تغییر پیش‌بینی از آینده

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: گزارش‌های ارائه شده در خصوص برنامه‌های دولت برای مدیریت بازار ارز و روند نزولی قیمت آن، باعث شد تا قیمت فروش شمش فولاد در بنادر ایران به مرز ۱۷۶۰ تومان نزدیک شود.

به گفته معامله‌گران بازار در حال حاضر نوسان‌هایی که قیمت فولاد تجربه می‌کند تنها به دلیل تغییر قیمت ارز است و هیچ فاکتوری به اندازه این موضوع بر کاهش قیمت‌ها اثر گذار نبوده است. البته میانگین قیمت شمش فولاد در حالی همچنان سیر نزولی دارد که از نظر برخی از معامله‌گران بازار هزینه شمش وارداتی با قیمت فعلی ارز و هزینه‌های جانبی همچون خواب سرمایه، در محدوده ۱۸۰۰ تومان تمام خواهد شد اما برخی از کالاها تنها به این دلیل با قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌شوند که با قیمت‌های پایین‌تری، پیش از این دوره خریداری شده و منابع مربوط به واردات آن تامین شده است.

در این میان همانطور که انتظار می‌رفت برخی از نوردکاران بخش خصوصی دیروز پس از چند روز افزایش قیمت نرخ‌های پیشنهادی را ۳۰ تا ۴۰ تومان افزایش دادند که میلگرد را از هر کیلوگرم ۱۹۳۰ تومان به ۱۹۹۰ تومان افزایش داد.

دراین میان برخی از فروشنده‌ها دیروز از ارائه کالا به بازار خودداری کرده و تعلل زیادی داشتند که دلیل آن اعلام برخی اخبار در خصوص افزایش مالیات و دستمزدها در سال آینده بود.

به نظر یکی از کارشناسان بازار فولاد در صورت بالا رفتن هزینه تمام شده تولید در سال آینده، قاعدتا باید در فرمول قیمت‌گذاری کالاها تجدیدنظر کرد که این امر می‌تواند در پیش‌بینی قیمت‌ها اثرگذاری زیادی داشته باشد ضمن اینکه علاوه بر این موضوع قطعی نبودن برنامه‌های اعلام شده، تولیدکننده را در برنامه‌ریزی برای سال آینده، دریافت سفارش تولید کارمزدی و در نهایت فروش‌های مدت‌دار در بازار دچار سردرگمی می‌کند.

به گفته وی همه ساله تولیدکننده‌های فولادی با این تغییرات مواجه می‌شوند اما امسال به نظر می‌رسد تا حدودی تغییراتی که در حوزه دستمزدها و سایر هزینه‌ها وجود دارد و به خصوص با توجه به مشخص نبودن اینکه آیا برنامه‌هایی که برای کنترل بازار ارز در نظر گرفته شده، واقعا اثر گذار خواهد بود یا نه، این سردرگمی‌ها بیشتر از سال‌های قبل است.

در نتیجه معمولا در این شرایط تولید کارمزدی در واحدهای فولادی بیشتر می شود اما واقعیت امر این است که نوسان قیمت‌ها در یک هفته اخیر بیشتر از حد انتظار بازار بوده در نتیجه کاهش قیمت‌ها باعث شد تا بعضی از این معاملات برای یک طرف جریان مبادله یعنی خریدار و تولیدکننده به صرفه نبوده و نتایج حاصل شده از آن با پیش‌بینی‌هایی که قبلا انجام داده‌اند متفاوت باشد.

در نتیجه به نظر می‌رسد احتمالا موج انجام تولیدات کارمزدی که در چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت میلگرد بیشتر و قوی‌تر شده بود دوباره کم شود که نتیجه آن ممکن است کاهش میزان تولید باشد.

البته افت تولید در برخی واحدها می‌تواند از این لحاظ که شمش داخلی کفایت نیاز بازار داخلی را خواهد کرد مثبت باشد. بخش عمده‌ای از خریدهایی که در یک ماه اخیر در بازار و از سوی تجارانجام شده نیز تنها برای انبارها بوده و عملا برای خریدهای پروژه‌ای نبوده است.

در کنار افت تقاضا در بازار، کاهش عرضه‌های بورس هم از دیگر دلایل کاهش جو هیجانی بازار فولاد است اما به نظر برخی از معامله‌گران این موضوع هم مهم‌تر از بحث کاهش تقاضای بازار نیست و اصولا افت تقاضا در بازار فولاد مهم‌ترین چالش بازار در سال آینده خواهد بود.

ضرورت تعیین برنامه‌های دقیق و مشخص در حوزه رونق بازار مسکن و بالا بردن حجم گردش نقدینگی در این بازار در نهایت به رونق بازار می‌انجامد. علاوه بر این تخصیص به موقع بودجه‌های عمرانی و توزیع آن در بین پیمانکاران نیز از دیگر مواردی است که به عنوان یکی از اولویت‌های سال آینده عنوان می‌شود.

در مجموع دیروز در بورس کالا و در غیاب بزرگان رینگ فولادی، تنها میلگردهای ۱۸و۲۰-A۲ نورد آریان فولاد با قیمت ۱۷۸۰ تومان و میلگردهای ۱۰و۸ نطنز با قیمت ۱۷۵۰ تومان و نبشی‌های ۱۰،۸ و۱۲ فولاد اصفهان با قیمت ۱۸۹۰ تومان عرضه شد که در نهایت تنها میلگرد نطنز یک هزار تن معامله شد.