گروه بورس کالا - کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی پس از یک روز تعطیلی در شرایطی بی‌رمق سپری شد که بازار داخل هم با ضعف معاملات همراه بود.
گر چه رینگ پتروشیمی شاهد تغییر محسوسی در قیمت پایه محصولات پتروشیمی نبود، اما با این حال افزایش عرضه برخی از کالاها مانند گریدهای سنگین بادی و تزریقی پس از مدت‌ها تعجب معامله‌گران را برانگیخت، به طوری که بیشتر فعالان بازار مطمئن شدند که این افزایش عرضه‌ها با هدف گرفتن مجوز صادرات انجام شده است. این در حالی است که BL۳ روز گذشته نزدیک به ۱۶ هزار تن عرضه شد که به گمان بسیاری از معامله‌گران در سال‌های اخیر نظیر نداشته است.

برخی از معامله‌گران می‌گویند: با وجود اینکه فروش BL3 در این روز نقدی بود، اما زمان تحویل این کالا تا 20 روز آینده ثبت شده و این موضوع نشان می‌دهد که عرضه کننده هم اطمینان صددر صدی برای تحویل این مقدار کالا به خریداران نداشته است. از سوی دیگر عده‌ای از آگاهان بازار معتقدند؛ برخی از مجتمع‌های پتروشیمی برای دریافت مجوز صادرات در هفته‌های اخیر اقدام به افزایش عرضه‌ها کردند و امیدوار بودند تا با ورود تناژ بالایی از کالاها در زمان مچینگ بتوانند مجوز صادرات دریافت کنند، این در حالی است که هنوز ممنوعیت صادرات مواد اولیه پابرجاست و تنها محصولات میانی و نهایی اجازه صادرات دارند.
البته عرضه‌های BL۳ در این روز بیش از کالاهای دیگر بود، به طوری که بیشتر فعالان بازار در خصوص مصرف این تناژ طی یک ماه و در بازار داخل دچار تردید شدند.
در همین حال روز گذشته تقاضا برای خرید SBR1502 بالا بود به طوری که این کالا با سقف قیمت خریداری شد. این در حالی است که برخی از معامله‌گران معتقدند هنوز نرخ این کالا با ارز مبادله‌ای جایگزین نشده است و از این رو احتمال می‌رود با جایگزینی نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای در عرضه‌های بعدی، قیمت SBR1502 با رشد همراه شود. از سوی دیگر در این روز پی‌وی‌سی 65 بندرامام و اروند با رقابت کارگزاران روبه‌رو شد، اما پی‌وی‌سی 7054 با سقف قیمت خریداری شد.
با این حال روز گذشته با وجود کاهش تقاضا نسبت به هفته گذشته برای خرید پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ و ۰۲۰ ، این کالاها هم با سقف قیمت خریداری شدند. البته خریداران گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن در این روز به گمان فعالان بازار بیشتر شده بودند.
با این وجود بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ بازار پتروشیمی در روز گذشته ثبات بیشتری نسبت به قبل از تعطیلی روز سه‌شنبه داشت، گر چه مبادلات در بازار داخل ضعیف بود، اما برخی از آگاهان بازار بعید می‌دانند که بازار پتروشیمی بیش از این کشش افزایش قیمت‌ها را داشته باشد و از این رو نسبت به آینده بازار ابراز نگرانی می‌کنند. این گروه به مبادلات بی رمق روز گذشته در بورس کالا و بازار داخل اشاره می‌کنند و می‌گویند: با وجود اینکه بازار ارز روز گذشته هم روندی صعودی داشت، اما به نظر نمی‌رسد بازار محصولات پتروشیمی در روزهای آتی تغییر محسوسی را تجربه کند.
از سوی دیگر روند قیمت‌گذاری که در هفته‌های اخیر به شرکت ملی صنایع پتروشیمی سپرده شده هم توانسته بازار محصولات پتروشیمی را با اطمینان بیشتری نسبت به قبل روبه‌رو کند. با این حال بیشتر کارشناسان بازار معتقدند؛ با لغو محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی و نگاه کارشناسی به عرضه‌ها می‌توان در آینده‌ای نزدیک به فرآیند تخصصی قیمت‌گذاری اطمینان بیشتری یافت.