ارزش فروش محصولات پتروشیمی به بیش از 6میلیارد دلار رسید

شانا- بر اساس اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، ارزش فروش محصولات پتروشیمی به بیش از ۶میلیارد و ۲۵۶‌میلیون دلار رسیده است. مقدار کل صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان دی ماه سال جاری به ۸‌میلیون و ۵۹۱‌هزار تن بوده است.

بر پایه این گزارش، گاز مایع (پروپان و بوتان) با یک‌میلیون و ۷۷۶‌هزار و ۶۶۷ تن به ارزش یک‌میلیارد و ۲۸۲‌میلیون و ۳۲۹‌هزار دلار، جایگاه نخست صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

متانول، نفتای سنگین، آمونیاک، اتیلن، پنتان (نفتا)، گوگرد، بنزن، پارازایلین و برش‌های کربنی c۶-c۹پس از گاز مایع در جایگاه‌های بعدی صادرات قرار دارند.

مقدار صادرات متانول از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه یک‌میلیون و ۶۷۱‌هزار و ۷ تن برآورد شده که ارزشی برابر ۵۹۰‌میلیون و ۴۸۶‌هزار و ۵۲۷ دلار را از آن خود کرده است.

نفتای سنگین، سومین محصولی است که به مقدار یک‌میلیون و ۱۵۸‌هزار و ۳۲۰ تن به ارزش یک‌میلیارد و ۲۶‌میلیون و ۵۹‌هزار و ۵۱۷ دلار به خارج صادر شده است.

مقدار صادرات آمونیاک نیز ۶۸۶‌هزار و ۸۳۲ تن است که ارزشی برابر ۳۸۳‌میلیون و ۹۷۲‌هزار و ۷۹۹ دلار دارد.

از دیگر محصولات صادر شده تا پایان دی ماه سال جاری، اتیلن به مقدار ۶۱۳‌هزار و ۸۳۶ تن و ارزش ۷۱۲‌میلیون و ۶۲‌هزار و ۳۲۲ دلار و محصول پنتان (نفتا) به مقدار حجم ۵۶۱‌هزار و ۹۸۴ تن و ارزش ۳۹۷‌میلیون و ۷۳۵‌هزار و ۵۸۱ دلار است.

بر اساس این گزارش، ۴۰۱‌هزار و ۳۹ تن گوگرد به ارزش ۱۸۵‌میلیون و ۸۸۲‌هزار دلار، ۳۸۵‌هزار و ۶۶۵ تن بنزن به ارزش ۳۴۳‌میلیون و ۹۴۸‌هزار و ۹۰۵ دلار و پارازایلین به مقدار ۳۷۶‌هزار و ۵۲۱ تن به ارزش ۳۸۴‌میلیون و ۷۳۲‌هزار و ۲۸۲ دلار صادر شده است.همچنین ۲۰۲‌هزار و ۸۶۴ تن حجم صادرات، برش‌های کربنی است که ارزشی معادل ۱۵۵‌میلیون و ۳۴۳‌هزار و ۶۳۲ دلار را به خود اختصاص داده است.علاوه بر این محصولات، کریستال ملامین نیز که به تازگی وارد بازار بورس نفت ایران شده، تا پایان دی ماه سال جاری مقدار ۱۱‌هزار و ۷۱۷ تن و ارزش صادراتی معادل ۱۹‌میلیون و ۹۱۴‌هزار و ۵۱۰ دلار را از آن خود کرده است.اسید استیک نیز به مقدار ۸‌هزار و ۱۳۳ تن و ارزش ۲‌میلیون و ۸۳۰‌هزار و ۳۹۴ دلار از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات گاز مایع ۲۰‌درصد، صادرات متانول ۱۹‌درصد، صادرات نفتای سنگین ۱۳‌درصد، صادرات آمونیاک و اتیلن ۷‌درصد، صادرات نفتا ۶‌درصد، صادرات گوگرد، بنزن و پارازایلین ۴‌درصد، صادرات برش‌های کربنی ۲‌درصد، صادرات کریستال ملامین ۱۴/۰‌درصد و صادرات اسید استیک ۰۹/۰‌درصد از کل صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر این اساس، ۲۰‌درصد از کل ارزش صادرات مربوط به گاز مایع، ۹‌درصد مربوط به متانول، ۱۶‌درصد مربوط به نفتای سنگین، ۶‌درصد مربوط به آمونیاک، ۱۱‌درصد مربوط به اتیلن، ۶‌درصد مربوط به نفتا، ۲‌درصد مربوط به گوگرد، ۵‌درصد مربوط به بنزن، ۶‌درصد مربوط به پارازایلین، ۲‌درصد مربوط به برش‌های کربنی، ۳۲/۰‌درصد مربوط به کریستال ملامین و ۰۵/۰‌درصد از کل ارزش صادرات مربوط به اسید استیک است.علاوه بر این محصولات، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، محصولات دیگر پتروشیمی از جمله، منو اتیلن گلیکول، بنزین پیرولیز، انواع پلی اتیلن‌ها، اسید ترفتالیک، اورتوزایلین، بوتادین، دی اتیلن گلیکول، اسید سولفوریک، اکریلونیتریل بوتادین استایرن نیز به خارج از کشور صادر شده است.الکیل بنزن، پلی پروپیلن، آروماتیک، کود و گوگرد ضایعاتی، لاستیک مصنوعی روشن، سی.اف.او، پلی وینیل کلراید(PVC)، رافینیت، بوتن، پلی استایرن‌ها، الکیلات سنگین و اپوکسی مایع، از دیگر محصولات عرضه شده به متقاضیان خارج از کشور است.