گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: برخلاف انتظار معامله‌گران هفته گذشته قیمت فولاد در بازار داخلی افزایشی شد و طی آن میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد از 1890 تومان و پس از چند روز متوالی ثبات قیمت، در پایان هفته به 1920 تومان رسید.

تیرآهن به طور کامل افزایشی بود و سایز نرمال آن به طور میانگین ۱۰ هزار تومان در هر شاخه رشد کرد.
این در حالی است که کاهش خرید مقاطع از سوی خریداران از یک سو و کاهش توان خرید شمش از سوی تولیدکننده‌ها و با در نظر گرفتن مناسب بودن میزان موجودی شمش با در نظر گرفتن میزان ظرفیت تولیدی که در حال حاضر دارند، در ابتدای هفته انتظار افت 40 تا 50 تومانی قیمت‌ها وجود داشت.
اما نوسان قیمت دلار تمام این معادلات را برهم زد تا دوباره غیر‌قابل پیش‌بینی بودن بازار فولاد را که روند یک سال اخیر آن بوده به رخ بکشد.
البته در معاملات بورس هم با وجود بالا رفتن میانگین نرخ پیشنهادی شمش، معاملات با قیمت پایه انجام شد و رقابت محدود شد و تنها کالایی که مبادلات آن وارد مرحله رقابت شد، ورق سرد مبارکه بود که این افزایش قیمت هم به دلیل ثبت قیمت از سوی یکی از کارگزاران بود.
در همین حال هفته گذشته اخباری هم در بازار مطرح بود مبنی بر اینکه دوباره محموله‌ای از شمش وارد بنادر شده و از آنجا که در هفته‌های اخیر محموله‌های شمش قبل از ورود به بازار و روی کشتی معامله می‌شد، در نتیجه هیچ کمبودی به لحاظ مواد اولیه با در نظر گرفتن تقاضای مقاطع وجود نداشت و خبر ورود کالا هم دلیل دیگری برای آرامش بازار شد؛ اما با نوسان رشد قیمت ارز، بازار فولاد هم دوباره افزایشی شد و فروشنده‌ها میانگین بالاتری را برای قیمت‌های پیشنهادی مطرح کردند. از این رو با در نظر گرفتن اینکه افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته بیش از آنکه مربوط به فاکتورهایی همچون واردات یا تقاضا باشد به تحولات بازار ارز مربوط می‌شود در نتیجه این احتمال وجود دارد که دوباره با ثبات بازار ارز، قیمت‌ها در این هفته کاهش پیدا کند.
از این رو معامله‌گران دو تحلیل متفاوت از بازار دارند نخست اینکه قیمت‌ها به تاثیر از میزان تقاضای بازار کاهشی شود یا با نوسان دوباره در بازار ارز قیمت‌ها روند صعودی پیدا کند؛ اما نگرانی اصلی بیشتر خریداران این است که در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت‌ها به شدت نزولی شود و در صورتی که خرید خود را قبل از این جریان انجام دهند با ضرر و زیان زیادی مواجه شوند؛ در نتیجه سردرگمی معامله‌گران زیاد است و خرید و فروش‌ها با احتیاط انجام می‌شود که نمونه آن عرضه‌های هفته گذشته بورس بود که حتی عرضه محصولات پرطرفدار بازار هم به زمان مچینگ کشیده شد که نشان از تردید بازار داشت.
از این رو بیشتر خریداران معاملات خود را یا به آینده موکول کرده یا به صورت نقدی خرید می‌کنند.
منطقی بودن قیمت‌ها و رشد نرخ میلگرد به 1920 تومان هم در شرایط فعلی هم موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ برای مثال از یک سو با در نظر گرفتن میانگین قراضه که قیمت آن مرز یک هزار تومان را هم گذرانده و شمش 1600 تومانی این رقم به نظر معامله‌گران بازار آهن برای همه تولیدکننده‌ها منطقی است؛ اما از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که تولیدکننده‌ها همچون ذوب آهن و خراسان که از طریق شمش تولیدی خودشان محصول نهایی را تولید می‌کنند امکان فروش با قیمت‌های بهتر و پایین تر را دارند. این انتظارها باعث شده تا سردرگمی در مورد آینده بازار حداقل برای دو ماه آینده وجود داشته باشد، اما به نظر می‌رسد پیش بینی‌ها به آینده بلندمدت بازار شفاف‌تر است، به همین دلیل معاملات سلف بلندمدت بورس هم تا حدودی با اطمینان بیشتری از سوی خریداران انجام می‌شود.