ایسنا- مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس را وابسته به تعیین تخفیف تعرفه‌های گمرکی برای واردات، حمایت وزارت جهاد کشاورزی با انجام خریدهای تضمینی در بورس و حمایت بانک‌ها برای ارائه اعتبار به خریداران این محصولات دانست. محمدرضا گرامی‌پور در خصوص فعالیت کمیته‌ای که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی نحوه تحول در معامله محصولات کشاورزی بورس کالا تشکیل شده بود، با اعلام توقف کار کمیته اظهار کرد: از سوی مرکز پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی پیشنهاداتی انجام شده بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی پیگیر آنها بود و در جلسه نهایی آن، مدیرعامل شرکت بورس کالا و وزیر نیز حضور داشتند و مسائل مطرح شد، اما بررسی نحوه تحقق این پیشنهادات که شامل انجام خریدهای تضمینی و توافقی وزارتخانه از طریق تابلوی بورس، همزمان با تغییر معاون وزیر (دکتر خلیلیان) و برخی مدیران آن حوزه شد و معاونت جدید نیز هنوز به طور کامل در جریان امور قرار نگرفته این کار متوقف و مسکوت شده است.

وی افزود: از دیگر سو، تعدادی کارگزار به نمایندگی از دیگر کارگزاران فعال در بخش معامله محصولات کشاورزی چون بهپرور، سینا، پگاه یاوران نوین، توسعه کشاورزی و غیره در سال گذشته جلسه‌ای با صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس ترتیب داده و پیشنهادات خود را در راستای رونق این بخش از بورس در هشت ماده تقدیم کرده و به او اظهار کردند که این تشکیلات ایجاد شده در بورس کالا پس از ادغام، حمایت نمی‌شود و بدون پشتوانه وزارت جهاد کشاورزی رینگ کشاورزی پا نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: مسائل مربوط به محصولات کشاورزی با فلزات و حتی فرآورده‌های پتروشیمی متفاوت است. زیرا تولیدکنندگان فلز از انگشتان یک دست هم فراتر نرفته و زمان، میزان و قیمت عرضه را خود تعیین می‌کنند و در مورد پتروشیمی نیز به همین منوال است، اما در بخش کشاورزی‌میلیون‌ها تولیدکننده و ده‌ها‌میلیون مصرف‌کننده خرد و کلان وجود دارد که یکدیگر را نمی‌شناسند. همچنین شرایط کشت و صنعت کشور و حتی تولیدکننده مرکبات به گونه‌ای است که نمی‌تواند بدون حمایت در تامین کالاهای مورد نیاز در بورس موفق باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی گفت: در این جلسه پیشنهاد شد که از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شود، خریدهای تضمینی و توافقی خود را از طریق بورس انجام دهد و مابه‌التفاوت آن با نرخ تضمینی دولت از طریق بورس پرداخت شود که این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت و پس از تنظیم آن به صورت لایحه در اختیار سازمان بورس قرار گرفت تا به فراخور ماهیت موضوع در اختیار یکی از دو بخش هیات دولت و یا مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارائه شود.

به گفته وی در اولین جلسه‌ای که در سال جاری در ۱۸ فروردین ۸۸ با صالح‌آبادی انجام شد اظهار کرده که این نامه در حال پیگیری بوده و به هیات دولت ارسال می‌شود.

گرامی‌پور ادامه داد: همچنین کارگزاران پیشنهاد کردند از سوی وزارت بازرگانی به واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور همچون، کنجاله و جو و .. نه به صورت تکلیف و اجبار، بلکه با تعیین اهرم‌های تشویقی چون تخفیف در تعرفه‌های گمرکی در سود بازرگانی اعلام شود که واردات خود را در بورس عرضه کنند تا به نرخ بازار به فروش برسد. وی افزود: متاسفانه خریداران در بورس از مشکلات مالی برای کسب سرمایه در گردش و اعتبار از بانک‌ها رنج می‌برند، در حالی که می‌توان بانک‌ها را ملزم به همکاری با بورس کرد تا دامداری که از طریق بورس خرید می‌کند، بتواند تضمین پرداخت شده بانک به بورس را طی دوره دو، سه ماه به بانک برگرداند، زیرا با ورود واردات به بورس، زمانی که خریدار توان معامله ندارد، کالاها بدون خرید باقی می‌ماند. این کارگزار شرکت بورس کالای ایران گفت: خوشبختانه در دور جدید انتخابات هیات مدیره شرکت بورس کالا نمایندگان بخش کشاورزی دو نفر شدند و مدیر عامل صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که مشاور وزیر نیز است، از وی قول مساعدت با بورس را گرفته است.

او در ادامه در خصوص مشکل انجام معاملات متنوع کارگزاران بخش کشاورزی اظهار کرد: از آنجا که اولین معاملات در بورس کالا مربوط به محصولات فلزی بود، پس از ادغام با بورس کشاورزی به کارگزاران فلزات اعلام شد که مانعی برای انجام معامله محصولات کشاورزی ندارند و این مجوز در اختیار کارگزاران کشاورزی قرار نگرفت، اما وقتی معامله فرآورده‌های پتروشیمی در بورس آغاز شد باز از سوی سازمان بورس مجوز آن به کارگزاران کشاورزی داده نشد که در جلسه اخیر با طرح این موضوع، قول مساعد داده شد تا در دستور کار هیات مدیره سازمان بورس قرار گیرد و مصوب شد پس از امتیازبندی کارگزاران بورس کالای کشاورزی با کسب امتیاز لازم مجوز معاملات پتروشیمی‌ را به دست آورند.

او گفت: آئین‌نامه امتیازبندی از سوی سازمان بورس و نیز کانون کارگزاران برای تمامی شرکت‌های کارگزاری در حال تنظیم است که شاخص‌هایی چون حجم معاملات سال گذشته، در اختیار داشتن دفتر کار و وب سایت، استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی، داشتن نیروی انسانی تحصیلکرده و آشنا به بازار سرمایه، میزان سرمایه و غیره در آن مدنظر است.

گرامی‌پور یادآور شد: در حال حاضر۲۰ کارگزاری در بخش کشاورزی بورس کالا پذیرش شده‌اند که شش مورد آن فعالیت ندارند (با در نظر نگرفتن شرکت‌های کارگزاری بانک کشاورزی و نهایت‌نگر که در ابتدای ادغام معاملات فلزی را هم انجام می‌دادند)، شرکت کارگزاری سینا مقام اول و کارگزاری توسعه کشاورزی با انجام حدود دو هزار و۲۵۰ تن معامله به ارزش ۴۸‌میلیارد ریال ـ عمده آن مربوط به معامله محصولات گران‌قیمتی چون برنج و چای بود ـ مقام چهارم را در اختیار دارند.