ایسنا- با توجه به افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، پیش‌بینی ۲میلیارد دلاری ارزش معاملات تا پایان سال محقق نمی‌شود.

مهدی کرباسیان، نماینده ویژه وزیرنفت در پیگیری روند بورس نفت اظهار کرد: در ابتدا طرح راه‌اندازی بورس نفت خام مدنظر بود، اما نیاز به تلاش بیشتری داشت و در نهایت بورس کالاهای نفتی و پتروشیمی ایجاد شد. خوشبختانه بورس فرآورده‌های نفتی فعال شده و طرح موفقی بوده است و توانسته به اهداف موردنظر دست یابد.

وی افزود: با تلاش شرکت بازرگانی پتروشیمی دیگر اقلامی که وارد بورس نشده بود، پذیرش گرفته و به مرور این کالاها وارد رینگ می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: در مورد راه‌اندازی بورس نفت خام اقدام جدیدی صورت نگرفته است، زیرا با مصوبه هیات وزیران، اختیار آن به کمیته‌ای متشکل از وزیر نفت، وزیر امور خارجه و مدیر کل بانک مرکزی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی واگذار شد که تاکنون تنها یک جلسه برگزار کرده‌اند و دیگر فعالیتی نداشته‌اند. او ادامه داد: در جلساتی که با شرکت بورس کالا و بازرگانی پتروشیمی و تولید‌کنندگان فرآورده‌های پتروشیمی به‌منظور راه‌اندازی این بورس برگزار کردیم، تلاش شد تا سلامت بازار و اقتصاد کشور، شفاف‌سازی قیمت‌ها و کمک به تولیدکننده و مصرف‌کننده رعایت شود.

کاهش نرخ جهانی، پیش‌بینی‌ها را برهم زد

کرباسیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شد که ارزش معاملات تا پایان سال جاری به ۲‌میلیارد دلار برسد، اما با توجه به افت قابل توجه نرخ جهانی محصولات پتروشیمی که ناشی از بحران مالی بود، این رقم محقق نشد و حجم کالای معامله شده نیز اندکی کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیش از۶۰‌درصد حجم تولیدی برخی فرآورده‌های نفتی در بورس عرضه و معامله می‌شود، افزود: در سال ۸۸ می‌توان بیشتر اقلام پتروشیمی را در بورس عرضه کرد( به جز محصولاتی چون کود شیمیایی که قیمت تدریجی دارد اقلام که دولت مصلحت نمی‌داند در این مقطع وارد بورس شوند) به طوری که محصولاتی چون قیر در حال حاضر به طور کامل در بورس عرضه می‌شوند.

در شفافیت بازار کم‌لطفی نکنید

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا بیشتر کارگزاران از حضور دلالان و حتی تولید‌کنندگان در بازار به عنوان خریداران محصولات گلایه دارند، گفت: این نشانه کم لطفی آنهاست، زیرا پیش‌ از ورود این اقلام به بورس به دلیل غیرشفاف بودن قیمت‌ها، رانت بر بازار حاکم بود، اما حالا روند عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها است و کارگزاران اختیار انجام تمام معاملات را دارند و اگر مواردی هم وجود دارد از سوی شرکت بورس کالا و بازرسان بررسی می‌شود.

مصلحت در تعویق راه‌اندازی است

او افزود: با توجه به نوسان زیاد قیمت جهانی نفت، شاید مصلحت باشد که راه‌اندازی آن به تعویق بیفتد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر است کمیته‌ منتخب دولت اقدام به تشکیل کارگروهی فعال برای راه‌اندازی این بورس و مسائل پیش‌ روی آن کند تا مقدمات کار فراهم شده و در زمان معینی که به مصلحت است و قیمت نفت ثبات می‌یابد، عملیات اجرایی برای راه‌اندازی این بورس صورت گیرد.

بورس نفت و پیش‌نیازهای آن

کرباسیان تاکید کرد: از جمله مقدمات مورد بررسی در اجرای این طرح آن است که معاملات بورس نفت به‌صورت فیزیکی نبوده و معاملات به صورت کاغذی چون آپشن و فیوچرز انجام می‌شود، در حالیکه بورس فعلی کشور، داخلی است. بورس نهایی نفت که در کیش راه‌اندازی می‌شود، بین‌المللی خواهد بود و لذا شرایط برای پذیرش نفت خام در این بورس که دارای انواع مختلف سبک و سنگین است، مبادلات ارزی و نرخ‌های متفاوت آن، جنبه‌های حمایت از تولید و عرضه‌کنندگان و پذیرش ما به عنوان یکی از بورس‌های نفت در جهان باید به دقت فراهم شده و مجوزهای مورد نیاز از دولت و مجلس دریافت شود. او در ادامه به ایسنا گفت: هیات مدیره بورس نفت که به بررسی امور مربوط به شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده می‌پرداخت، در حال حاضر فعالیتی ندارد و همه چیز وابسته به تصمیم کمیته‌ای است که به‌عنوان متولی این کار شناخته می‌شود.

پیوند فرآورده‌های پتروشیمی و نفت؛

شاید وقتی دیگر

رییس هیات رییسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه تالار جدید شرکت بورس کالا که توسط سازمان بورس از شرکت بورس اوراق بهادار جدا شده و در اسفند ماه در تالار کیش افتتاح می‌شود، اظهار کرد: مکان موردنظر برای معاملات نفت خام از سال ۸۵ در کیش خریداری شده و پس از راه‌اندازی بورس نفت، معاملات در آن انجام می‌پذیرد و رینگ فرآورد‌ه‌های نفتی و پتروشیمی نیز از بورس کالا جدا شده و به همان مکان منتقل می‌شود.