معاملات پرهیاهوی پتروشیمی

گروه بورس- هادی خسروی‌فر: استقبال فعالان بازار پتروشیمی در دوهفته کاری ابتدای سال ۸۸، از معاملات این رینگ حاکی از آن است که امسال، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رینگ پتروشیمی بورس کالا از زیر سایه معاملات فلزی این بورس خارج شده و به سوی مستقل شدن حرکت می‌کند. اخباری از قبیل اختیار صادرات محصولات فروخته شده در رینگ پتروشیمی و همچنین فروش تمام محصولات بازرگانی پتروشیمی تنها از طریق بورس، همگی حاکی از آن است که سال ۸۸ رینگ پتروشیمی تفاوت‌های بسیاری با سال اول فعالیت آن دارد و نشان می‌دهد که عرضه‌کنندگان و فعالان بازار در حال منطبق شدن با شرایط بورس کالا و نحوه معاملات در این بازار هستند.

رینگ پتروشیمی سحرخیز بود!

بنابراین گزارش رینگ پتروشیمی تنها بازاری بود که در تعطیلات نوروزی نیز فعالیت داشت و از خواب ابتدای سال بیدار شده بود طی معاملات ۱۱ فروردین رینگ پتروشیمی که اولین روز کاری بورس کالا در سال جاری به حساب می‌آمد، اکثر محصولات عرضه شده از گروه پلیمری‌ها و شیمیایی‌ها بود. از مهم‌ترین عرضه این روز می‌توان به عرضه محصولات آریاساسول بعد از مشکلات سال قبل اشاره کرد که از هر محصول عرضه شده این شرکت، پلی‌اتیلن سبک (۰۰۳۰) به میزان ۱۹۰تن با نرخ ۹هزارو ۳۳۴ریال به فروش رسید. در روز اول کاری رینگ پتروشیمی محصولات عرضه شده پتروشیمی تندگویان و با محصول پلی‌اتیلن BG۸۰۰ به رقابت رفت و این محصول با افزایش ۳۰۰ریالی در نرخ ۹هزارو ۴۰۰ریالی فروخته شد. در معاملات این روز سودکاستیک، آمونیاک و ارتوزایلن بر روی رینگ آمد که به ترتیب با نرخ‌های ۳هزارو ۵۹۹ریال، ۲هزارو۳۳۳ریال و ۷هزارو ۱۰۵ ریال به فروش رسید. همچنین روز ۱۱ فروردین اوره صنعتی تولیدی پتروشیمی شیراز بر روی رینگ آمد و از عرضه ۳هزار تنی این محصول ۲۶۰ تن با نرخ ۳هزار ریال فروخته شد.

آشتی روغن با بورس

بررسی در مبادلات دو هفته اخیر رینگ پتروشیمی نشان می‌دهد عرضه کنندگان اصلی محصولات روغنی از جمله ایرانول و نفت سپاهان محصولات خود را با نرخ‌های قابل توجیه به بازار عرضه کردند، به طوری که طی معاملات دو هفته ابتدای سال، روغن پایه تولیدی نفت سپاهان با نرخ ۵هزار و ۷۰۰ریال و روغن پایه تولید نفت ایرانول با نرخ ۶هزار ‌و ۵۰ریال داد‌وستد شد.

حجم کم فروش محصولات روغنی در مقابل عدم فروش این محصول جای امیدواری دارد. فعالان بازار معتقدند که تولیدکنندگان محصولات روغنی همانند تولیدکنندگان دیگر نرخ‌های خود را می‌بایست منطبق با بازار تنظیم کنند، کارشناسان اعتقاد دارند، فروش اندک محصولات روغنی در سال جاری در مقابل عدم فروش آن نشان از این دارد که عرضه کنندگان این محصول برای فروش محصولات در بورس توجیه پیدا کرده‌اند.

باز هم عرضه در روزهای پایانی!

دو روز پایانی هفته گذشته بورس کالا شلوغ‌ترین روزهای رینگ پتروشیمی در معاملات امسال بود و باز هم در سال جاری روزهای پایان هفته برای عرضه‌های محصولات پتروشیمی انتخاب شد و در معاملات روز سه‌شنبه همراه با حجم بالای کالایی عرضه شده محصولاتی برای اولین بار در رینگ پتروشیمی نیز عرضه شد و به همین دلیل این روز متنوع‌ترین روز بورس در هفته گذشته لقب گرفت.

تغییر واحد تن به کپسول!

در مبادلات روز سه‌شنبه گاز آمونیاک تولیدی پتروشیمی شیراز بر روی تابلو آمد و براساس فروش محصولات گروه گازی واحد تن برای این محصول در نظر گرفته شد که با درخواست عجیب نماینده بازرگانی پتروشیمی که خواستار تغییر واحد این محصول از تن به کپسول ۱۸۰ کیلویی بود مواجه شد در زمان معامله این محصول با توجه به درخواست عرضه‌کننده واحد جدیدی برای عرضه این محصول با کپسول ۱۸۰کیلویی در نظر گرفته شد و در معاملات روز سه‌شنبه این محصول با نرخ ۲هزار و ۳۹۵ریالی به فروش رسید.

فروش یک‌هزار تن برش نفتالین‌دار

در مبادلات روز سه‌شنبه یک‌هزار تن از محصول برش‌ سنگین نفتالین‌دار تولیدی پتروشیمی تبریز در بورس عرضه شد که از این عرضه ۵۰۰تن محصول با قیمت ۵هزار و ۱۴ریال به فروش رسید.

عرضه کم محصولات در روز پرتقاضا

در مبادلات روز چهارشنبه رینگ پتروشیمی با توجه به تعطیلات ۲۰ روز ابتدای سال و همچنین لیست عرضه‌های محصولات پلیمری فعالان بازار با مراجعه به محل رینگ پتروشیمی یکی از روزهای شلوغ رینگ را در چند ماه گذشته رقم زدند.

در اکثر محصولات پلیمری عرضه شده روز چهارشنبه فروش محصولات به زمان رقابت می‌رسید. محصولات آریاساسول که در روز ابتدای سال عرضه شده بود و بدون خریدار ماند در معاملات روز چهارشنبه با توجه به تقاضای بالای بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده و محصول ۰۰۳۰ و ۰۰۸۵ تولید آریاساسول به ترتیب با افزایش ۴۰۰ و ۷۵۰ریالی در نرخ‌های ۱۱هزار و ۱۵۰ریال و ۱۱هزار و ۱۵۱ریال فروخته شد.

تقاضای ۱۶برابری و رشد ۲۱۰تومانی

کمبود حجم عرضه در زمان روی رینگ آمدن ۰۰۳۵ با تقاضای ۱۶برابری بازار مشخص شد. زمانی که ۰۰۳۵ بر روی تابلو آمد تقاضای خرید این محصول تا ۱۶برابر عرضه بالا رفت و با جواب منفی عرضه‌کننده برای افزایش حجم عرضه ناظر بازار مجبور به اتخاذ تصمیم محدودیت خرید برای کارگزاری‌ها شد که بدین ترتیب حجم تقاضا را تا ۱۰برابر عرضه کاهش داد. در زمان رقابت این محصول نرخ این محصول تا ۱۱هزار و ۵۰۰ریال بالا رفته که نسبت به قیمت پایه رشد ۲۱۱ تومانی داشت. همچنین برای محصول ABS تقاضای بالای بازار در مقابل حجم کم عرضه باعث رشد ۱۰۰تومانی این محصول شد.

رشد ۲۰۰تومانی ۷۲۴۰

محصول ۷۲۴۰تولیدی تبریز همانند اکثر محصولات پتروشیمی با تقاضای بالای بازار راهی جز افزایش قیمت ۲۰۰تومانی نداشت.

نمونه‌های ذکر شده رشد قیمت محصولات تنها بخشی از افزایش نرخ محصولات پتروشیمی در دو هفته گذشته بود. حجم پایین عرضه‌ها در ابتدای سال با توجه به تمام پیش‌بینی‌ها مبنی بر هجوم خریداران بر خرید باعث رشد قیمت‌ها شد تا جایی که در برخی از محصولات نرخ فروش محصول در بورس نسبت به بازار آزاد افزایش داشته باشد و ادامه این روند در هفته‌های آینده تنها تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.