مجید مرادیان- در نظام تعرفه‌ای بهتر است تصمیم‌گیری بر اساس قیمت تمام شده فولادسازهای داخلی باشد.

بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان مطلب فوق گفت: کشورهای تولیدکننده فولاد برای نجات خود و مقابله با بحران ایجاد شده اقدام به آنتی دامپینگ و حتی افزایش تعرفه فولاد کرده‌اند، همان طور که در بحران‌‌های مختلف، فولادسازان به کمک وزارت بازرگانی آمدند،انتظار می‌رود وزارت بازرگانی به کمک تولیدکنندگان فولاد داخلی بیاید.
این در حالی است که در کشور ما علاوه بر عدم استفاده از قانون آنتی‌دامپینگ، تعرفه‌ها هم در حدی نیست که بتواند از واردات بی‌رویه و ورود بحران به کشورمان جلوگیری کند.
وی ادامه داد: صنعت فولاد از عناصر ضروری در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که در ساختارهای زیربنایی انتقال انرژی، حمل‌ونقل، تولید لوازم خانگی، ماشین‌آلات و ساختمان سازی و ... کابردهای فراوان دارد. به طوری که می‌توان رشد مصرف فولاد کشورها را امتیاز سنجش رشد و توسعه اقتصادی آنها قرار داد. متاسفانه تداوم بحران جهانی اقتصادی بسیاری از فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی را با رکود مواجه ساخته و بیش از هر چیز در صنایع سنگین به ویژه فولاد اثرگذار بوده و تولیدکنندگان این محصول را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است، به طوری که کشورهای مختلف به خاطر جلوگیری از سرایت بحران موجود جهانی سعی در ممانعت از ورود آن به کشور خود دارند و هر یک راهکارهای خاصی را در پیش گرفته‌اند. کشورهای تولیدکننده فولاد برای نجات خود و مقابله با بحران ایجاد شده اقدام به آنتی‌دامپینگ و حتی افزایش تعرفه فولاد کرده‌اند و بسیاری از کشورها حاضرند محصولات خود را با قیمت پایین به ما عرضه کنند تا کارخانه‌هایشان تعطیل نشود زیرا می‌دانند که صنعت فولاد یک صنعت مادر و پایه است و در صورت تعطیلی آن ده‌ها صنعت دیگر به تعطیلی کشیده می‌شوند. وی افزود: این در شرایطی است که هم اکنون محصولات فولادی کشورهای دیگر که برای ابقای خود تلاش می‌کنند، کشور ما را فرا گرفته است و این امر می‌تواند برای ادامه تولید صنایع فولاد کشور خطرات و بحران‌های زیادی به همراه داشته باشد. متاسفانه حذف تعرفه واردات و تعرفه‌های پایین علاوه بر اینکه باعث شده برخی کشورها با استفاده از این فرصت به وجود آمده محصولات بی‌کیفیت خود را روانه بازار ما کنند، مشکلات زیادی بر سر تولید داخلی ایجاد کرده است و باعث نگرانی تولیدکنندگان فولاد در کشورمان شده است. در واقع در شرایط فعلی تعرفه پایین واردات، حمایت از تولیدکنندگان خارجی نابودکننده تولیدکنندگان داخلی است. برای اینکه واحدهای فولادی کشور بدون مشکل و آسیب بحران‌های موجود جهانی را پشت سر بگذارند، حمایت جدی و توجه خاص مسوولان و وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی نسبت به این مهم ضروری است، زیرا بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده میزان تولید فولاد کشور در افق 1303 باید به مرز 40میلیون تن برسد و اشباع بازارهای داخلی با محصولات خارجی، خود مانع بزرگی برای تحقق این برنامه است. در واقع پایین بودن تعرفه باعث واردات بی‌رویه محصول خارجی به کشور و ایجاد بحران جدی در صنایع مختلف فولادی شده است و اگر دولت حمایت سریع و جدی نداشته باشد فعال کردن کارخانه‌های فولادی بحران‌زده کشور مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد.
بهرام سبحانی ضمن تشریح وضعیت خطرناک صنایع فولاد کشور و ضرورت حمایت جدی دولت از این صنعت و جلوگیری از ورود بی‌رویه محصولات خارجی به کشور گفت: هم اکنون وضعیت بازار داخلی مطلوب نیست و رکود نسبی حاکم بر بازار آهن‌آلات و کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا، واحدهای تولیدی را شدیدا تحت فشار قرار داده است. زیرا هزینه‌های مواد اولیه، تولید، انرژی و ... وجود دارند و اگر فروش نباشد، مشکل نقدینگی برای صنایع داخلی بحران‌زا است. ضمن اینکه قیمت‌ها نصف شده و اگر با تناژ فروش قبلی هم محاسبه شود درآمد نصف واگر نه درآمد به شدت افت پیدا می‌کند. وی تامین بودجه طرح‌های عمرانی، نوسازی مدارس، توسعه مسکن مهر و ایجاد تسهیلات لازم در این گونه امور را در رونق بازار محصولات فولاد موثر دانست و گفت: یکی از چالش‌های کنونی در بازار، آهن‌آلات وارداتی است زیرا در زمانی که در اوج ساخت‌و‌ساز بودیم و تقاضا هم بالا بود، تولید داخلی نمی‌توانست پاسخگوی نیاز باشد، اشباع بازار از خارج منطقی بود ولی در حال حاضر که تقاضا در کشورمان کاهش پیدا کرده و محصولات تولیدکنندگان داخلی در انبارها مانده، واردات محصولات خارجی نمی‌تواند توجیه صحیحی داشته باشد.
وی با اشاره به مباحث رقابتی بازار فولاد گفت: حال که رکود اقتصادی در دنیا حاکم است بسیاری از تجار بزرگ بین‌المللی اجناس زیادی را در انبارهای خود دارند و برای نجات خود از نابودی، قیمت تمام شده برای آنها مطرح نیست و آنها سعی دارند به هر نحوی که شده محصول خود را بفروشند و بهترین مکان را برای فروش، کشورهایی می‌دانند که درهای ورودی آنها برای واردات باز است.
مهندس سبحانی گفت: بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد برای حفظ شرکت‌های تولید خود اقدامات گسترده‌ای را دنبال نموده‌اند مانند اتحادیه اروپا، آمریکا، کشورهای جنوب شرقی آسیا، امارات و ... که با استفاده از قانون آنتی‌دامپینگ واردات را به کشور خود محدود کردند در حالی که در کشور ما علاوه‌بر عدم‌استفاده از این قانون، تعرفه‌ها هم در حدی نیست که بتواند از واردات بی‌رویه و ورود بحران به کشورمان جلوگیری کند.
وی گفت: بهترین راه‌حل برای کنترل بازار داخل این است که مسوولان به طور جدی سریع با وضع تعرفه موثر، واردات محصولات فولادی را کنترل و محدود کنند تا تولیدکنندگان داخل بتوانند به کار تولید خود ادامه دهند. وی افزود: ما به همراه بقیه تولیدکنندگان فولاد به‌طور جدی این درخواست را داشته‌ایم، ولی متاسفانه هنوز نتیجه نداده است.مهندس سبحانی با اشاره به استدلال بعضی از مسوولان در وزارت بازرگانی برای عدم‌ضرورت تعرفه گفت: آنها معتقدند مشکل تولیدکنندگان فولاد بحث قیمت‌ها نیست، بلکه تقاضا وجود ندارد که در این زمینه باید گفت پس چه زمانی برای وضع تعرفه مناسب است. آیا وقتی تقاضا از تولید پیشی می‌گیرد یا زمانی که تقاضا کم و تولید زیاد است؟ این در حالی است که در شرایط فعلی تولید داخلی به اندازه کافی برای اشباع بازار وجود دارد و در مقابل تقاضا کم است پس واردات نمی‌تواند توجیه منطقی داشته باشد.مدیرعامل ذوب‌آهن ایجاد تعرفه 30درصدی را به عنوان حداقل اقدام برای تقویت تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: متاسفانه هم‌اکنون تعرفه واردات تیرآهن صفر و میلگرد هم رقم پایینی است.وی شناخت صحیح شرایط تولیدکنندگان داخلی و خارجی را مهم دانست و گفت: نکته مهمی که بسیاری از آن غفلت می‌کنند این است که بعضی فکر می‌کنند شمش خارجی حدود 400دلار است و با هزینه حمل و تولید 550 تا 600دلار تمام می‌شود، بنابراین قیمت 620 تا 630دلار برای بازار خوب است؛ این برداشت کاملا غلط است زیرا بیش از ده میلیون تن تولید فولاد داخل از طریق سنگ‌آهن و حداکثر 3 تا 4میلیون تن در بهترین شرایط از طریق واحدهای نورد (تبدیل شمش به محصول نهایی) است که با این حساب شرکت‌های نوردی می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند، اما ده میلیون تن فولاد دیگر زمین‌گیر می‌شود و کارخانه‌هایی مانند ذوب‌آهن اصفهان که از سنگ‌آهن استفاده می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از کک مصرفی را از خارج تامین می‌کنند، قیمت تمام‌شده محصول آنها نسبت به قیمت تمام‌شده تولید از طریق شمش بسیار بالاتر است.مهندس بهرام سبحانی گفت: شرایط تولید در کشور با شرایط تولید جهانی متفاوت است و در صورتی که در شرایط یکسان باشیم قادریم به لحاظ قیمت هم رقابت کنیم و الان شرایط بین ما و آنها در تمام زمینه‌ها یکسان نیست زیرا به دلایل خاصی مانند تحریم‌ها، خریدهای خارجی ما گران‌تر درمی‌آید و هزینه‌های مالی و بهره‌های بانکی در کشور ما هم با کشورهای دیگر قابل‌قیاس نیست. از طرفی سنگ‌آهن اگرچه در داخل داریم ولی آنها را از معادن خریداری می‌کنیم ولی شرکت‌های بزرگ تولید در جهان معادن از خودشان دارند و بابت معدن پولی پرداخت نمی‌کنند.وی لزوم تصمیم جدی و کارشناسی را در زمینه ایجاد تعرفه موثر مورد تاکید قرار داد و گفت: تصمیم‌گیری باید براساس قیمت تمام‌شده فولادسازی‌های داخلی باشد.مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پایان خطاب به مسوولان وزارت بازرگانی برای توجه به مباحث کارشناسی و مقایسه صحیح شرایط فعلی تولیدکنندگان داخلی فولاد در کشور با شرایط تولیدکنندگان کشورهای دیگر گفت: همان طور که در بحران‌های مختلف، فولادسازان به کمک وزارت بازرگانی آمدند، امروز انتظار است وزارت بازرگانی به کمک تولیدکنندگان فولاد داخلی بیاید و از خسارات زیادی که می‌تواند بحران‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای کشور به همراه داشته باشد جلوگیری کند.