گروه بورس کالا- سال جدید میلادی مصرف فولاد در جهان ۲۰درصد کاهش خواهد یافت و دلیل آن بحران مالی جهان در سال گذشته و ذخیره موجودی بالای انبار فولادسازان در جهان است.

البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها در سال ۲۰۰۹ افزایش خواهد یافت. احمد رضایی،‌ مدیر قراردادهای آتی شرکت بورس کالا، نماینده ایران در سمینار سنگ‌آهن و فولاد بود و طی گزارشی که بر روی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت راهکارها و بحث‌های این همایش را بیان کرد.

مصرف فولاد خلیج‌فارس ۹۰درصد سرانه جهانی

ماه گذشته سمیناری در خصوص سنگ‌آهن و فولاد در دبی برگزار شد که محورهای اصلی آن شامل طرح‌های توسعه تولیدات فولاد در منطقه خاورمیانه، بررسی وضعیت کارخانه‌هایی که محصول نیمه‌نهایی را خود تولید می‌کنند. رکود اقتصادی کشورهای غربی و اثرات آن در صنایع به‌ویژه در خاورمیانه و نیز لزوم ارتباط مستقیم و شبکه‌ای بین مدیران فولاد در منطقه خاورمیانه و خارج

از آن بود.

در این کنفرانس مطرح شد که کشورهای حوزه خلیج‌فارس تا سال ۲۰۱۵ هر ساله به میزان حداقل۹۰‌میلیون تن فولاد نیاز خواهند داشت و مصرف سرانه آنها ۲‌هزار و ۳۴۲ کیلو فولاد است، در حالی که مصرف سرانه جهان۲۴۰ کیلو اعلام شده است! در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت اعتبارات بانکی به ساخت و ساز در منطقه به‌خصوص دبی، مصرف فولاد به شدت کاهش یافته و بسیاری از پیمانکاران فرار کرده و پول‌های مردم را به غارت برده و حتی قیمت برخی از آپارتمان‌ها بین۲۰ تا ۴۰درصد کاهش یافته است و عامل ترس از معاملات همچنان بر منطقه سایه افکنده است.

سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های خاورمیانه نیز کاهش یافته و تاکنون حداقل۲۰‌میلیارد دلار زیان به بورس‌ها و سهامداران وارد شده است. دولت امارات هم سعی دارد با این موضوع به طور مسوولانه برخورد کرده و‌درصدد تزریق نقدینگی به بانک‌ها است.

افزایش ۳۵درصدی واردات فولاد

در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، رشد تقاضای فولاد از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به طور متوسط سالانه ۱۸‌درصد افزایش یافته است و از آنجا که افزایش قیمت میلگرد، رابطه مستقیمی با افزایش قیمت نفت طی۱۰ ماهه قبل داشته و در سه ماهه میلادی سال جاری از مرز ۹۳۷ دلار در هر تن فراتر رفته، سهم واردات این کالا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس نسبت به سایر اقلام فلزی حدود۳۰ تا ۳۵‌درصد است. به طوری که مصرف این کشورها از چهار‌میلیون تن در سال ۲۰۰۵ به ۵/۵میلیون تن در سال ۲۰۰۸ رسید.

از سوی دیگر، آمار میلگرد تولیدی ترکیه در مقایسه با کشورهای چین و روسیه با مازاد تولید مواجه است و حال که چشم‌انداز صنعت فولاد جهان مثبت بوده و بزرگان صنعت فولاد در حال ادغام هستند، طی ۲ ماهه اخیر، تولید فولاد کاهش یافته تا قیمت‌ها بالا رود و صنعت فولاد به طرف خصوصی‌شدن روی آورده است و رییس‌جمهور منتخب آمریکا (اوباما) هم دستور داده هزار‌میلیارد دلار در صنعت، جاده‌سازی، پل‌سازی و ... صرف شود تا اقتصاد دنیا متحول شود. تقاضای میلگرد در سال ۲۰۰۹ در حوزه خلیج‌فارس به گونه‌ای است که تقاضای چهار‌میلیون تنی مربوط به سال ۲۰۰۳ در سال ۲۰۰۸ به بیشترین حد خود (۱۴‌میلیون تن) رسید و در سال میلادی جاری، شاهد رکود تقاضا به میزان سال ۲۰۰۳ خواهیم بود. خرید دلالان و افزایش تولید بیش از تقاضا، سبب رشد سریع قیمت میلگرد شد و این عوامل به بازار میلگرد صدمه زد و در نهایت، اوضاع وخیم اقتصادی جهان، عامل بی‌ثباتی بازار میلگرد شد.

درباره پیش‌بینی وضعیت میلگرد در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که قیمت میلگرد در سال ۲۰۰۹ نسبت به وضع فعلی بالاتر خواهد بود، یعنی حداقل دو تا سه‌درصد رشد قیمت داشته و هر بشکه نفت در سال ۲۰۰۹ بین ۷۰ تا ۸۰ دلار خواهد بود و دول کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای سال ۲۰۰۹ بر روی تولیدات غیرنفتی تاکید زیادی خواهند کرد.

بحران در چین اثر نداشت

در این کنفرانس تاکید شد که قیمت سنگ آهن در چین در ماه نوامبر ۱۳‌درصد افزایش یافت، اما بحران و رکود اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی، چندان در چین اثر نگذاشته است و تنها رشد چین را که قرار بود در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۹‌درصد شود به هشت‌درصد کاهش خواهد داد، لذا چین از بحران جهانی متضرر نخواهد شد و کشورهای دیگری که رابطه چندانی با جهان غرب نداشته باشند نیز متضرر نخواهند شد.

طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ چین، بالاترین سنگ آهن جهان را خواهد داشت، البته شرایط اقتصادی جهان به گونه‌ای است که یک خرید می‌تواند اوضاع بازار را آشفته یا قیمت‌ها را افزایش دهد.

نگرانی مالی فعلی در جهان، یک توقف ناگهانی در فعالیت‌های اقتصادی برجا گذاشته و بازار فولاد نیز متاثر شده است و نیاز شدیدی به آرامش دارد. زیرا هم‌اکنون بازارهای اقتصادی جهان با ترس غیرمنطقی روبه رو شده‌اند.

در سال جدید، بحران مالی جهانی و ذخیره و موجودی بالای انبار فولاد باعث خواهد شد تا مصرف حداقل ۲۰‌درصد کاهش یابد. البته قیمت‌ها در سال ۲۰۰۹ افزایش خواهد یافت و به عنوان مثال قیمت مس ۶۰‌درصد و قیمت فولاد بین پنج تا شش‌درصد افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری در آن نیز رشد خواهد کرد. همچنین قیمت نفت در هر بشکه حداقل به ۷۰ تا ۸۰ دلار خواهد رسید.

طی پنج سال گذشته به دلیل رشد اقتصادی، برخی از کشورهای در حال توسعه مثل چین، هند و روسیه در بخش زیرساختارها و ساخت و ساز پیشرفت عظیمی کرده‌اند، ولی با بحران مالی جهانی، این بخش تقریبا متوقف شده و حداقل تا نیمه اول سال میلادی ۲۰۰۹ ادامه دارد و رشد جهانی در سال ۲۰۰۹ حداکثر ۶/۱درصد افزایش خواهد داشت.