گروه بورس کالا- طی چهار روز کاری هفته گذشته (از ۳/۱۲/۸۷ لغایت ۷/۱۲/۸۷) حجم معاملات در بازار معاملات آتی ۵۴۸ قرارداد (۲۴۷ معامله) به ارزش معاملات دو طرفه ۱۲میلیارد و ۹میلیون و ۲۶۰هزار ریال بوده است که توسط ۱۵ کارگزار (با سهم نسبی ۶/۶درصد) صورت گرفته است.

به گزارش کارگزاری بانک کشاورزی طی هفته گذشته مجددا شاهد شکسته شدن رکورد معاملات سکه طلا در بازار آتی بورس کالا بودیم به‌طوری که از لحاظ تعداد قرارداد و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتیب شاهد رشد ۲۹ و ۳۴درصدی بودیم.طی چهار روز کاری گذشته بیشترین قیمت معاملاتی طی قرارداد تحویل اردیبهشت ۲میلیون و ۲۵۸هزار ریال و کمترین قیمت ۲میلیون و ۱۳۴هزار ریال و طی قرارداد تحویل اسفند بیشترین و کمترین قیمت به ترتیب ۲میلیون و ۲۴۴هزار ریال و ۲میلیون و ۸۹هزار ریال بوده است.

همچنین بیشترین نوسان قیمتی مربوط به روز ۵ اسفندماه بوده که ۳درصد نوسان مثبت را بورس معاملات آتی سکه تجربه کرده است که بیشترین معاملات در روز ۵ اسفندماه به تعداد ۱۹۲ قرارداد صورت گرفته است.

بازار جهانی طلا

در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به‌طور کلی دارای روندی نزولی بود. قیمت طلا از میانگین ۹۸۶.۳۷۵دلار در تاریخ ۲۳ فوریه، به میانگین قیمت ۹۴۷.۸۷۵دلار در تاریخ ۲۷ فوریه رسید، به‌طوری‌که در این هفته با یک افت ۹/۳درصدی مواجه شد. به گزارش کارگزاری

سی‌ولکس کالا اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر سبب به‌وجود آمدن نوساناتی در بازار طلا شد، به شرح ذیل بود:

۱ - در اوایل هفته گذشته، باراک اوباما، برای کاهش بحران اقتصادی آمریکا از مردم این کشور ۴ سال مهلت خواست. وی خاطر نشان کرد که وضعیت اقتصادی مردم تا سال ۲۰۱۳ بهبود خواهد یافت. در پی انتشار این خبر، نرخ ارزش برابری دلار در مقابل یورو افزایش و قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت.

۲ - همچنین در هفته گذشته، موسسه تحقیقاتی خودروی اروپا در گزارشی اعلام کرد که بحران مالی و اعتباری جهان تاثیر منفی زیادی بر فروش خودروهای تجاری در اروپا گذاشته است به‌طوری‌که میزان فروش خودروهای تجاری اروپا طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۰۸ بیش از ۳/۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که میزان فروش خودروهای تجاری سبک نیز در ۱۰ ماهه اول سال گذشته در انگلیس و ایتالیا، به ترتیب با افت ۶/۱۰ و ۴ درصدی روبه‌رو شده است.

انتشار این گزارش سبب کاهش نرخ ارزش برابری یورو در مقابل دلار و همچنین کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.

۳ - در همین حال، یورو استات (سازمان آمار اروپا) اعلام کرد که نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه ژانویه افزایش یافته و به

۸/۲ درصد در مقیاس سالانه رسیده است. این میزان بیکاری، بالاترین نرخ از ماه سپتامبر ۲۰۰۶ تاکنون به حساب می‌آید. بر اساس این گزارش، روند صعودی میزان بیکاری همچنان ادامه دارد و این در حالی است که روند اخراج کارگران به علت رکود اقتصادی رو به فزونی است. همین عوامل سبب کاهش نرخ ارزش برابری یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی و متعاقبا کاهش بهای فلزات گرانبها نظیر طلا در بازارهای جهانی شد.

۴ - این در حالی است که، رییس بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد، اگر دولت اوباما و بانک مرکزی آمریکا بتوانند بخشی از ثبات مالی را در این کشور برقرار کنند، سال ۲۰۱۰ دارای چشم‌انداز مثبت‌تری برای اقتصاد آمریکا خواهد بود. وی، همچنین تاکید کرد که فدرال رزرو از کلیه ابزارهای مالی و پولی و قانونی برای بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد آمریکا استفاده خواهد کرد. همین امر نیز سبب بازگرداندن اندکی اعتماد به بازارهای پولی و مالی آمریکا و تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده مانند یورو شد، به همین نسبت نیز بهای طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت.

تحلیل تکنیکال طلا

با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همانطور که قبلا نیز گفته شد طلا وارد روند کلی صعودی شده است و سناریوی اول طلا در هفته قبل اتفاق افتاد و طلا خط ساپورتی ۹۵۰ دلار را شکاند و در مقطعی از زمان تا قیمت ۹۳۰ دلار هم پایین آمد ولی مجددا به محدوده قیمتی ۹۵۰ دلار بازگشت. همچنین این پیش‌بینی وجود دارد که طلا در حرکت آتی خود در هفته آینده نیز با دو سناریو روبه‌رو باشد: سناریوی اول که با احتمال قوی‌تری اتفاق خواهد افتاد این است که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، که در این صورت اگر طلا مقاومت ۹۶۰ دلار را بشکند، احتمال اینکه تا سطح قیمتی ۹۹۰ دلار بالا برود، نیز وجود دارد و چنانچه بخواهد باز هم به روند صعودی خود ادامه دهد مقاومت بعدی آن سطح قیمتی ۱۰۱۰ دلار خواهد بود. و سناریوی دوم که با شدت ضعیف‌تری محتمل است این است که طلا در این هفته با نزول همراه باشد. در این‌صورت چنانچه قیمت آن سطح ساپورتی ۹۳۰ دلار را بشکند، احتمال اینکه تا سطح قیمتی ساپورتی مهم ۹۰۰ دلار نیز افت کند، نیز وجود دارد.