گروه بورس کالا - درصورت نهایی شدن مذاکرات سازمان بورس و اوراق بهادار با بانک مرکزی، بورس کالا به عنوان مرجع رسمی معاملات طلا در کشور معرفی خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز ضمن اعلام این خبر همچنین از افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا در سال جاری خبر داد.

به گزارش سنا، دکتر «علی صالح‌آبادی» در مراسم اهدای مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا با بیان اینکه هیات پذیرش بورس کالا سال گذشته ۱۹ جلسه را برگزار کرد، افزود: هم‌اکنون اکثر محصولات پتروشیمی در این بورس مورد پذیرش قرار گرفته که امیدواریم کارگزاران امسال دراین بخش فعال‌تر عمل کنند تا شاهد رونق معاملات محصولات پتروشیمی باشیم.

دکتر صالح‌آبادی به مذاکرات اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با بانک مرکزی برای اجرای معاملات فیزیکی طلا در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت نهایی شدن این مذاکرات، معاملات فیزیکی طلا به تدریج وارد بورس کالای ایران می‌شود.

وی ادامه داد: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است که بورس به عنوان مرجع اعلام رسمی قیمت طلا در کشور معرفی و شناخته شود.سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره لایحه یک فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید گفت: این لایحه اواخر سال گذشته به تصویب دولت رسید و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. وی اظهار داشت: با تصویب این لایحه، علاوه‌بر حل مشکلات مالیاتی نهادها و بازارهای جدید، امکان نوآوری ‌و طراحی‌‌های نو در بازار سرمایه فراهم خواهد شد. دکتر صالح‌آبادی راه‌اندازی معاملات «آن‌لاین» (Online Trading) را یکی از برنامه‌های مهم سازمان در سال ۸۸ اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح پس از اجرای آزمایشی و تست های امنیتی به صورت سراسری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دکتر «قاسم محسنی» معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز درخصوص مبادلات بورس کالا و برنامه‌های سازمان بورس اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه Order book، فراهم کردن امکان ثبت سفارش از طریق اینترنت، راه‌اندازی Call Center به منظور ثبت و بررسی سفارش‌های تلفنی، فراهم کردن امکان نگهداری وجوه مشتریان در حساب خودشان برای بهره‌مندی از مزایای آن و تدوین و ابلاغ دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در سال جاری است.

دکتر محسنی فعال‌سازی امکان امضای دیجیتال برای تسهیل تبادلات میان کارگزاران با سازمان بورس، فراهم کردن امکان فعالیت کارگزاران بورس کشاورزی در سایر کالاها و راه‌اندازی و صدور مجوز تاسیس و فعالیت موسسات رتبه‌بندی، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان را از دیگر برنامه‌های این معاونت ذکر کرد.وی به ابلاغ دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران اشاره کرد و گفت: از این پس تمام مجوزها و امتیازات سازمان بورس و اوراق بهادار به کارگزاران بر اساس این دستورالعمل خواهد بود. معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار داشت: رتبه‌بندی کارگزاران نیز از امسال به صورت منظم انجام شده و رتبه کارگزاران جهت اطلاع فعالان بازار اعلام عمومی خواهد شد. دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار نیز از آغاز رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری از تیر ماه سال جاری خبر داد. حسین خزلی خرازی با اشاره به نحوه ارائه ۱۵ امتیاز اعطایی از سوی کانون به کارگزاران گفت: پیش‌نویس دستورالعمل امتیازدهی شرکت‌های کارگزاری عضو کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هم‌اکنون آماده ارائه به شورای کانون مربوطه است.

وی تصریح کرد: به محض مصوب شدن دستورالعمل مذکور، امتیازدهی (۱۵ امتیاز) از سوی کانون کارگزاران برای اعضای خود اجرایی و به اطلاع آنها خواهد رسید.

به گفته وی، دستور‌العمل امتیازدهی شرکت‌های کارگزاری عضو کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار (۱۵ امتیاز)، عطف به ماده دو و معیار ۱۲ پیوست ابلاغیه ۲۸ اسفند ماه سال گذشته مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص دستور‌العمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهران و شرایط فعالیت آنها در بورس کالای ایران و فرابورس و کانون کارگزاران است. در این نشست، مجوز تاسیس و فعالیت ۷۳ شرکت کارگزاری به مدیران و نمایندگان این شرکت‌ها اهدا شد.