بنا به گفته دو تن از روسای دو شرکت بزرگ معدنکاری جهان‌، صنعت مس شیلی، بزرگترین صنعت این فلز در جهان، تا کنون توانسته است خود را در بحبوحه بحران مالی فراگیر در ماه‌های اخیر استوار نگه دارد و احتمالا در صورتی که شرایط از این بدتر نشود در آینده نیز خواهد توانست به همین نحوه راه خود را ادامه بدهد. دیه گو هرناندز‌، رییس بخش فلزات پایه شرکت معدنکاری بی اچ پی بیلیتون، در حاشیه کنفرانس سال نهم مس جهانی سی آر یو به خبرنگاران گفت: «صنعت مس شیلی اکنون از سلامت برخوردار است.» خوزه پابلو آره لاندو، مدیر عامل شرکت دولتی کودلکو، بزرگترین عرضه کننده مس جهان، موافق است که بخش مس شیلی در مقایسه با بازارهای کشورهای دیگر روال سالمی را در پیش گرفته است. آره لاندو در سانتیاگو گفت، «در مجموع اقتصاد شیلی نسبت به اقتصادهای دیگر در این بحران مالی بین‌المللی بهتر عمل کرده است. بخش مس این کشور نیز طبیعتا کارکرد مناسبی داشته است.»

هرناندز گفت که بیش از ۹۵‌درصد از تولید کنندگان شیلی احتمالا در حال حاضر با قیمت ۸۰/۱‌دلار کنونی برای هر پوند مس دارای حاشیه‌‌های سود مثبتی هستند، اما این به این معنا نیست که آنها دارند سودهای هنگفتی را، نظیر سودهای نیمه یکم سال ۲۰۰۸‌، به جیب می‌زنند. هرناندز گفت: «با شرایط موجود انتظار سودهای هنگفت وجود ندارد. چیزی که مهم است سالم ماندن در بحبوحه افت قیمت‌ها و آماده شدن برای رشد تولید تا حد ممکن در زمان افزایش قیمت‌ها است.»

او گفت که تا آنجایی که به بی اچ پی بیلیتون مربوط است، این شرکت سرمایه‌گذاری‌هایش را در حال حاضر مسکوت نگه می‌دارد، اما برنامه‌ای برای کاهش تولید یا اخراج کارگران خود ندارد. هرناندز در رابطه با نقصی که در یکی از آسیاب‌های معدن اسکوندیدا که بزرگترین معدن مس جهان است و ۵/۵۷‌درصد از سهام آن به بی اچ پی بیلیتون تعلق دارد، گفت که شرکت نقص‌های این آسیاب را برطرف کرده و تولید معدن به حالت عادی خود بازگشته است.

به گفته هرناندز، با آنکه شیلی هم اکنون بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، در ۵ تا ده سال آینده در صورتی که سیر تنزلی عیار معادن موجود ادامه یابد و پروژه‌‌های جدیدی به زودی به عملیات نرسند این کشور موقعیت مذکور را از دست خواهد داد. او گفت که خود شرکت بی اچ پی بیلیتون پروژه‌‌های توسعه اش را در حال حاضر در این کشور متوقف کرده است و این روندی است که اغلب تولیدکنندگان بزرگ در بخش خصوصی شیلی در پیش گرفته‌اند.

تنها کودلکو- با بودجه ۲بیلیون‌دلاری ای که به منظور اجتناب از اخراج کارگران و ادامه رشد تولید خود از وزیر اقتصاد شیلی دریافت کرده - اعلام کرده است که همچنان به‌رغم قیمت پایین مس به پروژه‌‌های خود ادامه خواهد داد.