گروه بورس کالا - سحرنمایشی: با توجه به افزایش قیمت مس در بورس و بازار آزاد نرخ قراضه این فلز نیز با رشد کاذبی همراه شده، به طوری که برخی از فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل رشد تقاضای مس در بازار افزایش بیش از حد قیمت قراضه این فلز است، به طوری که قیمت‌ها بسیار نزدیک به هم شده و خرید کاتد را مقرون به صرفه کرده است.

یکی از فعالان بازار مس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: اگر این روند نزولی به همین منوال پیش رود قطعا مجددا شاهد اتفاقات یک سال اخیر خواهیم بود تا جایی که برخی خریداران مس تبدیل به خریداران قراضه شده و در بازار به دلیل بالاتر بودن قیمت قراضه نسبت به کاتد، عرضه این محصول را شاهد خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه لازم است برای جلوگیری از این وضعیت، شرکت‌ها و بورس اقداماتی را انجام دهند، گفت: رونق معاملات مس در بورس کالا به صلاح همه است و بازار از آن استقبال می‌کند، اما این که تقاضای خرید به منظور تبدیل به قراضه بالا برود به هیچ وجه منطقی نیست.
در ادامه این فعال بازار در پاسخ به این سوال که چرا به یکباره چنین تقاضایی برای مس در بازار ایجاد شده است افزود: تنها می‌توان یک عامل را علت اصلی بروز این رویداد عنوان کرد و آن تفاوت بارز قیمت قراضه مس و کاتد مس در بازار است.
به گفته کارشناسان بازار در حالی که قیمت مس در بازار ایران افزایش پیدا کرده، قیمت قراضه مس به تناسب آن افزایش بیشتری را شاهد بوده است و قیمت‌ها بسیار نزدیک به هم شده است. در نتیجه اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند خرید کاتد و تبدیل آن به قراضه همانند سال گذشته فرصت مناسبی برای خریداران خواهد بود.
یکی دیگر از فعالان آگاه علت افزایش تقاضا برای قراضه را بازیافت ارزان‌تر این فلز از معدنکاری و استخراج منابع جدید آن دانست و گفت: مس بازیافتی ارزشی تا ۹۰ درصد بهای مس اصلی را دارا است و در واقع عمل بازیافت به پایین نگه داشتن قیمت تولیدات مسی کمک می‌کند. وی افزود: تا امروز، تنها ۱۲ تا ۱۳ درصد از تمام ذخیره‌های شناخته شده معدنی، استخراج شده است. با این حال باید به فکر نگهداری از منابع معدنی باقی مانده بود و بهترین راه، بازیافت مواد معدنی است.
بازیافت یک تن مس مصرف شده، 15 درصد از انرژی ضروری برای معدنکاری و استخراج همان میزان مس را طلب می‌کند؛ بنابراین بازیافت مواد راهی است برای حفظ و صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار دی اکسید کربن در هوا، چرا که طی استخراج و تصفیه فلزات گازها و گرد و غبارهایی در هوا منتشر می‌شود. اما در بازیافت فلزات هیچ آلودگی منتشر نمی شود، بنابراین عمل بازیافت مواد به سلامتی محیط زیست نیز کمک می‌کند.
قیمت سایر فلزات نیز نسبت به روز دوشنبه با ثبات همراه بود. البته این در حالی است که قلع رشد ۱۰۰۰ تومانی را نسبت به پریروز تجربه کرد که به گفته فعالان بازار این رشد تنها به دلیل نوسانات مثبت ارز بوده است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان هفته ادامه داشته باشد.