حرکت فولادی‌ها پابه‌پای بازار ارز

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز میانگین قیمت محصولات فولادی در بورس و بازار آزاد با رشد قیمت مواجه شد، اما نکته مهم افزایش تقاضا است که پابه پای رشد قیمت‌ها حرکت می‌کند. به گفته معامله‌گران هر چه روند بازار با این جهش قیمتی ادامه پیدا کرده، اما به همین نسبت تقاضا نیز به خصوص برای عرضه‌های بورس بیشتر شده است.

در نتیجه دیروز در بازار آزاد میانگین قیمت کالاهای موجود در انبار از سوی بنگاهداران به ۲ هزارو ۹۰ تومان هم رسید. از سوی دیگر عرضه‌های میلگرد آذربایجان و شمش فولاد خوزستان هم با رشد قیمت مواجه شد، به طوری که تختال خوزستان که با قیمت ۱۳۱۲ تومان عرضه شده بود به ۱۳۷۸ تومان رشد کرد ومیلگرد آذربایجان هم به یک هزارو ۸۷۹ تومان رسید.

با توجه به اینکه در همه معاملات طبق تصمیم کارگروه تنظیم بازار سقف نوسان ۵ درصدی در نظر گرفته شده دیروز هم رشد قیمت‌ها تنها ۵ درصد بود، اما به نظر معامله‌گران اگر رقابت به صورت آزاد صورت می‌گرفت احتمال رشد بیشتر قیمت میلگرد وجود داشت، اما در مورد تختال بعید بود تولیدکننده‌ها نرخ بالاتری را بپذیرند.

در همین حال بیشتر فروشنده‌هایی که دیروز در بازار آزاد کالاهای ارزان قیمت خریداری شده داشتند، کالاهای خود را در بازار عرضه می‌کردند اما برخی کارخانه‌ها به دلیل مشخص نبودن فرآیند قیمت‌گذاری شمش وارداتی و رشد قیمت شمش در بورس کالا از ارائه قیمت خودداری می‌کردند.

البته به گفته معامله‌گران احتیاط در معاملات بازار بیشتر دیده می‌شود و خریداران از پذیرش هر قیمتی خودداری می‌کنند، اما در مورد بورس شرایط متفاوت است، چرا که قیمت‌های ثبت شده در بورس حتی در مورد میلگرد در مقایسه با بازار آزاد مناسب است و برای خریداران سود خوبی خواهد داشت و حتی اگر زمان تحویل آن به تعویق بیفتد که به صورت عرف ۱۵ روز است و از آنجا که زمان تحویل آن با همزمان می‌شود با رونق بازار در پایان سال، بنابراین برای خرید مناسب ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر طی روزهای اخیر میانگین قیمت محصولات حاصل از اسلب رشد زیادی در بازار داشته، بنابراین سقف ۵ درصدی این کالا هم به سرعت از سوی خریداران پذیرفته شد.

پیش‌بینی‌هایی از بازار

در شرایطی که دیروز عرضه‌های بورس کالا با رشد قیمت مواجه شد، معامله‌گران معتقد بودند این شرایط در صورتی که عرضه‌کنندگان بزرگ فولادی همچون ذوب آهن، عرضه‌های خود را تا پایان بهمن ماه به اتمام برسانند و برای اسفند عرضه‌ای نداشته باشند، تشدید خواهد شد.

یکی از معامله‌گران در این خصوص می‌گوید: درست است که روند بازار به دلیل نوسان قیمت ارز و میزان واردات شمش است، اما واقعیت امر این است که در گذشته نیز ابزارهایی برای کاهش التهاب بازار از جمله عرضه‌های انبوه ذوب آهن وجود داشت در نتیجه این عرضه‌ها می‌تواند تاثیر خوبی بر بازار داشته باشد، اما نگرانی بازار این است که عرضه‌های عمده به دلیل نیاز واحدها به نقدینگی تا بهمن ماه انجام شود و پس از آن تا پایان سال متوقف شود.

از این رو به گفته فعالان بازار مسوولان باید امسال به این موضوع توجه کرده و پیش از ورود به این مرحله برنامه‌ریزی مناسبی را برای آن انجام دهند.

دیروز هم مانند روزهای قبل پس از رقابت خریداران در بورس کالا تقسیم به نسبت کالاهای عرضه شده میان خریداران انجام شد.

به نظر معامله‌گران بورسی این روش معاملاتی برخلاف سال‌های قبل است و در ظاهر امر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. به گفته یکی از کارگزاران بورس، قبل از انجام عرضه‌ها اگرچه سقف قیمت تعیین می‌شود و رقم آن مشخص است، اما از آنجا که در برخی زمان‌ها، سیستم معاملات روان نیست و کاستی‌ها و تاخیراتی دارد، برخی از خریداران تنها به دلیل چند صدم ثانیه امکان ثبت تقاضایشان دیرتر انجام می‌شود که به همین دلیل در تقسیم به نسبت از دیگر خریداران عقب می‌مانند. از سوی دیگر همین مشکل باعث شده تا همه خریداران در همان ابتدای زمان کل ۵ درصد نوسان را ثبت کنند که این موضوع هم منطقی نیست؛ چرا که وقتی تقاضا بالاتر از عرضه ثبت می‌شود و به همین دلیل قرار است کل ۵ درصد نوسان ثبت شود چرا بورس نباید از همان ابتدا با رشد قیمت پایه کالا موافقت کند.

یکی دیگر از ایراداتی که به معاملات گرفته می‌شود نیز موضوع عرضه کالاها به صورت سهمیه‌بندی است. برای مثال، فولاد خوزستان در شرایطی تختال را در معاملات دیروز عرضه کرد که تنها دو روز قبل از آن همین کالا را برای چند خریدار با نرخ‌های پایین‌تر به صورت مچینگ عرضه کرده بود. از آنجا که این کالاها از لحاظ زمان تحویل تفاوتی با یکدیگر ندارند و به لحاظ زمان عرضه تفاوت زیادی نداشتند، بنابراین یک نوع نا هماهنگی در هزینه خرید برای مشتریان محسوب می‌شود.

به گفته یکی از کارگزاران بورس، در بیشتر معاملاتی که تا پیش از این انجام می‌شد قیمت کالاهای سهمیه‌ای برای خریداران بر مبنای میانگین قیمت فروش عمومی بود، اما در این معامله تنها در فاصله چند روز یک کالا با یک زمان تحویل با قیمت متفاوت به دست خریداران رسید.

البته یکی از کارشناسان بورس در این خصوص می‌گوید: ایراد اصلی این نوع معاملات سهمیه‌بندی آنها است و از اساس این گونه معاملات بر خلاف مبنای بورس است.

به گفته وی، بهترین راه حل این است که همه کالاها برای همه مشتریان در یک زمان و با یک شرایط عرضه شود و به طور کلی هیچ خریداری با شرایط سهمیه‌ای خرید نکند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از مشکلاتی که از نظر کارگزاران فرصت چانه‌زنی فروشنده و خریدار را از بین برده، جداسازی فضای تالار معاملات است به طوری که نماینده عرضه‌کننده برخلاف قبل که در تالار اصلی و در یک مکان با خریداران حضور پیدا می‌کرد در حال حاضر جدا از خریداران در بخش دیگری حضور دارد که باید از طریق تماس تلفنی با وی ارتباط برقرار کرد.

دلایل افزایش قیمت‌ها

یک تحلیل‌گر بازار فولاد با تشریح وضعیت فعلی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا گفت: شرایط ارزی به وجود آمده قیمت محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار داده است و در این باره تنها راهکار مقابله کنترل بازار ارز است.

حسین خواجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آهن، اظهار کرد: قیمت‌ها در حال حاضر رو به بالا است و با توجه به وضعیت به وجود آمده برای دلار، کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد، مگر آنکه بازار ارز کنترل شده و در یک نرخ تثبیت شود.

این تحلیل‌گر بازار فولاد با اشاره به دلیل عدم عرضه محصولات ذوب آهن، گفت: در صورت عرضه، بر سر خرید محصولات ذوب آهن رقابت صورت می‌پذیرفت و به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، عرضه آن انجام نشد.

وی گفت: هم‌اکنون با این قیمت‌ها تقاضا وجود دارد و امکان پر شدن سقف قیمت‌ها نیز وجود دارد. خواجویی با اشاره به دلایل این افزایش قیمت‌، تاکید کرد: دلیل اصلی آن مقاومت چندین ساله قیمت دلار در سال‌های اخیر بود که با این افزایش، قیمت‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفت و در آینده نیز در صورت عدم کنترل بازار برای ایجاد ثبات در نرخ ارز، قطعا روند رشد قیمت‌ها تداوم خواهد داشت. این تحلیل‌گر بازار فولاد با بیان اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت اجازه افزایش قیمت‌ها را نداد، گفت: تنها در پایان سال ۸۹ دولت اجازه افزایش قیمت ‌را داد، اما پس از آن، با افزایش همراه با نوسان قیمت ارز در بازار، قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر قرار گرفته است.