مدیر واحد کالایی کارگزاری نهایت‌نگر در آستانه یک سالگی راه‌اندازی فاز اول بورس نفت گفت: کاهش شدید و چشمگیر قیمت نفت روی محصولات اثر گذاشته است، اما... تاثیر کمتری بر کارخانجات تولیدکننده قیر داشته، به طوری که قیمت‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی بر اساس ۹۵درصد قیمت فوب خلیج فارس است، اما به دلیل آنکه در کشور میزان تقاضا بیشتر از عرضه شده و قیمت‌ها رقابتی شده‌اند، ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد و به همین دلیل رکود قیمت جهانی تاثیر چندانی روی محصولات و معاملات داخل نداشته است.

محمدمهدی رفیعی، مدیر واحد کالایی کارگزاری نهایت‌نگر اظهار کرد: در بورس نفت که از ۲۸ بهمن سال گذشته آغاز به کار کرد چند گروه محصول عرضه شد که ابتدا قیر و سپس محصولات شرکت بازرگانی پتروشیمی در آن معامله می‌شد و کم‌کم تعداد محصولات افزایش یافت.

وی در مورد فعالیت تالار بورس کیش گفت: این مرکز به عنوان تالار اصلی معاملات است، اما معاملات در داخل بورس تهران انجام می‌شود و به موازات آن همین معاملات در کیش ثبت می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه عرضه محصولات در بورس محدود بوده و همین امر، انعطاف‌پذیری بازار داخلی را نسبت به بازارهای جهانی کم می‌کند.

رفیعی در مقایسه بورس محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی ایران با بورس‌های نفت جهان گفت: بورس نفت ایران به تازگی آغاز به کار کرده و قضاوت در مورد عملکرد آن به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به اینکه مواد نفتی در بورس‌های خارجی با حجم و عرضه‌های زیاد معامله می‌شوند، حجم پایین معاملات داخل، شفافیت معاملات و اعتبار عملیاتی بورس را زیر سوال می‌برد.

او ابراز عقیده کرد: باید حجم عرضه محصولات به‌گونه‌ای باشد که شاهد نوسان قیمت در بازار نباشیم، به طوری که در حال حاضر مقدار معاملات و عرضه محصولات به هر خریدار در سهمیه‌بندی و محدوده مشخصی قرار می‌گیرد.

مدیر واحد کالایی کارگزاری نهایت‌نگر افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی مقدار تقاضای بازار را می‌داند و باید به گونه‌ای برای تولید برنامه‌ریزی کند که مشکلی پیش نیامده و تعداد دفعات عرضه بازار نباید به صورت انحصاری در اختیار بخشی از دلالان قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه هنوز بورس بین‌المللی نفت راه‌اندازی نشده است گفت: تاکنون تنها یک فقره معاملات نفت انجام شده که به صورت معامله‌ای بسته با خریدار و فروشنده مشخص بوده است و برای ورود به بازار بین‌المللی نفت زیرساخت‌های متعددی مورد نیاز است.

وی گفت: مسوولان بخش واردات شرکت بازرگانی پتروشیمی معتقدند که توان پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار رادارند، اما به دلیل عدم وجود برنامه‌ریزی برای عرضه، بازار داخل دچار اغتشاش می‌شود و راهکار آنی و ارائه برنامه‌ریزی تولید متناسب با مصرف بازار است تا معاملات به صورت شفاف انجام شوند. رفیعی با اشاره به ضعف تحقق خصوصی‌سازی در کشور اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۷۲ و ۷۳ مباحث مربوط به اجرای خصوصی‌سازی مطرح شد، اما هنوز بیش از ۸۵درصد از فعالیت‌های اقتصادی در کشور توسط بخش دولتی انجام می‌شود و هیچ انگیزه‌ای برای راه‌اندازی فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد. به همین منظور بعید است که راه‌اندازی فاز دوم بورس نفت به سرعت انجام شود. به گفته او رفع مشکلات اساسی و ساختاری در بورس داخلی و دیدگاه سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور از پیش‌نیازهای تحقق این امر است.