فولادی تغییری نکرده بود، از این رو بسیاری فولاد مبارکه را محکوم به ایجاد رانت کردند، اما روز گذشته سرانجام قیمت محصولات این شرکت با افزایش همراه شد گرچه هر تغییر قیمتی نظرات مخالف و موافق زیادی دارد، اما این مرتبه موج افزایشی قیمت ورق در بورس با استقبال مواجه شد.

راضی به افزایش قیمت نبودیم

محمد شریفی مدیر فروش فولاد مبارکه درباره رشد قیمت ورق در بورس گفت: به رغم میل باطنی مجبور به پذیرش رشد قیمت شدیم. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر قیمت ورق در بازار با رشد مواجه شده و اختلاف بین بازار و بورس به بیش از ۲۰۰ تومان در هر کیلو رسیده بود، برخی مبارکه را به ایجاد رانت محکوم ، از این رو حاضر به پذیرش افزایش قیمت در بورس شدیم. شریفی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ هزار شرکت از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود نگاه ما به مبارکه ملی باشد نه منطقه‌ای. از این رو در تصمیماتی که اتخاذ می‌شود سعی بر این است که تمام جوانب در نظر گرفته شود و در نهایت ایجاد تعادل در بازارهدف ما است. وی در خصوص نحوه عرضه فولاد مبارکه گفت: در این عرضه با توجه به التهاب بازار سعی بر این شد تا ۹۵ درصد نیاز بازار پاسخ داده شود، اما در رقابت قیمت‌ها افزایش را تجربه کرد. وی تاکید کرد: امیدوارم دستگاه‌های نظارتی تمهیدات ویژه‌ای بیندیشند تا قیمت در بازار نیز به تعادل برسد. وی ادامه داد: تفاوت قیمت بین محصول تخت و مقاطع باید کیلویی ۱۰۰ تومان باشد، اما با ثبات قیمتی که فولاد مبارکه در این مدت داشت این تفاوت هم به کیلویی ۵۰۰ تومان رسیده و بالعکس شده بود و نرخ مقاطع از محصولات تخت فزونی یافته بود. شریفی تاکید کرد: در این مدت مبارکه سعی کرده تا با برگزاری جلسات منظم با صنوف مختلف از اظهارات کارشناسی این دسته نیز بهره ببرد.

قیمت ورق متعادل شد

در همین حال کارگزاران نیز افزایش قیمت مبارکه در این شرایط را منطقی دانسته و همگام با موج بازار عنوان کردند. آنها معتقدند: مبارکه باید زودتر با افزایش قیمت موافقت می‌کرد. مبادلات روز گذشته در حالی پی گرفته شد که محدودیت برای ثبت قیمت از سوی کارگزاران تقریبا حذف شده بود، اما کد‌های معاملاتی، محدودیت خرید تا سقف ۵۴۰ تن داشتند. روز گذشته قیمت ورق سرد B کیلویی ۲۵۰ تومان رشد کرد و به قیمت ۱۶ هزار و ۸۸۹ ریال رسید. ورق گرم B,C نیز به ترتیب با رشد ۱۶۰ و ۱۴۰ تومانی همراه شده و به ترتیب ۱۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۳ هزار و ۲۵۹ تومان به فروش رسیدند. روز گذشته قیمت ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز با رشد مواجه شد که در این بین قلع اندود رشد ۵۷ درصدی را تجربه کرد، که از این رو امکان ابطال این معامله وجود دارد.گالوانیزه نیز به قیمت ۱۹ هزار و۹۰۱ تومان رسید.

عرضه فولاد از تقاضا پیشی گرفت

روز گذشته رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان فولاد در پاسخ به این سوال که عامل افزایش قیمت مقاطع فولادی در بازار چیست، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل نرخ دلار است که اثر مستقیم بر مواد اولیه وارداتی دارد.

محمد آزاد با اشاره به افزایش نرخ دستمزد در سال جاری تاکید کرد: این افزایش دستمزد را تولیدکننده با افزایش تولید می‌تواند جبران کند؛ اما هزینه افزایش قیمت مواد اولیه چیزی نیست که با افزایش تولید جبران شود و این مساله عامل رشد قیمت فولاد شده است.

رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان فولاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی، بسیاری به دنبال خرید فولاد هستند؛ به همین جهت با تقاضای کاذب روبه‌رو شده و این مانع از تعادل در بازار می‌شود.

آزاد تصریح کرد: میزان عرضه نسبت به تقاضای واقعی بیشتر است و بر این اساس باید قیمت کاهش یابد؛ اما تقاضاهای کاذب مانع از این فرآیند می‌شوند.

وی افزود: روز گذشته هر کیلو شمش آهن یک هزار و ۸۱۰ تومان به فروش رسید، این شمش به عنوان مواد اولیه کارخانه است پس باید پس از اعمال فرآیند تولید علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، سود تولیدکننده نیز در آن لحاظ شود که با این کار قیمت روند افزایشی به خود می‌گیرد.رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان فولاد ادامه داد: عقیده همه تولیدکنندگان این است که با تولید بیشتر باید در برابر تحریم ایستاد و حتی دست به صادرات‌زد و در حال حاضر این پتانسیل وجود دارد؛ مشروط بر آنکه مواد اولیه لازم برای بخش تولید فراهم شود. آزاد در خصوص کنترل قیمت‌ها توسط دولت نیز گفت: تمام عرضه‌های دولت در بورس با حجم بالای تقاضا روبه‌رو است؛ به همین دلیل قیمت‌های بورس نیز با بازار یکی شده و نمی‌توان با قیمت‌گذاری دستوری این بازارها را کنترل کرد.