تداوم سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد - ۱۴ اردیبهشت ۸۸

ساناز وصالی*

بخش پایانی

۳.چالش اساسی دیگر صنعت فولاد کشور علاوه بر انرژی، تامین مواد اولیه به خصوص کنسانتره و گندله سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولاد سازی کشور است، زیرا واحدهای نورد و ذوب، گسترش پیدا کرده‌اند و نیاز مصرفی سنگ آهنشان افزایش یافته است، اما افزایش قابل توجهی در استخراج سنگ آهن رخ نداده است. به رغم وجود ذخایر ۴‌میلیارد تنی سنگ آهن کشف شده در ایران میزان تولید سنگ آهن در سال جاری تنها به ۲۰میلیون تن محدود شده است. در همین حال این واقعیت قابل توجه است که تولید ایران در مقایسه با کشور ترکیه که برخلاف ایران دارای معادن سنگ آهن و انرژی نیست با تولید ۹/۲۰‌میلیون تن با ایران فاصله بسیار زیادی دارد.

‌پیشنهادها:

توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد می‌تواند علاوه بر تامین مواد مورد نیاز صنعت داخل، امکان صادرات آن را به بازارهای هدف فراهم آورده وضمن ایجاد اشتغال مولد از بروز شغل‌های کاذب جلوگیری کند. با توجه به اینکه تقریبا کلیه همسایگان ما، واردکننده فولاد و محصولات فولادی هستند، بازارهای هدف صادراتی برای صنعت فولاد کشورمان، ظرفیت‌های چشمگیری دارد. چشم‌انداز بازارفولاد در داخل کشور نیز به دلیل افزایش طرح‌های اساسی و عمرانی دولت و افزایش سرمایه‌گذاری بر روی تاسیسات زیربنایی کشور مثبت به نظر می‌رسد و طبق بررسی‌های به عمل آمده، انتظار می‌رود تا سال ۱۳۹۵هجری شمسی مصرف فولاد با ادامه رشد خود به رقمی‌بیش از ۴۰میلیون تن برسد.با عنایت به مطالب گفته شده نتایج و پیشنهادهای ذیل ارائه می‌گردد:

۱ - باید اذعان داشت به‌رغم وجود رکود مقطعی، فولاد همچنان به‌عنوان یکی از مهمترین محصولات تولیدی جهان باقی خواهد ماند و رشد و توسعه کشورها به این محصول وابسته خواهد ماند. با توجه به وجود بازار برای این محصول در داخل و خارج کشور و نیز وجود مزیت رقابتی در تولید این محصول در داخل کشور، پس از گذار از بحران فعلی، سرمایه‌گذاری در این حوزه یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود.

۲ - با توجه به نیاز واحدهای تولید فولاد به مواد اولیه و محصولات غیرنوردی،‌ سرمایه‌گذاری در این خصوص به ویژه در توسعه بهره‌برداری از معادن سنگ آهن و گندله‌سازی در اولویت می‌باشد.

۳ - ایجاد صندوق حمایتی برای این صنعت، می‌تواند به منزله یک سوپاپ اطمینان عمل نموده و ریسک اعتباری در این صنعت را کاهش دهد که این امر نیازمند حمایت بانک مرکزی و سازمان صنایع و معادن می‌باشد.

۴ - باید توجه نمود که سرمایه‌گذاری در فلزات به تنوع ترکیب دارایی‌های سهام و سایر اوراق بهادار می‌افزاید. چنین نتایج و پیامدهایی در بازار سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی، اروپایی و حتی بازارهای در حال توسعه نوظهور مصداق دارد. مطالعات و تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهند که در طول تاریخ مالی، بهترین پرتفولیو با بهترین ترکیب ریسک و بازده، ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در فلزات، سهام و انرژی بوده است.

*کارشناس بانک ملت

sanazvessali@yahoo.com