اعتراض خریداران به قیمت قیر تبریز

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در پی کاهش قیمت قیر که به دلیل رکود اقتصاد جهانی رخ داد، از دو هفته قبل عرضه‌کنندگان این محصول در بورس کالای ایران که دو شرکت نفت جی و پاسارگاد هستند نیز اقدام به کاهش مجدد قیمت‌ها کردند، به طوری که در حال حاضر نرخ قیر ۷۰/۶۰ در بورس کالا با نرخ ۲۸۵۰ریال معامله می‌شود.

اما آنچه که اخیرا حساسیت‌هایی را در بازار این کالا به وجود آورده، گران‌تر بودن نرخ قیر ۷۰/۶۰پالایشگاه تبریز در مقایسه با دیگر پالایشگاه‌ها است، به طوری در زمانی که قیر در بورس کالا ۲۸۵۰ریال فروش می‌رود، نرخ قیر پالایشگاه تبریز ۲۹۵۰ریال پیشنهاد شده و به فروش می‌رسد. این تفاوت نرخ عکس‌العمل خریداران این منطقه را در پی داشته و باعث شد تا جمعی از تولیدکنندگان عایق‌های رطوبتی در این منطقه با ارسال شکوائیه‌ای به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، مدیریت بورس کالا و استانداری خواستار رسیدگی به این موضوع شوند. به گفته یکی از تولیدکنندگان عایق رطوبتی، بالاتر بودن نرخ قیر تبریز در مقایسه با دیگر کارخانه‌ها سبب شده تا قیمت عایق تولیدی در کارخانه‌های شمال غرب کشور از کارخانه‌های واقع در محدوده پالایشگاه اصفهان گران‌تر باشد. وی تداوم این شرایط را عامل کاهش توان رقابت این کارخانه‌ها و بیکاری کارگران در این بخش ذکر کرد. در نسخه‌ای از متن این نامه که به دفتر روزنامه نیز ارسال شده است. تولیدکنندگان عایق رطوبتی شمال غرب کشور آورده‌اند: «در حال حاضر در حالی که شرکت نفت جی که عرضه قیر پالایشگاه اصفهان را در دست دارد، اقدام به کاهش قیمت کرده نفت پاسارگاد با فروش گران‌تر پالایشگاه تبریز عاملی برای از رده خارج شدن کارخانه‌های تولیدی شمال غرب شده است و این شرکت در صورت عدم خرید کالا توسط خریداران به دلیل گران‌تر بودن کالای تبریز، اقدام به کاهش تولید می‌کند.»

دلایل بالاتر بودن نرخ قیر تبریز از زبان مدیرعامل پاسارگاد

در همین راستا قناد رضایی، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد درخصوص بالاتر بودن نرخ قیر تبریز در بورس در مقایسه با دیگر پالایشگاه‌ها به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: هزینه تمام شده قیر تولیدی در شرکت پاسارگاد در مقایسه با شرکت جی به جهت پراکندگی واحدهای تولیدی در شش نقطه از کشور و تعداد پرسنل بالاتر است و در عوض مزیت نسبی شرکت پاسارگاد در بعد مسافت حمل قیر است که برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه است. لذا مجبور هستیم بخشی از اختلاف قیمت تمام شده خودمان نسبت به رقیب‌مان را در واحد‌هایی که این مزیت‌ را دارند اعمال کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر این با توجه به اینکه در منطقه‌ای که پالایشگاه تبریز وجود دارد به جز پاسارگاد تولیدکننده و رقیب دیگری نیست، نرخ بر مبنای بعد مسافت و هزینه تعیین می‌شود. اما در مناطق دیگراز آنجا که محصولات جی نیز حضور دارد براساس اصول رقابت، قیمت پایه محصولات‌مان را به صورت هماهنگ با نرخ این شرکت تعیین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های نسبی شرکت پاسارگاد پراکندگی جغرافیایی پالایشگاه‌های آن است که می‌تواند از آن استفاده کند، خاطرنشان ساخت: اگرچه در تبریز نیز شرکت‌هایی اقدام به تولید کرده‌اند، اما این شرکت‌ها نه از لحاظ حجم و نه از لحاظ کیفیت در شرایطی نیستند که قیمت کالاها را با در نظر گرفتن قیمت‌های آنها ارزیابی و تعیین کنیم.