مشکل فولادسازان با تسهیلات بانکی حل نمی‌شود

زهرا مسافر

از ابتدای سال‌جاری تاکنون دولت به منظور حمایت از بخش فولاد کشور ۲بار برای ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان بخش خصوصی تصمیم‌گیری کرده است که به گفته اغلب آنها این امر محقق نشده است.

وزارت صنایع و معادن اخیرا و برای بار دوم در طول سال‌جاری تصمیم گرفته است برای تامین شمش مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور به ویژه بخش خصوصی به شرط آنکه معوقه بانکی نداشته باشند،تسهیلات بانکی ارائه دهد.

در این میان فعالان و اغلب تولیدکنندگان فولاد معتقدند در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت وخیم بازار آهن کشور ارایه تسهیلات یاد شده به تنهایی تاثیر بسزایی بر اوضاع نخواهد داشت.

به گفته فعالان صنعت فولاد کشور، در حالی که بین عرضه و تقاضا در بازار داخل تعادلی وجود ندارد و با وجود کاهش قیمت‌ها، تقاضایی در بازار نیست، دولت تنها با ابزار تعرفه واردات می‌تواند با جلوگیری از موج وسیع واردات، بازار فولاد کشور را به‌طور هدفمند هدایت کند.

در این خصوص با تنی چند از فعالان این بخش به گفت‌وگو نشسته‌‌ایم که در پی می‌خوانید.

تامین مواد اولیه دغدغه فولادسازان

مدیرعامل فولاد البرز در این خصوص گفت: از ابتدای سال ۸۷ قرار بود که دولت به فولادسازان بخش‌خصوصی تسهیلات به‌منظور خرید شمش فولاد ارائه دهد که تاکنون محقق نشده است.

حسن مصیب‌زاده افزود: هم‌اکنون بازار فولاد کشور روبه ورشکستگی است و نبود مواد اولیه و کمبود تسهیلات بانکی برای تامین این مواد از مشکلات اساسی صنعت فولاد کشور به ویژه بخش خصوصی است.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از صنایع فولاد کشور تصریح کرد: چنانچه دولت از صنایع و به ویژه صنعت فولاد حمایت نکند،به زودی شاهد از میان رفتن آنها خواهیم بود.

مدیرعامل فولاد البرز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تامین مواد اولیه برای فولادسازان به ویژه بخش خصوصی بسیار دشوار است و این بخش با ضرر مواجه است.

وی با بیان اینکه فولادسازان خواستار فوری افزایش تعرفه واردات فولاد هستند، گفت: هم‌اکنون این بخش علاوه بر تغییر تعرفه واردات فولاد به تسهیلات لازم برای تامین مواد اولیه نیاز دارد.

وعده‌های بی‌شمار تحقق‌نیافته

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با استقبال از ارائه تسهیلات از سوی دولت برای تامین شمش مورد نیاز فولادسازان تصریح کرد: اقدام یاد شده مناسب است به شرط آنکه میزان این تسهیلات قابل توجه باشد و مشکل تولیدکنندگان را حل کند.

رسول خلیفه سلطان با اشاره به اینکه هم اکنون بزرگ‌ترین مشکل فولادسازان تعرفه پایین واردات است، خاطرنشان کرد: چنانچه وعده‌های داده‌شده از سوی دولت برای تغییر تعرفه هر چه سریع‌تر تحقق نیابد، از صنعت فولاد کشور چیزی باقی نخواهد ماند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به فولادسازان برای تامین شمش فولاد، گفت: در حال حاضر اغلب تولیدکنندگان به علت وضعیت حاکم بر بازار آهن به سیستم بانکی بدهکارند از این رو ارائه تسهیلات یاد شده باید بدون شرط باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه اوضاع بازار آهن هم اکنون بسیار وخیم است، افزود: تا زمانی که تعرفه واردات آهن رشد نیابد، وضعیت حاکم ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و اقتصاد و دارایی باید سیاست واحدی در خصوص مقابله با بحران ایجاد شده اتخاذ کنند و تنها راهکار اساسی برای حل این مشکل افزایش تعرفه واردات است.

خلیفه سلطان گفت: دولت باید با اتخاذ تغییر تعرفه واردات فولاد با موج سهمگین واردات به کشور مقابله کند، زیرا که در صورت ادامه روند کنونی طی سال آینده با موج وسیع بیکاری روبه‌رو خواهیم شد.

وی ابزار تعرفه واردات را مناسب‌ترین سیاست برای تعادل اقتصادی دانست و افزود: طی ۷ تا ۸ ماه گذشته بازار و تولیدکنندگان فولاد با زیان ۵هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شدند که این ضرر به تمام بخش‌های مولد اقتصادی تسری خواهد یافت که بسیار نگران‌کننده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه از ۵هزار میلیارد تومان ضرر بازار فولاد کشور حدود ۸۰درصد بدهی به سیستم بانکی است، تصریح کرد: در واقع ۴هزار میلیارد تومان از مبلغ یاد شده باید به سیستم بانکی برگشت داده شود که در صورت عدم تحقق این امر فاجعه به بار خواهد آمد.

وی با انتقاد از اینکه دولت نباید به قیمت بیکاری و ورشکستگی نسبت به ارزان کردن نرخ فولاد اقدام کند، خاطرنشان کرد: به علت تسری ارزانی ناشی از رکود جهانی به بازار داخل، دولت باید با استفاده از ابزار تعرفه این امر را کنترل کند.

خلیفه سلطان گفت: کشور ما هم اکنون به علت آنکه عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) نیست، ابزار تعرفه را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند با استفاده از این ابزار اقتصاد خود را ایزوله کند.

وی با اشاره به آنکه به تدریج قیمت‌های داخلی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: از این رو کاهش نرخ‌ها نباید دستوری باشد، زیرا که موجب ورشکستگی بخش مولد کشور می‌شود.

عدم کارآیی ارائه تسهیلات به تنهایی

مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه نیز در خصوص ارائه تسهیلات بانکی از سوی وزارت صنایع و معادن به تولیدکنندگان فولاد برای تامین شمش مورد نیاز آنها تصریح کرد: از حدود ۲ سال گذشته قرار است که این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار گیرد، اما تاکنون محقق نشده است.

بهروز سلیمانی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی حاکم بر بخش فولاد کشور، ارائه تسهیلات چندان برای هدفمند کردن وضعیت کنونی فولاد کشور کارساز نیست، گفت: تنها این اقدام باید همزمان با تغییر واردات فولاد صورت گیرد تا به طور صددرصد موفقیت‌‌آمیز عمل کند.

وی با بیان آنکه تا زمانی که محصولات چینی با قیمت‌های پایین‌تر از محصولات تولید داخل عرضه می‌شود، افزود: ارائه تسهیلات یاد شده فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی صنایع فولاد کشور برای پوشش هزینه‌های خود نیاز به نقدینگی دارد و ارائه تسهیلات بانکی برای تامین شمش فولاد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: نورد فولاد کرمانشاه، طی شهریور ماه سال جاری ۴میلیون دلار ارزی و ۱۰میلیارد ریال از بدهی خود را با بانک ملت تسویه کرده و هم اکنون هیچ گونه معوقه بانکی ندارد، اما با گذشت ۵ ماه از این امر، وثیقه ملکی این شرکت در رهن شرکت بورس کالا است که بورس کالا، باید هر چه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام کند.

مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه همچنین در خصوص پیش‌بینی وضعیت فولاد کشور، گفت: با ادامه روند کنونی وضعیت این بخش وخیم‌تر خواهد شد.

بازار فعلا بهبود نمی‌یابد

یک واردکننده فولاد به کشور نیز در خصوص تصمیم وزارت صنایع و معادن برای ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان به منظور واردات شمش فولاد، افزود: هم اکنون تعداد معدودی از تولیدکنندگان که معوقه بانکی نداشتند تسهیلات یاد شده را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان با دریافت تسهیلات از سوی وزارت صنایع برای تامین شمش مورد نیاز خود می‌‌توانند نسبت به بقای تولیدشان اقدام کنند.

وی در زمینه وضعیت بازار آهن در کشور، تصریح کرد: وضعیت این بازار بسیار نامناسب است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد مواجه نمی‌شود.

این واردکننده فولاد با اشاره به اینکه حدود سه الی چهار سال اخیر نیز وضعیت بازار آهن نامناسب بود، خاطرنشان کرد: اما طی مدت یاد شده تولیدکنندگان خسته زیان نبودند در حالی که هم اکنون اغلب آنها نسبت به زیان‌های وارده خسته شده‌اند.

ممانعت از واردات بی‌رویه تنها راه نجات

مدیرعامل شرکت فولاد کاویان همچنین در خصوص تصمیم اخیر وزارت صنایع و معادن برای تخصیص تسهیلات به تولیدکنندگان بخش خصوصی برای واردات شمش فولاد گفت: ارائه تسهیلات فوق در شرایط کنونی کمک چندانی نمی‌کند و تنها باید از واردات فولاد به کشور جلوگیری شود.

گنجیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون شمش و محصول نهایی تولیدکنندگان داخل روی دستشان باقی مانده است، افزود: دولت باید از واردات فولاد به کشور جدا جلوگیری کند.

وی با بیان آنکه هم اکنون قیمت‌های کنونی فولاد تاثیری بر وضعیت کنونی ندارد، افزود: در حالی که تقاضا در بازار وجود ندارد هم اکنون با واردات شمش از سوی تولیدکنندگان اوضاع بدتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد کاویان ابزار تعرفه را اساسی‌‌ترین راهکار برای برطرف شدن مشکلات وضعیت فولاد کشور دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی افزایش تعرفه واردات فولاد می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت بازار فولاد در کشور، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال وضعیت کنونی ادامه داشته باشد و بر اساس بررسی کارشناسان سال آینده نیز اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اما دولت با استفاده از ابزار تعرفه می‌تواند به صورت مقطعی به بازار داخل کمک کند.

گنجیان با اشاره به اینکه در تمام دنیا دولت‌ها با ابزار تعرفه نسبت به چالش‌های عرضه و تقاضا اقدام کرده‌اند، گفت: در کشورهایی که تولیدکننده فولاد هستند از جمله کشور ما نباید تعرفه واردات صفر شود.