آماده عرضه قیر در بورس کالا هستیم

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: مدیرعامل شرکت فخر آذربایجان که یکی از تولیدکنندگان قیر در کشور است از آمادگی عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا خبر داد.

اله‌وردی محمدزاده با بیان این مطلب به خبرنگار ما، تعدد بیشتر عرضه‌کنندگان در بورس را عامل شفافیت بیشتر در فرآیند کشف نرخ دانسته و افزود: در ‌حال ‌حاضر تنها دو شرکت‌ تولید‌کننده نفت پاسارگاد و جی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند، اما اخیرا شرکت فخرآذربایجان نیز تصمیم گرفته جهت آشنایی بیشتر خریداران با محصولات این شرکت، کالای خود را در بورس عرضه کند.

وی با اشاره به دیداری که در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی و در بازدید از غرفه بورس کالا صورت گرفته بود، گفت: در دیداری که با تعدادی از کارشناسان بورس داشتیم، آمادگی خود را برای این اقدام اعلام کرده که امیدوار‌یم به‌زودی مقدمات عرضه محصولاتمان در بورس آغاز شود.

وی در خصوص مزایای عرضه کالا در بورس گفت: به عنوان تولیدکننده بخش خصوصی معتقدیم که عرضه محصولات در بورس، به شناخته‌تر شدن محصولات‌مان در بازار کمک شایانی می‌کند؛ ضمن اینکه تعدد بیشتر عرضه‌کنندگان در بورس و حضورمان در این بازار در فرآیند کشف قیمت‌ها تاثیر بسزایی دارد.وی در ادامه یادآور شد: به دلیل اینکه تولید قیر در کشور به صورت عمده در شرکت‌های دولتی و شبه دولتی صورت می‌گیرد، طی سالیان سال به بخش‌خصوصی و حضور آنها در این بازار اهمیت لازم داده نمی‌شد، از این رو امروزه شاهدیم که به‌رغم پتانسیل بالای کشور در تولید قیر و علاقه وافر نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش، بخش‌خصوصی نتوانسته به توسعه لازم در این حوزه برسد و در مواردی به صورت ناشناخته فعالیت می‌کند.

محدودیت‌های بخش خصوصی

وی با بیان اینکه به‌رغم مشکلات موجود، فخرآذربایجان بخش اعظمی ‌از بازار تبریز را به خود اختصاص داده است به یکی از مشکلاتی که این شرکت به عنوان تولیدکننده بخش‌خصوصی با آن روبه‌رو است، اشاره کرد و گفت: در ‌حال ‌حاضر یکی از محدودیت‌های موجود برای بخش خصوصی این است که به‌رغم تولید بالا اجازه فروش کالا به ارگان‌های دولتی همچون وزارت راه و شهرداری‌ها را ندارند. از این رو هفته گذشته در همایش بررسی حمایت‌های بخش خصوصی که در آذربایجان برگزار شد، این شرکت با ارائه پیشنهادی، خواستار حذف این محدودیت شد، ضمن اینکه امیدواریم با عرضه در بورس این محدودیت حذف شود.

مدیرعامل شرکت فخر آذربایجان با تاکید بر اینکه این‌گونه اقدامات نه‌تنها از توسعه بیشتر این شرکت جلوگیری می‌کند، بلکه توسعه و راه‌اندازی واحدهای دیگر را نیز به تعویق می‌اندازد در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اگر کالای خود را در بورس عرضه می‌کردید، چه نرخی را پیشنهاد می‌دادید، گفت: در صورت عرضه در بورس با توجه به قیمت‌های جهانی نرخ ۲۸۰تومان را که پایین‌تر از قیمت‌های دو شرکت عرضه‌کننده دیگر است، پیشنهاد خواهیم داد.

وی درخصوص جایگاه بخش خصوصی در بازار قیر عنوان کرد: در حال حاضر ما تعامل خوبی با مصرف‌کنندگان بخش خصوصی همچون تولیدکنندگان عایق‌های رطوبتی داریم؛ چراکه اصولا بخش خصوصی راحت‌تر با مشتری کنار می‌آید.

نفت کوره بورسی شود

وی به ضرورت قیمت‌گذاری ماده اولیه تولید قیر (V.B) بر مبنای نرخ‌های جهانی اشاره کرد و گفت: شخصا معتقد هستم عرضه این کالا در بورس، ضربه سنگینی به تولیدکنندگان وارد می‌کند؛ چراکه باعث می‌شود تجار زیادی با استفاده از نقدینگی بالا وارد رینگ شده و کالا را خریداری ‌کنند و پس از آن به صورت اعتباری این کالا را به تولیدکنندگان عرضه کنند که این امر طبیعتا به مشکلات بسیاری منجر خواهد شد؛ اما اگر این کالا را پس از نرخ‌گذاری طبق نرخ‌های جهانی، بر اساس اولویت به تولیدکنندگان فروخته و سپس مازاد را در بورس عرضه کنند، به بهبود بازار کمک شایانی خواهند کرد.

وی در پایان، پذیرش نفت کوره در بورس را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد با پذیرش این کالا در بورس و نرخ‌گذاری آن براساس عرضه ‌و ‌تقاضا، زمینه قاچاق این کالا و استفاده از در تولید قیر بی‌کیفیت از بین برود.