کمربند مس(کاپر بلت) آفریقا که از میان زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌گذرد به عنوان «آینده صنعت مس» تلقی می‌شود، اما چالش‌های لجستیکی و مخاطراتی که در این منطقه جنگ زده وجود دارد شکاکان را وا می‌دارد که بگویند: «و همیشه آینده این صنعت خواهد ماند.» منطقه سرشار از مواد معدنی که دارای معادن کبالت جذابی نیز هست، در طول چندین دهه به تولید مس پرداخته است‌، چنانکه مجموع تولید مس زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۸۰ به ۲/۱‌میلیون تن در سال می‌رسید؛ اما در خلال دهه ۱۹۹۰ جنگ این منطقه را در بر گرفت و تولید مس آن را به شدت پایین آورد. هم‌اکنون نیز جنگ در بخش شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو ادامه دارد، اما از ناحیه اصلی استخراج مس در این کشور دور است.

تیم اسمیت، مدیر بخش مس در گروه SNC-Lavalin‌، که یک شرکت مهندسی فعال در منطقه است، گفت: «زامبیا نسبتا باثبات است و این ثبات آن را از موقعیت مطلوبی در میان سرمایه‌گذاران برخوردار می‌کند.» هیچ جای دیگر در جهان از چنین غنایی از لحاظ معادن پرعیار برخوردار نیست، جایی که قبلا بسیاری از معادن غو‌ل‌آسای مس آن کشف شده‌اند. اسمیت گفت: «برخی از معادن این منطقه به نحو خارق‌العاده‌ای غنی هستند. در کانکولا دیپ عیار مس به حد ۵/۳‌درصد‌ با گوگرد و آهن اندک، می‌رسد.» معادنی که دارای چنین عیارهایی هستند سرمایه‌گذارانی را که از قدرت تحمل مخاطرات بیشتری برخوردارند، بسیار وسوسه می‌کنند.

رابرت فریدلند‌، از افراد قدرتمند در صنعت معدنکاری که پیش‌تر طی هفته مس سی آر یو/ سسکو در سانتیاگو اعلام کرده بود که یک معدن مس را در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف کرده که می‌تواند یکی از بزرگترین معادن جهان باشد، گفت: آنها یک انتخابات دموکراتیک را برگزار کردند. اوضاع در کاپر بلت کاملا آرام است. فریدلند همچنین در حال توسعه معدن عظیم مس- طلای اویو تولغوی در مغولستان است. او گفت که عامل اصلی برای ثبات منطقه توسعه اقتصادی است که به اعتقاد او هم اکنون در کنگو در حال وقوع است.

منطقه مورد بحث جدا از تاریخچه پر از جنگ و خونریزی خود با چالش‌های دیگری روبرو است که آن را از رقابت در زمینه تولید مس با شیلی و پرو باز می‌دارند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به تولید اندک اسید سولفوریک اشاره کرد که برای فرآوری معادن مس اکسیده موجود در کنگو لازم است. دسترسی محدود به خط ساحلی نیز توسعه منابع معدنی منطقه را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

همچنین محدودیت در حمل و نقل از طریق راه آهن‌، انتقال کنسانتره مس به کارخانه‌های ذوب بیرون از منطقه را بی‌صرفه می‌سازد؛ اما شرکت‌هایی از قبیل فرست کوانتوم مینرالز که از قبل در منطقه بوده‌اند و نیز شرکت‌های چینی‌ که اینک حضوری موثر در آنجا دارند، در حال سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه‌های اسید سولفوریک و ذوب در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا هستند.

اسمیت گفت: «ما شاهد تولد دوباره کاپر بلت آفریقا هستیم. مجموع تولید مس در دو کشور زامبیا و کنگو اینک به بیش از یک‌میلیون تن در سال می‌رسد و ما قصد داریم آن را به دو‌میلیون تن در سال برسانیم.» با این وجود‌، هنوز برخی شرکت‌ها از ورود در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این منطقه اجتناب می‌کنند.