گروه بورس‌کالا- طی هفت روز اخیر رکود در بازار جهانی فولاد به قدری شدت گرفته که اغلب تولیدکنندگان برای بقا و ادامه حیات واحد تولیدی خود اقدام به رقابت کرده و پایین‌ترین نرخ پیشنهادی خود را جهت فروش اعلام کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی است که با قیمت‌های فعلی تاکنون قرارداد جدیدی نیز ثبت نشده و حجم مبادلات به شدت کاهش پیدا کرده است.

تغییرات قیمت بیلت طی هفته گذشته بیانگر این امر است که روند نزولی قیمت‌های معاملاتی شمش در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده صادراتی در جهان، ادامه یافته است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، با توجه به تداوم کاهش قیمت میلگرد، قیمت مشخصی برای فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه وجود ندارد. یکی از تولیدکنندگان این کشور، قیمت فروش بیلت خود را در بازار داخل 378 دلار/تن، تحویل درب کارخانه، بدون VAT اعلام کرده است. با در نظر گرفتن محدوده قیمتی 390-380 دلار/تن برای بیلت در بازار داخلی ترکیه، نشان می‌دهد که روند قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور نزولی بوده است. طبق گزارش‌های موجود، به دلیل عدم وجود تقاضا برای محصولات فولادی طویل و پایین بودن قیمت، تعدادی از کارخانه‌های نوردی کوچک در ترکیه توانایی خرید بیلت را نداشته و تولید خود را متوقف کرده‌اند. در بخش صادرات نیز، صادرکنندگان بیلت در ترکیه به منظور جذب مشتری و رقابت با کشورهای CIS، قیمت صادراتی خود را در هفته مورد بررسی در حدود 20 دلار/تن کاهش دادند و قیمت صادراتی بیلت ترکیه از 400-390 دلار/تن، فوب در هفته قبل به 390-380 دلار/تن، فوب در هفته مورد نظر رسید. لکن اخباری از عقد قرارداد با قیمت‌های جدید منتشر نشده است.
در هفته گذشته، قیمت بیلت کشورهای CIS نیز کاهش یافت و به سطح ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، فوب رسید. نبود تقاضای کافی و افت قیمت قراضه و بازار نامطلوب محصولات فولادی طویل از دلایل اصلی این کاهش است.
قیمت بیلت (100*100 و 150*150) روسیه به مقصد ایران، 430-413 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است. قیمت بیلت صادراتی هند، 400 دلار/تن، فوب اعلام شده است.
تحلیل‌گران بازار بر این عقیده‌اند که با توجه به سردی تقاضا برای محصولات فولادی طویل در اغلب بازارهای جهانی و نیز افت قیمت آهن قراضه به سطح ۲۲۰ دلار/تن(سی اف آر ترکیه)، احتمال تداوم کاهش قیمت بیلت در هفته‌های آتی دور از انتظار نیست.