ایسنا- نتایج کار و مصوبات کارگروه مشترک تحول بورس کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شد تا جهت تقویت بورس کالا به عنوان دستور اجرایی و تصویب نهایی در بورس درآید، اما در اواسط نیمه دوم سال گذشته با تغییر مع اون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی، اموری که برای ابلاغ و اجرا انجام شده بود، به نوعی متوقف شد و حال تنظیم نامه‌ای در چارچوب مباحث پیشین در دستور کار معاون جدید است. دکتر احمد عبدالله‌پور، دبیرکارگروه مشترک تحول بورس کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی و نیز شرکت بورس کالای ایران به صورت مشترک پیگیر یافتن راهکاری برای تقویت بورس کالای کشاورزی و رونق بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا شدند.

وی افزود: تا پیش از سال ۸۶ روابط وزارت جهاد کشاورزی با بورس کالای کشاورزی مثبت نبود، اما پس از آن با تلاش‌هایی که انجام شد و برگزاری جلساتی با حضور مدیران بورس کالا، سازمان بورس و وزیر جهاد کشاورزی تصمیم بر تشکیل کارگروهی برای ارائه راهکارهای لازم در جهت رونق بازار محصولات کشاورزی اتخاذ شد.

او ادامه داد: این کارگروه با حضور نمایندگان سازمان بورس، شرکت بورس کالا و نمایندگان شرکت‌ها و موسسات و واحدهای زیربط در وزارت جهاد کشاورزی در بهمن ماه سال۸۶ شکل گرفت و جلسات آن تا مهر و آبان ماه سال ۸۷ ادامه داشت و قریب به ۱۶ جلسه تشکیل داد.

دبیر کارگروه مشترک تحول بورس کشاورزی افزود: در نهایت اوایل سال ۸۷ دکتر خلیلیان، معاون برنامه‌ریزی سابق وزارت جهاد کشاورزی با چند تن از مسوولان اجرایی وزارتخانه بازدیدی از بورس کالا و نحوه انجام معاملات کالاهای کشاورزی در آن انجام داد و کارگروه پس از بررسی‌های مداوم، نتایج کار و مصوبات خود را به وزیر جهاد ارائه داد تا جهت تقویت بورس کالا به عنوان دستور اجرایی و تصویب نهایی در بورس درآید، اما در اواسط نیمه دوم سال گذشته با تغییر معاون وزیر، اموری که برای ابلاغ و اجرا انجام شده بود به نوعی متوقف شد.

وی افزود: به تبع این تغییر، مدیران نیز تغییر کردند و ضرورت آشنایی مجدد افراد جدید از فرآیند کار کارگروه احساس شد و از اواخر سال گذشته موسسه و معاون جدید وزیر در پی ادامه راه گذشته هستند و تنظیم نامه‌ای در چارچوب مباحث پیشین برای تقویت بورس کالای کشاورزی در دستور کار است.

عبدالله‌پور خاطرنشان کرد: در کارگروه پیشنهاد شد که خریدهای تضمینی، توافقی و حتی سایر خریدهایی که به صورت مناقصه و مزایده در واحدهای تابعه وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، به انضمام وارداتی که توسط این شرکت‌ها یا شرکت‌های غیردولتی که با مجوز وزارت جهاد یا بازرگانی انجام می‌شود، در بورس صورت گیرد. در مورد بخش واردات هم که به وزارت بازرگانی مربوط می‌شود، مذاکراتی از طریق بورس کالا با رییس‌جمهور صورت گرفت و توافقات مثبتی هم انجام شد.

او تاکید کرد: اگر این تحول اتفاق بیفتد، بازار محصولات کشاورزی پتانسیل بالایی دارد و حجم تولیدات بالاست، اما در دوره پیش از ادغام بورس کالا تلقی می‌شد که بورس پاسخ مثبتی از نظر عملکرد به نیازها و وظایفش ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بورس کالا هم حمایت لازم را از کارگزاران این بخش نکرد، در حالی‌که باید استانداردی برای همه کارگزاری‌ها ایجاد کرده و آنها را رتبه‌بندی کنند و در آن ویژگی‌ شرکت‌های کارگزاری اعم از میزان سرمایه، تحصیلات کارکنان و .... مشخص شود. به طوری که شاهد نوعی تبعیض از سوی شرکت و سازمان بورس میان کارگزاران هستیم و به کارگزاری‌های فلزی و کشاورزی با یک میزان سرمایه، اجازه همسان در بهره‌مندی از معاملات پتروشیمی و حتی آتی داده نمی‌شود. او افزود: این در حالی است که یکی از آرمان‌های سازمان بورس و شرکت بورس کالا از بین بردن تبعیض‌های موجود در بازار است و خود باید بنیانگذار این مکتب باشند.

عبدالله پور خاطرنشان کرد: مدیران سازمان بورس که برای بازار سرمایه سیاستگذاری می‌کنند، اگر اراده‌ای برای این امر دارند، چرا جلساتی با حضور وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی و مدیرعامل بورس کالا برگزار نمی‌کنند؟ نباید این هدایت، حمایت و تقویت بازار سرمایه کالاهای کشاورزی تنها در حد مکاتبه باشد و باید پیشنهاد و راهکار ارائه دهند.