رقابت تنگاتنگ وارداتی‌ها در بازار ایران

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: گسیل بارهای سرگردان تجار اماراتی به بازار ایران به همراه ورود دیگر کالاهای وارداتی توسط تجار ایرانی، جو روانی خاصی را در بازار ایجاد کرده به طوری که اغلب فعالان بازار معتقدند در صورت تداوم این شرایط احتمال رونق گرفتن معاملات کالاهای داخلی، تا یک ماه آینده بعید است. در کنار عوامل موثر در ایجاد این شرایط تداوم عرضه محصولات شرکت بازرگانی دولتی در بورس نیز احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها را تشدید کرده است. به طوری که اغلب فعالان بازار معتقدند این کالاهای وارداتی از آنجا که به هر جهت به کشور وارد شده و باید به فروش برسند در روزهای آینده رقابت تنگاتنگ‌تری را در کاهش نرخ پیش رو خواهند داشت.

این تحلیل و انتظار کاهش قیمت محصولات وارداتی باعث شد تا دیروز در بورس کالا خریداران نرخ‌های پایین‌تری را برای کالاهای وارداتی پیشنهاد دهند، اما به دلیل عدم کاهش مورد انتظار هیچ یک از کالاهای وارداتی فروش نرفت.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر در حالی که بازارهای فولاد دیگر نقاط دنیا رو به قوت می‌رود، بازار ایران با دامپینگ محصولات ترکیه‌ای و چینی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و خریداران هر لحظه انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند.

بر این اساس یکی از فعالان بازار، خرید کالا در برهه زمانی فعلی را پرریسک‌ خواند و این نکته را مطرح کرد که با توجه به تعدد عرضه‌کنندگان محصولات وارداتی و این نکته که تعداد تجاری که این روزها در بازار پیشنهاد کالای ترکیه و چین را می‌دهند بسیار زیاد شده، نرخ‌هایی که در بورس پیشنهاد می‌شود، بالا است در حالی که همین کالاها برای مثال میلگردهای چینی بدون هزینه‌های بورس و مالیات، تحویل فوری در بازار موجود است.

به گفته یکی از فعالان بورس در حال حاضر بیش از آنکه محصولات ذوب‌آهن در بازار باشد، محصولات وارداتی از سوی افراد پیشنهاد می‌شود. به عقیده وی به رغم اینکه ذوب‌آهن طی این مدت اغلب به صورت پروژه‌ای محصولات خود را به فروش رسانده کالای زیادی از این شرکت در بازار نیست، اما عرضه کالاهای وارداتی در حدی است که تقاضا برای محصولات این شرکت نیز کاهش یافته است. به گفته یکی از کارگزاران بورس خریداران به‌رغم داشتن نقدینگی بالا نسبت به خرید تردید زیادی نشان می‌دهند. هر چند بسیاری از کالاهای وارداتی با نرخ‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های بازار کشورهای مبدا همچون چینی و ترکیه در بازار ایران عرضه می‌شود، اما خریداران ایرانی از این مساله که این روند ادامه پیدا کند و قیمت‌ها باز هم روند کاهشی پیدا کند، نگرانند. به عقیده وی همین مساله باعث شده تا حتی تیرآهن‌های وارداتی هم که معمولا بازار خوبی به واسطه مصرف این کالاها در بازار ایران دارند، در بورس فروش نروند.

عرضه تیرآهن روسیه

دیروز علاوه بر میلگرد ترکیه و چینی و تیرآهن عربستان، تیرآهن روسیه (۱۴ تا ۲۰) نیز عرضه شد که باعث شد تنوع عرضه محصولات وارداتی در نخستین روز از معاملات رینگ فلزی در هفته جاری بیشتر شود.

این کالا با نرخ ۶۲۰۰ریال، ۱۱۰۰ تن عرضه شد، اما خریداران بالاترین نرخ پیشنهادی خود را ۶۰۰۰ریال اعلام کردند که در نهایت این کالا فروش نرفت.

تیرآهن ۱۴ تا ۶۰ عربستان که هفته قبل با قیمت ۶۲۰۰ریال معامله شده بود، دیروز با این قیمت خریدار نداشت و بالاترین نرخ پیشنهادی برای آن ۵۸۰۰ریال بود.

سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۰-A۳ شرکت China shougang چین با نرخ ۴۷۵۰ریال عرضه شد که خریداران ۴۳۵۰ریال را قیمت مناسب برای این کالا اعلام کردند.

در نهایت این کالا هم فروش نرفت. این کالا هفته قبل با نرخ ۴۷۸۰ریال معامله شده بود. در نتیجه نرخ پیشنهادی آن ۳۰ریال کاهش داشت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-A۳ اکینسلردمیر ترکیه نیز به‌رغم ۵۰ریال افت قیمت نسبت به هفته قبل و عرضه با نرخ ۴۶۰۰ریال، نتوانست نظر خریداران را جلب کند؛ چراکه خریداران قیمت ۴۶۰۰ریال را برای آن پیشنهاد داده بودند. این کالا هم در تالار بورس کالا بی‌نصیب بود. سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-A۳ شرکت China Shougang چین نیز با نرخ ۴۷۵۰ریال عرضه شد که نسبت به آخرین رقم ثبت شده ۵۰ریال کاهش داشت. خریداران ۴۲۰تومان را برای این کالا پیشنهاد دادند که به دلیل عدم موافقت خریداران این کالا نیز معامله نشد.

گفته می‌شود آخرین نرخ پیشنهادی برای محصولات چینی در بازار، ۴۲۰۰ریال بوده است و به همین دلیل خریداران این نرخ را در بورس پیشنهاد داده‌اند.

آذربایجان باز هم کاهش داشت

دیروز علاوه بر محصولات وارداتی، فولاد آذربایجان هم ۵۰ریال کاهش قیمت داد و میلگرد ۲۵-۱۴- A۳ خود را با نرخ ۵۰۰۰ریال عرضه کرد. خریداران ۴۵۰۰ریال را برای این کالا پیشنهاد دادند.

این کالا هم در تالار بورس معامله نشد. این شرکت میلگرد ۳۲-A۳ را نیز با همین نرخ عرضه کرد، اما معامله نشد.

دیروز ذوب‌آهن سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۲-A۱ خود را که با نرخ ۷۰۰۰ ریال پیشنهاد داده بود به ۶۷۰۰ریال کاهش داد. بدین ترتیب اولین معامله فولادی در روز گذشته با فروش ۴۵۰۰تن از این کالا ثبت شد.

سبد میلگرد ۱۶ تا ۸-A۳ ذوب‌آهن نیز با نرخ ۵۳۵۰ریال، ۲۲۰تن معامله شد.

در نتیجه دیروز در رینگ فلزی از میان کلیه کالاهای عرضه شده تنها ۲سبد میلگرد ذوب‌آهن فروش رفت.