سخت‌گیری بورس برای کشف قیمت

عکس: نگار متین‌نیا

هادی خسروی‌فر - روند رو به رشد قیمت نفت از جمله دلایل مطرح‌شده فعالان بازار برای رشد قیمت‌های محصولات پتروشیمی در هفته‌های گذشته بود.

این در حالی است که روند رو به رشد قیمت نفت هنوز ادامه دارد، ولی رشد قیمت محصولات پتروشیمی طی دو هفته اخیر متوقف شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد قیمت نفت در هفته گذشته از مرز ۶۰ دلار بالا رفت با این حال این افزایش قیمت نه تنها تاثیری در بازار داخلی نداشته است، بلکه رینگ پتروشیمی را به نوعی در رکود فرو برده است.

در مبادلات این هفته محصولات پلیمری دیگر اثری از رقابت‌های سنگین برای تمامی محصولات پلیمری نبود و تنها در چند محصول بازار به سمت رقابتی شدن پیش رفت و در اکثر معاملات محصولات با کمترین هیاهویی نسبت به هفته‌های ابتدای سال انجام می‌شود.

فعالان بازار رکود در بازار آزاد محصولات پتروشیمی، همچنین امید به رشد قیمت‌ها در هفته‌های آتی را از دلایل کم‌رونق شدن رینگ پتروشیمی این هفته می‌‌دانند.

فعالان بازار، باز هم به اشباع شدن بازار آزاد اشاره کردند و معتقدند رقابت‌های رینگ پتروشیمی در چند روز اخیر برای محصولات تنها برای نگه داشتن قیمت‌ها در نرخ‌های منطقی بازار آزاد انجام می‌گیرد.

بررسی در معاملات دو هفته رینگ پتروشیمی به خصوص گروه پلیمری نشان می‌دهد که قیمت‌های کشف شده در زمان رقابت بورس کالا و در بالاترین نرخ‌ها تنها با تناژ پایین و با استدلال بالا نگه داشتن قیمت‌ها در بورس و در نتیجه جلوگیری از افت قیمت‌ها در بازار آزاد انجام می‌گیرد.

فعالان قدیمی رینگ پتروشیمی که این روزها به بورس کالا مراجعه می‌کنند، بیشتر به تماشاگران رینگ تبدیل شده‌اند و تعدادی دیگر از فعالان این بازار حتی در دو هفته گذشته دست از خرید محصولات از رینگ کشیده‌اند و در انتظار بهبود شرایط هستند.

شاید انتخابات تاثیر داشته باشد

فعالان بازار معتقدند روند کنونی بازار تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت و احتمال می‌دهند با برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، شوکی در بازار ایجاد شود. این درحالی است که پیش‌بینی‌ها در بازار جهانی نشان می‌دهد در ابتدای تابستان یک بازگشت قیمتی در بازارهای جهانی بوجود آید. بنابراین گزارش در شرایطی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند نسبتا روبه‌رشدی دارند این روند در بازار داخلی با سرعت کمتری در حرکت است و در پاره‌ای از مواقع روند کاهشی به خود گرفته است.

فعالان بازار عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی برای تعدادی از محصولات را دلیل دیگر رکود برخی از محصولات می‌‌دانند. به گفته فعالان این بازار، بازرگانی پتروشیمی برای کنترل قیمت و بر هم زدن روند حرکتی نرخ‌ها در بازار آزاد تناژی از بارهای صادراتی خود را وارد بازار داخلی کرده است، البته صحت این ادعا با توجه به پیش‌بینی‌ها و قراردادهای خارجی بازرگانی پتروشیمی بعید به نظر می‌رسد.

بی‌اطلاعی نماینده فروش

بنابراین گزارش در مبادلات پلیمری این هفته رینگ پتروشیمی فروش SBR-۱۵۰۲ پرحاشیه‌ترین معامله لقب گرفت. در ابتدا ۵۰۰تن از این محصول روی رینگ آمد و ناظر تالار از نماینده فروش بازرگانی پتروشیمی سوال پرسید که محدودیت فروش به تولیدکنندگان دارای پروانه در این محصول وجود دارد که نماینده فروش با اعلام این مطلب که محدودیتی وجود ندارد و خرید را برای همه بازار مجاز دانست و تقاضای ۶هزارتنی در بازار برای این محصول باعث شد که ناظر تالار برای تخصیص این کالا به هر کارگزاری از مدیران بورس مشورت گرفته و در تماس با یکی از مدیران مشخص شد که کالای مورد نظر تنها به تولیدکنندگان دارای پروانه فعالیت فروخته می‌شود و نکته جالب توجه این است که نماینده فروش بازرگانی پتروشیمی که به عنوان نماینده تام‌الاختیار در رینگ حاضر می‌شود از این محدودیت بی‌اطلاع بود. به هر صورت این محصول بار دیگر با محدودیت فروش تنها به تولیدکنندگان به روی رینگ آمد و با وجود این محدودیت تقاضای ۶هزار و ۱۴۰ تنی برای این محصول روی تابلو آمد که ۱۴۰تن تقاضا بیشتر از عرضه قبلی که در آن محدودیت وجود نداشت، روی تابلو درج شد.

تولیدکنندگان ۷۰۰تومان روی ۱۵۰۲ گذاشتند

تقاضای بالای بازار باعث شد که نرخ ۱۵۰۲-SBR در رقابت تولیدکنندگان از یک هزار و ۲۰۲تومان تا مرز یک هزار و ۹۵۰تومان بالا رود و نشان داد که کمبود عرضه تنها دلیل افزایش قیمت‌ها در بورس است و گفته‌های قبلی که واسطه‌ها تنها دلیل افزایش قیمت‌ها هستند را زیر سوال برد.

زیر ۱۰۰تن عرضه نمی‌کنیم!

در معاملات روز پلیمری این هفته رینگ پتروشیمی محصولاتی از قبیل پلی‌استایرن و پلی‌کربنات که حجم عرضه‌های آنها زیر ۱۰۰تن بود از سوی ناظر تالار از لیست عرضه‌ها خارج شد و به گفته ساعت‌ساز- ناظر تالار، مجوزهای لازم برای عرضه‌های زیر ۱۰۰تنی در بورس داده نشده است. در همین حال نماینده بازرگانی پتروشیمی گفت: قرار بر آن شد محصولات کم تولید و دیر تولید با تناژ زیر ۱۰۰ تن در بورس عرضه شود و در پاسخ ناظر تالار باز هم تاکید کرد؛ مجوزهای عرضه‌های زیر ۱۰۰ تن در بورس صادر نشده است.

حجم کم مانع عرضه شد!

در معاملات این هفته پلیمری، رینگ پتروشیمی در زمان عرضه پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ زمانی که یک هزار تن عرضه روی تابلو درج شد تقاضای ۱۳هزار تنی از سوی کارگزاری‌ها برای این محصول وارد شد و با پاسخ منفی نماینده بازرگانی مبنی بر افزایش عرضه، ناظر تالار عرضه این محصول را به دلیل احتمال کشف قیمت نادرست با توجه به تقاضای ۱۳ برابری نسبت به عرضه از لیست عرضه‌ها خارج کرد و به گفته نماینده فروش هفته آینده ۴هزار تن از این محصول برای عرضه روی تابلو خواهد آمد.

هر افزایش تقاضایی سهمیه‌بندی نمی‌شود

در مبادلات این هفته پلیمری‌های رینگ پتروشیمی براساس قانون قبلی نانوشته تالار در زمان افزایش تقاضا نسبت به عرضه ناظر تالار محدودیت‌هایی را برای کارگزاری‌ها با تعیین سقف خرید برای هر کارگزاری اتخاذ می‌کرد و در این هفته در تعدادی از عرضه‌ها محدودیت خرید برای کارگزاری‌ها با افزایش تقاضا در نظر گرفته نمی‌شد که به نظر می‌رسد بورس با توجه به قیمت‌های جهانی و موجودی انبارهای بازار آزاد، شرایط جدیدی را برای سهمیه‌بندی عرضه‌های پرتقاضا در نظر گرفته است.

بورس مدیریت تالار می‌کند

معاملات این هفته پلیمری رینگ پتروشیمی نشان داد بورس کالا و ناظران آن به بلوغ نزدیک شده‌اند و با توجه به شرایط بازار تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، این در حالی است که در چند ماه گذشته در هر شرایطی با افزایش تقاضا، سهمیه‌بندی خرید کارگزاری‌ها اعمال می‌شد، ولی با توجه به تصمیمات این هفته از این پس ناظران با توجه به شرایط بازار تصمیم می‌گیرند. تصمیم این هفته ناظر تالار در صورت تداوم از تقاضاهای کاذب که تنها برای افزایش قیمت‌ها روی تابلو درج می‌شود جلوگیری خواهد کرد.