ایسنا- ۵۱ قرارداد مفتول مس، ۶۶۹ قرارداد شمش طلا و دو هزار و ۴۵۵ قرارداد سکه طلا، حاصل معاملات سرمایه‌گذاران معاملات آتی در سال ۱۳۸۷ شرکت بورس کالای ایران بود.

براساس این گزارش، حجم و ارزش معاملات آتی سکه از ابتدای سال ۸۷ تا پایان اسفندماه معادل دو هزار و ۴۵۵‌قرارداد بود که ارزشی برابر ۶۰‌میلیارد و ۷۳۴‌میلیون و ۶۲۸‌هزار و ۱۶۸‌ریال را به ارمغان آورد و شامل ۵۱ قرارداد مفتول مس به ارزش سه میلیارد و ۲۶۹‌میلیون و ۲۸۷‌هزار و ۱۶۸‌ریال، ۶۶۹ قرارداد شمش طلا به ارزش پنج میلیارد و ۴۶۶‌میلیون و ۶۰۱‌هزار ریال و دو هزار و ۴۵۳‌قرارداد سکه طلا به ارزش ۵۱‌میلیارد و ۹۹۸‌میلیون و ۷۴۰‌هزار ریال بود.

براساس این گزارش طی سه دوره برگزاری معاملات سکه طلا به عنوان پررونق‌ترین معاملات آتی، در مجموع دو هزار و ۴۵۳ قرارداد به ارزش ۵۱‌میلیارد و ۹۹۸‌میلیون و ۷۴۰‌هزار ریال که از نرخ دو میلیون و دو هزار و۵۰۰‌ریال در اولین روز (پنجم آذرماه ۸۷) با پشت سر گذاشتن نوسانات زیاد در آخرین روز (۲۸ اسفندماه ۸۷) به قیمت دو میلیون و ۱۶۱‌هزار و ۲۰۷‌ریال معامله شد.

به طوری که در قراردادهای تحویل دی (از ۵ آذر تا ۲۴ دی)، ۲۴۷ قرارداد به ارزش چهار میلیارد و ۹۴۴‌میلیون و ۲۳۰‌هزار ریال؛ در قراردادهای تحویل اسفند (از ۹ دی تا ۱۴ اسفند)، یک هزار و ۱۱۷ قرارداد به ارزش ۲۳‌میلیارد و ۳۳۲‌میلیون و ۶۴۰‌هزار ریال و در قراردادهای تحویل اردیبهشت (از ۲۷ بهمن تا ۲۸ اسفند که البته تا تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه دوره قرارداد باز است)، یک هزار و ۸۹ قرارداد به ارزش ۲۳ میلیارد و ۷۲۱ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال معامله شده است.

این گزارش می‌افزاید: پیش از این شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده بود که مبنای تعیین قیمت نقدی سکه طلا طرح امام (ره) منتهی به اسفند ماه ۱۳۸۷، قیمت اعلام شده توسط اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران است.

معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران در سال جدید از تاریخ ۸ فروردین آغاز شد که تا روز گذشته

۲۷۰ قرارداد به ارزش پنج میلیارد و ۷۹۶‌میلیون و ۸۸۰‌هزار ریال با قیمت‌های تسویه‌ بین دو میلیون و ۱۵۵‌هزار ریال تا دو میلیون و ۱۳۵‌هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

احمد رضایی، مشاور مدیرعامل و مدیر امور اجرایی معاملات آتی شرکت بورس کالای ایران، در این باره گفت: بازار معاملات آتی در ایران به دلیل تحویل و تسویه نقدی مزیت ویژه‌ای محسوب شده و تحویل در بورس به شفافیت و منصفانه و عادلانه بودن قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۱۰ کارگزار در این دسته از معاملات فعال هستند، افزود: شرکت بورس کالای ایران امیدوار است این رقم حداقل به ۱۰۰ کارگزار برسد و باید حجم قراردادها افزایش یابد.

او تاکید کرد: باید کارگزاران استراتژی داشته باشند تا نقش کارگزار محوری بورس به‌خوبی ایفا شود.

رضایی در پایان از برنامه‌ریزی برای ورود یک کالای پتروشیمی به بازار معاملات آتی شرکت بورس کالای ایران در سال جدید خبر داد.