بازار توان پیش‌بینی آینده را ندارد

منیژه حیاتی- دیروز در بورس کالا، قیمت میلگردهای عرضه شده توسط ذوب آهن اصفهان ثابت ماند. این شرکت در گروه فولاد، تنها یک سبد تیرآهن عرضه کرد که از ۶۲۰ به ۶۴۲تومان رشد کرد. اگر چه در شرایط فعلی و در حالی که معاملات در بازار آهن به حداقل رسیده، فروش محصولات ذوب آهن در بورس، اندکی امیدواری به فعالان می‌دهد، اما از آنجا که هنوز بسیاری از فروشندگان از جمله فولاد آذربایجان موفق به فروش کالای خود در بورس نشده‌اند و سفارش خرید کارگزاران به حداقل رسیده، فضای کلی بازار مملو از ناامیدی به بهبود بازار درآینده است.

به گفته اغلب فعالان بازار با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری، نقدینگی در بازار عموما کاهش پیدا می‌کند و حتی در صورت رونق مبادلات جهانی، احتمال این که تغییری در شرایط فعلی بازار آهن ایران رخ بدهد، کم است.

یکی از کارگزاران با اشاره به کاهش قیمت میلگرد به ۵۳۵تومان، می‌افزاید: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که از یک سو با کاهش قیمت میلگرد انتظار استقبال خریداران را داریم، اما از سوی دیگر جو ناامنی در بازار و عدم اطمینان تجار به بهبود معاملات توان پیش‌بینی را از همه سلب کرده است؛ به طوری که هیچ یک از فعالان بازار نظر و عقیده خاص و مشخصی نسبت به این که تا چه زمان این رکود ادامه پیدا می‌کند، ندارند.

البته این شرایط در مورد میلگرد وجود دارد و به عقیده فعالان بازار اگر ذوب‌آهن حجم انبوهی از تیرآهن را در بازار عرضه کند، احتمال استقبال بازار وجود دارد.

رکود باعث حساسیت بازار نسبت به وارداتی‌ها شد

دیروز در بورس کالا یک سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-۳ A چینی عرضه شد که ۳۳۰ تن از آن با قیمت ۴۹۵ تومان فروش رفت. سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۵-۳ A چین هم دیروز عرضه شد، اما فروش نرفت.

عرضه این کالاها که اخیرا با واکنش‌های متعددی از سوی دست‌اندرکاران بازار فولاد کشور مواجه شده از یک هفته قبل آغاز شد.

اگرچه کیفیت این کالاها اولین نکته مورد توجه مخالفان است، اما به عقیده کارگزاران بورس، آنچه که باعث شد در این زمان، عرضه کالاهای وارداتی زیر ذره‌بین قرار گیرد، نه کیفیت این کالاها بلکه شرایط رکود بازار است که باعث موضع‌گیری تولیدکنندگان شده است.

یکی از کارگزاران در این خصوص گفت: اغلب این کالاها نزدیک به یک سال قبل وارد کشور شده و طی این مدت و تا زمانی که روند نزولی قیمت‌ها آغاز نشده بود، هیچ کس نسبت به کیفیت این کالاها اعتراضی نمی‌کرد، اما با شروع دوره رکود، معامله این کالاها به خصوص میلگردهای چینی وارد شده از سوی شرکت بازرگانی با عکس‌العمل فعالان بازار به خصوص تولیدکننده‌ها مواجه شد.

وی معتقد است با توجه به اینکه کارشناسان فنی بورس و موسسه استاندارد کیفیت این کالاها را تایید کرده‌اند، علت اصلی مخالفت، شرایط بازار است که رقابت در فروش را در میان شرکت‌های تولیدکننده به حداکثر رسانده است.

اما در همین حال یکی دیگر از کارگزاران نیز با اشاره به نوسانات متعدد بازار آهن طی یکسال اخیر می‌گوید: بازار آهن در ابتدای سال و به‌خصوص در خرداد و تیر، شرایط بدی را سپری می‌کرد و قیمت‌ها پس از رقابت کارگزاران روزانه با چند تومان رشد همراه می‌شد، در این شرایط تولیدکنندگان دولتی هم عرضه خود را به حداقل رسانده یا حتی چند هفته عرضه نکردند، با توجه به این مساله این سوال مطرح می‌شود که این کالاهای وارداتی چرا در همان زمان و در شرایط رشد شدید بازار عرضه نشد.

به گفته وی، بورس بهترین محل برای عرضه کالاهای وارداتی است؛ چرا که به شفافیت بازار کمک می‌کند و معتقد است با توجه به شرایط فعلی و تداوم ورود آهن‌آلات وارداتی به بازار آزاد و بورس برخی خریداران با این تحلیل که احتمال کاهش بیشتر نرخ میلگرد دولتی در بازار وجود دارد، از خرید سرباز می‌زنند.

رشد قیمت تیرآهن طول کوتاه

دیروز در بورس کالا سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ تا ۲۷ ذوب‌آهن ۲هزار و ۷۴۰تن عرضه شد که ۳۸هزار و ۳۶۰تن تقاضا داشت که پس از رقابت به ۶۴۲۹ریال رشد کرد.

سبد میلگرد طول کوتاه ۱۲ تا ۲۵-۳ A نیز ۳۳۰۰ تن عرضه شد که با نرخ ۴۳۰تومان معامله شد.

سبد میلگرد ۸تا ۲۰-۳ A هم با نرخ ۵۳۵تومان معامله شد. سبد میلگرد ۱۶-۳ A نیز با همین قیمت معامله شد.

سبد میلگرد ۸ تا ۲۰-۳اA ذوب آهن نیز ۵۳۷تومان معامله شد، دیروز تا ساعت یک بعد از ظهر، ۱۰هزار و ۱۰۰تن کالا در گروه فولاد معامله شد.

معامله ۴۸۰تن آلومینیوم در بورس

دیروز در بورس کالا بیلت ۷-۶۰۶۳ ایرالکو با نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰ریال معامله شد. بیلت ۶-۶۰۶۳ نیز با نرخ ۱۷هزار و ۷۰۰ ریال و بیلت ۸-۶۰۶۳ نیز با نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰ریال معامله شد. شمش خالص Pا۵۰ نیز ۱۵هزار و ۹۰۰ریال فروش رفت. شمش/ ۷/۹۹. Pا۱۰۰۰ نیز با نرخ ۱۵هزار و ۵۰۰ریال معامله شد.

دیروز شمش روی ۹۹/۹۹ذوب و روی اصفهان با نرخ ۱۴هزارریال معامله شد.