از قاچاق نفت کوره جلوگیری کنید

نفت کوره به عنوان یکی از سوخت‌های اصلی نیروگاه‌ها و بسیاری از کوره‌های آجرپزی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. این در حالی است که در کشورهای خارجی بیشتر به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه برای صنایع دیگر از آن استفاده می‌شود که قیمت ۴۰۰تومانی آن در جهان موید این مطلب است.

شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، نفت کوره را به قیمت حدود ۱۰تومان (یعنی ۵/۲درصد قیمت آن در بازارهای بین‌المللی) به صورت سهمیه‌بندی در اختیار کارگاه‌های تولیدکننده آجر و آهک قرار می‌دهد و نیز اخیرا قیمت آزاد این فرآورده‌های نفتی را ۱۶۰تومان یعنی تنها ۴۰درصد قیمت جهانی آن تعیین کرده است که باز هم با قیمت‌های جهانی فاصله‌ای نجومی دارد.

این در حالی است که با توجه به رکود بازار ساختمانی و عدم‌فعالیت بسیاری از کارخانه‌های آجر و عرضه سهمیه‌های نفت کوره‌شان در بازار قیمت این محصول به حدود ۹۰تومان در بازار سیاه رسیده است که تفاوت قیمت ۲۴۰تومانی آن با قیر پالایشگاهی باعث سوء‌استفاده برخی و تولید عایق رطوبتی بسیار بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت شده است.

این کارخانه‌ها با خرید نفت کوره به قیمت ۹۰تومان در هر لیتر قیمت قیر مورد استفاده خود را تا حد ۱۲۵تومان در هر کیلو پایین آورده (از هر ۴/۱لیتر نفت کوره حدود یک کیلو شبه‌قیر به دست می‌آید) و از این شبه‌قیر اقدام به تولید عایق رطوبتی بی‌کیفیت می‌کنند که این امر باعث شده تفاوت قیمت تمام‌شده عایق رطوبتی پلیمری با عایق رطوبتی که قیر آن از این طریق به‌دست می‌آید و نیز با توجه به اینکه برای تولید عایق پلیمری مواد دیگری نیز به کار می‌رود، این رقم بالغ‌بر ۹۰۰تومان در هر مترمربع است که این کار باعث ضرر و زیان استفاده‌کنندگان از این عایق رطوبتی بی‌کیفیت که نادانسته در دام این سودجویان گرفتار می‌شوند شده است.

شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی فروش نفت کوره می‌تواند با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز (همان گونه که این کار در دو سال پیش انجام گرفت) با مراجعه به کارخانه‌های تولید عایق رطوبتی که از نفت کوره به عنوان خوراک استفاده می‌کنند و برآورد ذخیره آنها و مطالبه فاکتور خرید نفت کوره و اینکه این فرآورده‌ را از کجا خریداری کرده‌اند و تعیین جریمه متناسب و هماهنگ با قیمت جهانی به این کار پایان دهد.

جمعی از کارخانه‌های تولید عایق‌های رطوبتی شمال غرب کشور