گروه بورس کالا- دیروز قیمت قیر صادراتی در بورس کالا رشد کرد. بر اساس این گزارش در این روز قیمت قیر ۷۰/۶۰ (FOBبندرعباس) از سوی شرکت نفت پاسارگاد ۳۳۰ دلار پیشنهاد شد که با همین قیمت معامله شد، اما نرخ قیر صادراتی نفت جی ثابت ماند. این شرکت قیر ۷۰/۶۰ خود را ۳۰۲ دلار عرضه کرد که با همین نرخ، فروش رفت. قیر ۱۰۰-۸۵این شرکت نیز با نرخ ۳۰۲دلار فروش رفت.

رشد قیمت صادراتی قیر از سوی نفت پاسارگاد در حالی صورت گرفت که بسیاری از مشتریان با استناد به عدم تغییر در قیمت نفت و همچنین تثبیت قیمت‌های قیر در دیگر بازارها، این رشد را قبول ندارند.

به گفته یکی از کارگزاران، تثبیت قیمت قیر در بازار داخلی و به دنبال آن رشد قیمت‌های صادراتی، خریداران بخش خصوصی را نسبت به خرید کالا بی‌رغبت می‌کند در این میان با توجه به پایین‌تر بودن هزینه حمل‌ونقل محموله‌های بندرعباس، در صورت افزایش مجدد قیمت پایه قیر صادراتی، امکان اینکه تقاضای خرید در دیگر شهرها تقویت شود، بسیار کم است و به این زودی‌ها شاهد رونق معاملات نخواهیم بود.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر خریداران قیر صادراتی با توجه به اینکه رقبای آنها در منطقه از قیر با کیفیت‌تر (به لحاظ استفاده از نفت سبک) و همچنین ارزان‌تر عرضه می‌کنند، توان رقابت کافی ندارند.

وی معتقد است در صورت تداوم این شرایط امکان اینکه بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، زیاد است.

این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه‌بر بازار صادراتی، صنایع مرتبط با قیر علی‌الخصوص تولیدکنندگان عایق نیز در شرایط خوبی قرار ندارند و با توجه به اینکه این بخش از خریداران تمامی نرخ قیر را پرداخت می‌کنند ممکن است آنها نیز با مشکل مواجه شوند.

در همین حال یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز با اشاره به موج کاهش نرخ محصولات در بازارهای مختلف خاطرنشان کرد: علاوه‌بر اینکه حرکت خاصی در قیمت‌های جهانی دیده نشده، خریداران قیر با توجه به کاهش قیمت اغلب کالاها طی چند ماه اخیر، انتظار افت نرخ این کالا را دارند.

وی ادامه داد: طی این مدت کارشناسان و بعضا ناظران تالار بورس نیز تذکراتی را درخصوص تجدیدنظر در قیمت پایه کالا مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد به اندازه کافی این مورد در تالار بورس مورد بحث قرار نگرفته است.