گره بازار آهن به دست دولت باز می‌شود

زهرا مسافر- بازار فولاد در سالی که گذشت با چالش‌های بسیاری مواجه بود؛ به گونه‌ای که در این سال علاوه بر رشد شدید قیمت‌ها شاهد افت زیاد نیز بود. سال ۸۷ با رشد قیمت فولاد آغاز اما با افت آن به پایان رسید؛ به گونه‌ای که در این مدت نرخ میلگرد در بازار جهانی و داخل به کف خود رسیده است. سال ۸۸ نیز در حالی آغاز شد که چشم‌انداز روشنی از آینده بازار فولاد متصور نیست و اغلب فعالان به علت رکود جهانی حاکم سال ۲۰۰۹ را سال پر ابهام نامیده‌اند.بازار فولاد کشور نیز دستخوش نوسانات زیادی است. به طوری که از نظر کارشناسان چشم‌انداز بازار فولاد کشور به دنبال فراز و نشیب بسیار سال ۸۷ از ابهام برخوردار است. فعالان در این بازار نظرات متفاوتی از چشم‌انداز آتی این بازار ارائه داده‌اند که درپی می‌خوانید:

بازار خوب است اگر...

حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز معتقد است: در‌حال‌حاضر پروژه‌های دولتی و خصوصی فعال نشده و به محض راه‌اندازی این پروژه‌ها و رشد مصرف و تقاضا بازار رونق خواهد یافت.

وی گفت: هم‌اکنون تعرفه اساسی‌ترین مشکل صنعت فولاد کشور است و تا زمانی که برطرف نشود، واردات فولاد خارجی کمر تولیدکنندگان داخل را خواهد شکست.مدیرعامل فولاد البرز با اشاره به کاهش قیمت نفت، مواد اولیه در بازارهای جهانی افزود: به طور نسبی پروژه‌های بخش‌خصوصی در حال اجرا است و هم‌اکنون بازار فولاد داخل خوب است؛ مشروط بر آنکه از واردات محصولات خارجی جلوگیری شود.

به گفته وی، هم‌اکنون قیمت مواد اولیه مناسب است و در صورت افزایش تعرفه واردات فولاد، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نسبت به افزایش تولید خود اقدام و با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.مصیب‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر ما به التفاوت نرخ محصول نهایی با مواد اولیه بین ۵۰ تا ۶۰دلار بوده این در حالی است که هزینه تمام شده تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی ۱۰۰دلار است.وی خاطرنشان کرد: دولت با اعمال ابزار تعرفه واردات فولاد باید از واردات محصول به نرخ مواد اولیه جلوگیری کند.

قیمت آهن افزایش نمی‌یابد

رییس اتحادیه آهن‌فروشان نیز در خصوص وضعیت بازار آهن در سال پیش رو گفت: در سال‌جاری احتمال افزایش قیمت‌ها وجود ندارد؛ به علت آنکه قیمت‌های جهانی فولاد نیز با رشد همراه نیست.محمد آزاد افزود: هم‌اکنون اغلب کشورهای خارجی به علت رکود جهانی تمایل زیادی برای فروش تولیدات خود دارند؛ از این رو حاضرند محصولات خود را با نرخ‌های پایین‌تری عرضه کنند.

وی مشکلات پیش روی تولید را از جمله مشکلات اساسی در کشور دانست و تصریح کرد: در حال حاضر میزان تولید با مصرف برابر نیست و در زمینه تولید، کشور با کمبود مواجه است.

رییس اتحادیه آهن فروشان با بیان اینکه در کشور مواد اولیه، نیروی کار ارزان و انرژی به میزان لازم موجود است، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های داخلی باید نسبت به افزایش تولید خود اقدام کنند.

به گفته وی، هم‌اکنون تعداد خطوط نوردی در کشور نسبت به خط تولید مواد اولیه زیاد است؛ از این رو کارخانه‌های تولید کننده با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند؛ لذا باید نسبت به ایجادخطوط ذوب فولاد تمهیدات گسترده‌تری صورت گیرد.

آزاد با اشاره به کمبود مواد اولیه کارخانه‌های نوردی کشور گفت: این کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود باید شمش وارد کشور کنند؛ اما با افزایش خطوط ذوب فولاد این مشکل برطرف خواهد شد.وی تصریح کرد: براساس بر نامه‌های دولت طی سال‌های ۸۸ و ۸۹، هشت کارخانه‌ ذوب فولاد در کشور راه‌اندازی خواهد شد که از قابلیت تبدیل سنگ‌آهن به شمش برخوردارند.رییس اتحادیه آهن فروشان خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی ۸ کارخانه‌ ذوب فولاد کمبود شمش مورد نیاز کارخانه‌های تولیدی برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت تحقق برنامه یاد شده ایران به جرگه صادرکنندگان شمش خواهد پیوست.

هدفمند کردن یارانه‌ها روزنه امید

یک فعال بازار آهن نیز در خصوص چشم‌انداز بازار فولاد کشور گفت: هم اکنون در بازار آهن همانند سال ۸۷ حرکت خاصی صورت نگرفته است. وی با اشاره به معاملات روز یکشنبه در بورس کالا افزود: آغاز معاملات همراه با رشد قیمت‌ها در این بازار اقدامی امیدوارکننده است. این فعال بازار آهن چشم‌انداز آینده بازار آهن را مبهم دانست و تصریح کرد: پیگیری موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها، افزایش تعرفه واردات و ... روزنه‌های امیدی در این بازار ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۸۸ تاکنون اتفاق خاصی در بازار غیررسمی به عنوان بازار واقعی تقاضا در کشور رخ نداده و تقاضا همچنان پایین است و تولیدکنندگان به سختی تولیدات خود را در این بازار می‌فروشند. این فعال بازار معتقد است: رکود حاکم بر بازار آهن عمیق‌تر می‌شود؛ زیرا قیمت ساختمان هم اکنون راکد است.

به گفته وی، در حال حاضر در بخش‌هایی از صنعت کشور به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نهایی فولاد از جمله خودرو، لوازم خانگی با رکود مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود این رکود همچنان تداوم داشته باشد. این فعال بازار معتقد است: رکود حاکم تا سال ۲۰۱۱ ادامه خواهد داشت؛ از این رو چشم‌انداز خوبی متصور نیست. وی برای برون‌رفت بازار فولاد کشور از رکود حاکم پیشنهاد داد که دولت باید سیاست‌هایی اتخاذ کند تا تقاضا تحریک یابد البته به صورت کنترل شده تا از شکل‌گیری حباب‌های احتمالی جلوگیری شود. وی با بیان اینکه تحریک تقاضا فرآیند پیچیده‌ای است، گفت: اما دولت باید با کمک به گردش نقدینگی به این امر کمک کند تا قفل موجود در این بازار به تدریج گشوده شود.

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد درخصوص وضعیت بازار آهن گفت: در صورتی که سیاست‌‌های دولت در قبال تعرفه واردات فولاد تغییر نکند، به طور قطع ۷۰درصد از کارخانجات به تعطیلی کشیده خواهند شد.

وی ادامه داد با تداوم واردات فولاد با تعرفه‌های فعلی، کارخانه‌های با ظرفیت تولید بالای یک‌میلیون تن در سال، تنها قادر به جبران هزینه‌های خود خواهند بود؛ ولی تمامی کارخانه‌های با ظرفیت کمتر از یک میلیون تن در سال، همگی تعطیل خواهند شد.خلیفه سلطان تاکید کرد: اگر دولت سیاست‌های خود را تغییر ندهد، صنعت فولاد نابود خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که صنعت فولاد کشور چه برنامه‌ای برای اصلاح الگوی مصرف در سال جدید خواهد داشت، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰درصد از کارخانجات تولید فولاد از تکنولوژی مدرن و به روزی برای تولید بهره‌مند نیستند. این کارخانجات در صورت به روز رسانی خط تولید خواهند توانست ۴۰درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهند. البته ۶۰درصد مابقی نیز که از تکنولوژی به روزی استفاده می‌کنند، ظرفیت صرفه‌جویی تا سطح ۱۰ تا ۲۰درصد را دارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: کارخانجات در صورت صرفه‌جویی ۴۰درصدی در مصرف انرژی به طور قطع شاهد کاهش ۱۰درصدی در هزینه‌هایشان خواهند بود. با توجه به شرایط کنونی فولاد کشور که تعرفه واردات بسیار پایینی را تجربه می‌کند، این میزان کاهش در هزینه‌ها نقش بسزایی را در فرآیند تولید ایفا خواهد کرد.