تامین فولاد طرح‌های عمرانی از فولادسازان داخلی

گروه بورس کالا- گسترده شدن رکود در بازار داخلی فولاد و درگیر شدن اکثر فولادسازان در بخش‌خصوصی و دولتی باعث شد، سرانجام دولت در جهت حمایت از این صنعت در فکر برداشتن گامی باشد. البته شاید این اقدام به اعتقاد اغلب فولادسازان در شرایط فعلی خیلی مثمر ثمر نباشد، اما طبق مصوبه هیات وزیران مقرر شده تا تامین فولاد مورد نیاز طرح‌هاى عمرانى از تولید‌کنندگان داخلى صورت بگیرد.

دولت در راستاى حمایت از تولید داخل و به منظور کاهش اثرات و تبعات ناشى از بحران‌هاى اقتصادى جهانى بر واحدهاى تولید، همه دستگاه‌هاى اجرایى را موظف کرد تا نسبت به تامین فولاد مورد نیاز طرح‌هاى عمرانى از تولید‌کنندگان داخلى اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به منظور پیشگیرى از آثار و تبعات ناشى از تحولات اقتصادى جهان بر واحدهاى تولیدى و صنایع کشور به ویژه واحدهاى تولید‌کننده فولاد، دستگاه‌ اجرایى را مکلف کرد نسبت به تامین فولاد مورد نیاز طرح‌هاى عمرانى خود تا سقف چهار هزار میلیارد ریال از واحدهاى تولیدکننده داخلى اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه، وزارت امور اقتصادى و دارایى (خزانه‌دارى کل) مکلف است هنگام پرداخت اعتبارات تخصیص یافته دستگاه‌ها، هماهنگى لازم را به منظور اجراى این مصوبه و خرید از تولید‌کنندگان داخلی فولاد انجام دهد.بر این اساس، فهرست و مبالغ مربوط به هر دستگاه به وزارت امور اقتصادى و دارایى اعلام می‌شود. این مصوبه توسط دکتر پرویز داودى، معاون اول رییس‌جمهور براى اجرا ابلاغ شده است.

البته باید دید آیا اجرای طرح‌های عمرانی در حدی است که بتواند بر رکود بازار فولاد تحرک ایجاد کند.

اما نکته جالب اینجاست که رقم پیش‌بینی شده برای بودجه طرح‌های عمرانی سال ۱۳۸۷ معادل ۲۴هزار میلیارد تومان بوده که ۶هزار میلیارد تومان با اصلاحیه‌ بودجه و جابه‌جایی ردیف‌های عمرانی به جاری کاهش پیدا کرد و به ۱۸هزار میلیارد تومان رسید. البته این رقم که برابر بعضی محاسبات با احتساب تورم‌های این چند سال اخیر به نرخ ثابت سال ۸۳ معادل ۷هزار میلیارد تومان می‌شود، رقم چندان درشتی نیست، با این حال به طوری که گفته می‌شود اکثر اقدامات وزارتخانه‌ها در بخش عمران نیز یا متوقف شده یا به کندی پیش می‌رود که کارشناسان همین عامل را یکی از عوامل موثر کاهش تقاضای آهن و ارزانی آن قلمداد کرده‌اند. به هر حال کاهش حجم بودجه پروژه عمرانی آن هم در سالی که ۶ ماه نخست آن همراه با رونق خرید و فروش و ساخت و ساز بود، به نوبه خود باعث رکود شده و مشخص نیست در سال آتی با وجود رکود در بازار فولاد و ساختمان‌سازی آیا طرح‌های عمرانی و تامین فولاد مورد نیاز از فولادسازان داخلی می‌تواند در تداوم حیات فولادسازان موثر باشد یا نه؟