گروه بورس کالا- تست گرم کوره بلند شماره ۳ طرح توسعه ذوب‌آهن اصفهان که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به تولید این کارخانه می‌افزاید، شنبه ۲۶ بهمن ماه طی مراسمی با حضور مسوولان ذوب‌آهن اصفهان و شرکت‌های دست‌اندرکار این پروژه آغاز شد. به گزارش روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان، مهندس سبحانی مدیرعامل شرکت در این مراسم ضمن تبریک این واقعه مهم به کارکنان ذوب‌آهن اصفهان گفت: تست گرم مرحله‌ای است که باید بدون وقفه تا بهره‌برداری ادامه پیدا کند. در این مرحله، سیکل خشک کردن کائوپرها در یک دوره زمانی مشخص صورت گرفته و سپس گرم کردن کائوپرها برای رسیدن به دمای بالای هزار درجه انجام می‌شود.

وی افزود: مراحل گفته شده باید در کوره بلند نیز انجام شود که شامل خشک کردن آجرهای کوره و گرم کردن آن است. در این مرحله مجرای کائوپرها و کوره بلند به دمای بالای هزار درجه می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود، طی یک دوره ۴۰ روزه برای شارژ کوره و گرفتن اولین ذوب، آماده شویم.

مدیرعامل شرکت در ادامه گفت: امیدواریم اگر مشکل فنی خاصی پیش نیاید به خواست خدا بتوانیم در هفته اول فروردین‌ماه شاهد اولین ذوب کوره بلند شماره ۳ باشیم که اتفاق بزرگی برای ذوب‌آهن اصفهان است. وی افزود: کوره بلند شماره ۳ که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید ذوب‌آهن اصفهان می‌افزاید، از تکنولوژی بسیار جدید و پیشرفته هم به لحاظ زیست‌محیطی و هم به لحاظ سیستم‌های فنی به‌خصوص سیستم بارگیری، اتوماسیون و سیستم‌های کنترل برخوردار است که این تکنولوژی هم اکنون در کشورهای اروپایی و همچنین ژاپن و کره در حال استفاده است. وی افزود: با راه اندازی کوره شماره ۳ به ترتیب کوره‌های شماره ۱ و۲ جهت تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی متوقف شده و این کوره‌ها به سیستم‌های مدرن همانند کوره شماره ۳ مجهز خواهند شد.

سبحانی بزرگترین دستاورد کوره شماره ۳ را برداشتن گامی بلند در راه بومی شدن صنعت فولاد دانست و یادآور شد: کوره شماره ۳ اولین کوره بلند کشور است که عمده تجهیزات آن در داخل کشور ساخته شده است. مدیرعامل شرکت افزود: این موفقیت به معنای بومی شدن دانش ساخت کوره بلند در ایران است و ما از این پس اطلاعات و دانش فنی لازم را برای کوره‌های شماره ۴ و ۵ با استفاده صد در صدی از توان داخلی داریم، هر چند یک سری تجهیزات خاص باید از خارج خریداری شود.

سبحانی گفت: با برخورداری از دانش فنی ساخت کوره بلند، نه تنها در ذوب‌آهن بلکه در هر جای دیگر که به کوره بلند احتیاج باشد می‌توانیم در راستای توسعه صنعت فولاد اقدام به ساخت کوره بلند کنیم، بنابراین کوره شماره ۳ گامی بلند در توسعه و پیشرفت صنعت فولاد ایران است. مدیرعامل شرکت با اشاره به حذف یارانه‌های انرژی افزود: اهمیت بومی شدن دانش ساخت کوره بلند زمانی بیشتر می‌شود که به حذف قریب‌الوقوع یارانه‌های انرژی به خصوص گاز توجه کنیم که قاعدتا باعث می‌شود در تولید فولاد از روش احیای مستقیم به سمت کوره بلند برویم.

همانطور که هم‌اکنون ۶۵‌درصد کل تولید فولاد دنیا به دلیل گران بودن گاز و صرفه اقتصادی به روش کوره بلند انجام می‌شود. در واقع با این شرایط، بومی شدن دانش ساخت کوره بلند این نوید را به ما می‌دهد که به سمت توسعه صنعت فولاد با استفاده از کوره بلند برویم.

سبحانی در خصوص شرایط زیست‌محیطی کوره بلند شماره ۳ گفت: هزینه‌های سنگینی در بخش مسائل زیست‌محیطی در کوره شماره ۳ انجام شده است که گرد و غبار و دود ناشی از فرآیند کوره بلند را جمع‌آوری و تصفیه می‌کند.