گروه بورس کالا - طی هفته گذشته بازارهای فولادی شرایط خاصی را تجربه کردند از یک سو قیمت‌ها ارزان شد و از سوی دیگر این بار ابتدا قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش پیدا کرد و پس از آن قیمت‌های بورس افت کرد.

به نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت فولاد، بازار مقاطع ایران در حال حاضر یکی از بدترین دوران خود را طی یک سال گذشته تجربه می‌کند.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، از یک طرف تقاضای بازار به شدت تحت فشار است و کمتر مصرف‌کننده‌ای برای خرید به بازار مراجعه می‌کند. اما از سمت عرضه بازار با مشکل نوسان نرخ ارز و کاهش قیمت‌ها در بورس کالا روبه‌رو است.

طی هفته گذشته تنزل نرخ ارز باعث شد تا موجودی انبارها سریع تراز آنچه تصور می‌شد به بازار روانه شود.

با توجه به تعطیلات سال نو دوره بازگشت سرمایه خریدار کمتر از دو ماه نخواهد بود و این روند باعث فرار سرمایه از بازار فولاد به سمت دیگر بازارها خواهد شد.

قیمت فروش میلگرد در تاریخ ۲۷ دی ماه در بورس کالا یک هزار و ۷۲۸ تومان بوده در حالی که در ۱۸ بهمن ماه۹۱ به یک هزار و ۹۶۹ تومان رسیده است.

اما در نهایت در تاریخ سوم اسفند ماه قیمت‌ها در بورس به یک هزار و ۸۵۷ تومان رسید که دلیل این نوسان قیمت در بورس تنها نرخ ارز بود؛ چرا که در فاصله ۴۰ روز نه تقاضا افزایش یافت نه عرضه پایین آمد.

در بازار شمش فولادی هم وضعیت به همین ترتیب است. واردات شمش در خلال ماه بهمن به ۱۱۰ هزار تن رسیده است که علت این امر سودآور بودن واردات شمش بوده، اما قیمت شمش تحویل بنادر شمالی کشور حداقل ۵۶۰ دلار است که با احتساب هزینه‌ها قیمت تمام شده برای واردکننده حداکثر ۱۶۰۰ تومان است که با قیمت بازار فاصله۲۵۰ تومانی دارد.

اما دامنه واردات هر روز محدودتر شده اما به همان نسبت تمایل به شمش داخلی بیشتر می‌شود.

یک علت آن است که دوره بازگشت سرمایه در واردات ۴۰ روز بیشتر از خرید داخل است و با توجه به نوسان نرخ ارز اکثر خریدارها شمش داخلی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که زمان تحویل آن نزدیک تر است و از سوی دیگر حجم معاملات آن در پارتی‌های کوچک‌تر می‌باشد.

از طرفی روز شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ تومان هر کیلو پیشنهاد می‌شد، ولی روند نزولی نرخ ارز و کاهش قیمت شمش در بورس فلزات، قیمت را تا ۱۸۸۰ تومان در هر کیلو در انزلی هم پایین آورد.

البته به علت در پیش بودن سال جدید، خریدها هم کاهش یافته است و تقاضا جدی نیست اما مهم‌تر از آن مساله نرخ ارز است که بازار را در سردرگمی فرو برده است.

در بازار ورق هم، ورق ضخامت ۲ همچنان پرالتهاب‌ترین کالا است. طی هفته گذشته ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز شنبه ۲۴۵۰ تومان پیشنهاد می‌شد، ولی خریدار نبود و روند نزولی قیمت تا پایان هفته ادامه داشت و بعضی پیشنهادها قیمت آن را به ۲۳۷۰ تومان کاهش داد.

این در حالی است که واردات این کالا در بهمن ماه نسبت به دی ماه تنها ده هزار تن افزایش یافته و عرضه آن هم از طرف کارخانه‌های داخلی با محدودیت روبه‌رو است.

بقیه ورق‌های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر در تمام هفته روند نزولی داشت. به‌رغم آنکه مبارکه بر خلاف روند بازار قیمت ورق گرم B را ۹۰۵ ریال و ورق گرم C را ۹۲۶ ریال در بورس بالا برد و همچنان به روند نزولی خود ادامه داد.

علت این امر بالا بودن موجودی انبارها، سطح پایین تقاضا و روند نزولی قیمت ارز بود ضمن آنکه با در پیش بودن نوروز اکثر تجار ترجیح می‌دهند کالاهای خود را تبدیل به پول کنند. از طرفی فولاد مبارکه با بالا بردن قیمت تنها فاصله قیمت بورس با بازار را کم کرد، اما ادامه این سیاست نمی تواند تاثیری در بازار داشته باشد مگر آنکه نرخ ارز صعودی شود. درعین حال ورق‌های گرم ضخامت ۱۵ میلیمتر به بالا با روند نزولی روبه‌رو بود، از یک طرف محصولات کاویان در بازار پیشنهاد شد از طرف دیگر شایعات مربوط به پیش فروش ورق‌های اکسین بازار را در انتظار نگه داشت ولی علت اصلی ضعف تقاضا است.

درحاضر، مصرف‌کننده کالا در بازار نیست در شرایطی که ارز روند نزولی دارد همه انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد همین انتظار به پایین آمدن قیمت دامن می‌زند.

ورق سرد هم مثل ورق گرم روند نزولی داشت. قیمت‌ها تا ۵۰ تومان هر کیلو پایین آمد. دو علت بازار ورق سرد را تا پایان سال تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اول کاهش تقاضا ودوم مساله نرخ ارز.

ورق سرد از نیمه دوم اسفند تا پایان فروردین با کاهش مصرف روبه‌رو خواهد شد چون کارخانه‌ها در این مدت به انبارگردانی و تعطیلات می‌روند. از سوی دیگر قیمت‌های فعلی بازار متاثر از قیمت ارز بالای ۳۸۰۰ تومان است؛ بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت ورق سرد نیست به خصوص آنکه مبارکه فروش‌های خود به کارخانه‌ها را سریع تحویل می‌دهد. به همین علت قیمت محصولات مبارکه از محصول وارداتی پایین‌تر است.

ورق گالوانیزه از اول هفته با تنزل قیمت و رکود مواجه بود علت اصلی آن ضعف تقاضا و کاهش نرخ ارز است. بر خلاف دیگر محصولات فلزی، موجودی این کالا پایین است. ضخامت‌های ۲۵/۱ تا ۵/۱ و ۲ با محدودیت عرضه روبه‌رو است. ادامه شرایط فعلی در اوایل سال آینده بقیه ضخامت‌ها را هم با کمبود مواجه خواهد کرد.