کشف قیمت یا به چالش کشیدن بورس کالا

گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: رینگ پتروشیمی با داشتن ۵ روز کاری در طول هفته معمولا روز پایانی پرحجمی را طی می‌کند که بیشترین عرضه‌ها نیز در اغلب اوقات از سوی بازرگانی پتروشیمی در همین روز از هفته یعنی چهارشنبه صورت می‌گیرد، به‌طوری که حجم بالای عرضه‌ها در روز چهارشنبه باعث شده که آخرین روز هفته بورس کالا با نام پتروشیمی و معاملات حجیم این روز شهرت خاصی را در بین فعالان بازار پیدا کند.

برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند تجمیع عرضه‌ها در یک روز به جای عرضه در طول هفته برای به چالش کشیدن بورس و به دنبال اثبات عدم کارآیی مکانیزم بورس برای عرضه‌های حجیم و بهانه برای خروج از بورس کالا است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که براساس مصوبه هیات وزیران شرکت‌ها ملزم به فروش و عرضه محصولات در بورس کالا هستند و از همین رو بعید به نظر می‌رسد که عرضه‌کننده اصلی روز چهارشنبه به دنبال بهانه و خروج از بورس کالا باشد. این شایعه در حالی انتشار یافت که ناظر بازار هفته گذشته در موضع رسمی از سوی بورس کالا و در زمان معاملات اعلام کرد بورس کالا توانایی عرضه حجیم را در یک روز دارد.

توانایی عرضه ۸۰ محصول در یک روز

پژمان ساعت‌ساز ناظر تالار به دنیای اقتصاد گفت: «زیرساخت‌های بورس مهیای عرضه‌های حجیم حتی در طول هفته است و با امکانات موجود بورس، عرضه ۸۰ محصول در بازار پتروشیمی طی فعالیت یک روزه بورس کالا امکان‌پذیر است».

وی گفت: «عرضه‌های با حجم بالا در یک روز باعث می‌شود که کارگزاران برای هماهنگی با مشتریان به دلیل زمان و قوانین معاملاتی بورس با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند».

وی در ادامه گفت: «عرضه‌کنندگان برنامه عرضه یک ماهه‌ای را در حالی منتشر می‌کنند که به آن پایبند نیستند و تنها درخواست بورس از عرضه‌کنندگان رعایت زمان‌بندی عرضه در روز تعیین شده است.»براساس قوانین بورس کالا عرضه‌کنندگان تنها ملزم به اعلام عرضه‌ها در یک روز قبل از عرضه بورس هستند و باید دید که عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی در قبال رعایت زمان‌بندی یک ماه خود چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند.

عرضه و فشار کاری در یک روز

یک کارگزار بورس درباره تجمیع عرضه‌ها در یک روز به خبرنگار ما گفت: از سوی عرضه‌کننده اصلی روز چهارشنبه جمع‌آوری قیمت‌ها و کشف نرخ جهانی بهانه عرضه در روز پایانی هفته اعلام شده است.

این کارگزار معتقد است قیمت‌های جهانی در بعد از ظهر شنبه هر هفته از سوی منابع بین‌المللی منتشر می‌شود و بهانه کشف قیمت جهانی در طول هفته غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

او گفت: عرضه‌های حجم بالا در یک روز باعث می‌شود که به همین نسبت فشار کاری برای تسویه و صدور حواله و به دنبال آن تحویل و بارگیری در مجتمع‌های عرضه‌کننده به یک روز موکول شود و از همین‌رو مشکلاتی را برای خریدار، کارگزار و مجتمع‌های تولیدکننده به وجود می‌آورد.

عرضه‌کنندگان به دنبال چالش بازار

این فعال بازار اظهار کرد: عرضه‌کننده اصلی روز چهارشنبه بازار پتروشیمی به دنبال چالش برای بورس کالا هستند و با فشار یک‌باره به بازار و برای اثبات عدم کارآیی مکانیزم بورس برای فروش محصولات پتروشیمی است.

لزوم بازنگری در قوانین

جوادی یکی دیگر از کارگزاران بورس به دنیای اقتصاد گفت: قوانین و مقررات بورس برای کالاهایی دیگر تدوین شده بود و با ورود محصولات پتروشیمی قوانین مستلزم تغییر است. وی درباره شایعه عمدی بودن عرضه‌های حجم بالا در روز چهارشنبه گفت: باور کردن آن سخت است، زیرا براساس مصوبه هیات وزیران شرکت‌ها ملزم به فروش محصولات خود در بورس کالا هستند و یک سال برای کامل شدن بازار پتروشیمی که نمونه کاملی در سطح بین‌المللی ندارد انتظار نابه‌جایی به نظر می‌رسد و تمام مسوولان بورس هم معتقدند که بازار پتروشیمی برای بالغ شدن نیاز به زمان و مطالعات بیشتری دارد. حال باید دید که عرضه‌های روز چهارشنبه پتروشیمی براساس شایعه‌های بازار برای به چالش کشیدن بورس است یا به ادعای عرضه‌کننده برای به دست آوردن نرخ دقیق بازارهای جهانی و اعلام قیمت منصفانه برای عرضه در بورس و بازار داخلی است.