زهرا مسافر- با آغاز موج کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان به دنبال راهی برای فروش تولیدات خود هستند تا آنجا که طی ماه‌های اخیر شاهد سیل گسترده صادرات فولاد در محصولات فولادی از بازارهای مختلف از جمله روسیه و چین هستیم.

در این میان ایران با در دست داشتن سیاست‌های افزایش ظرفیت فولاد از جمله طرح جامع فولاد و رشد مصرف طی سال‌های آتی با وجود تحریم به دایره قیمت‌های جهانی فولاد وارد شده است.از این رو دولتمردان باید بتوانند با تدابیری در خصوص واردات بی‌رویه فولاد در حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقدامات لازم را اتخاذ کنند،زیرا فولادسازان ایران دچار دردسر بزرگی هستند و شاید با یک تدبیر مناسب در خصوص کنترل دروازه ورود کالا به کشور بتوانند حداقل در بحران آتی جان سالم به دربرند.

با وجود آنکه طی ۱۰ ماهه امسال براساس اطلاعات کارشناسی نشده گمرک، واردات انواع محصولات فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش حدود ۱۵درصدی برخوردار است، اما با توجه به حجم افزایش تولید باید واردات محصولات خارجی کنترل شود.

طی ۱۰ ماهه امسال ۷میلیون و ۷۳۵هزار تن انواع محصولات فولادی تعرفه ۷۲ از مرزهای کشور وارد کشور شده است که از این میزان ۲میلیون و ۱۳۵هزار تن ورق، یک میلیون و ۲۵۰هزار تن میلگرد، ۶۴۵هزار تن کل مقاطع مختلف اعم از تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل و ... بوده است.

در مدت یاد شده ۲میلیون و ۹۱۸هزار تن شمش فولادی وارد کشور شده است.

در این میان طی ۱۰ماهه سال گذشته واردات انواع محصولات فولادی به کشور به میزان ۹میلیون و ۱۱۳هزار تن بوده که امسال براساس اطلاعات کارشناسی نشده گمرک با کاهش حدود ۱۵درصد روبه‌رو شده است.

طی سال ۸۶ در مجموع ۱۱میلیون و ۵۹۰هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شده که با ادامه روند کنونی این میزان امسال با حجم کمتری مواجه خواهد شد.

به اعتقاد فعالان بازار، هم اکنون تولیدات داخل در انبارهای آنها دپو شده است و دولت باید با کنترل دروازه‌های کشور با استفاده از ابزار تعرفه طی سال‌های آینده، گام‌های استواری در جهت کاهش هر چه بیشتر واردات محصولات فولادی خارجی و استفاده هر چه بیشتر از تولیدات داخلی در راستای ارتقای رقابت آنها بردارد.