تعیین تعرفه صادرات بر محصولات پتروشیمی منطقی نیست

منیژه حیاتی

جمعی از مدیران، کارشناسان،کارگزاران و خبرنگاران بورس کالا به منظور آشنایی با پروسه تولید محصولات پتروشیمی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته از مجتمع ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در این بازدید که با هماهنگی شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام شد شرکت‌کنندگان از واحدهای تفکیک مایعات گازی (NF)، الفین (OL)، آروماتیک (AR)، پارازایلین (PX)، شرکت بسپاران که شامل واحدهای پلی‌اتیلن سنگین (HPPE)، پلی‌اتیلن سبک (LDPE)، پلی پروپیلین (PP)، بوتادین و لاستیک مصنوعی (BD/SR) و همچنین از واحد بازیابی نمک از آب دریا در پتروشیمی بندر امام دیدن کردند.

در بخش بازدید از پتروشیمی مشهد تندگویان همچنین فرآیند تولید PET اول که در دو گرید بطری و نساجی وPET دوم که در دو گرید بطری، نساجی و الیاف POY، Staple تولید می‌شود بازدید شد. در این بخش همچنین اقدامات انجام شده زیست‌محیطی و مدیریت پساب‌ها در این مجتمع به اطلاع بازدیدکنندگان رسید.

تصویر روشنی از تاثیر کاهش قیمت‌ها بر شرکت‌های پتروشیمی نیست

در حاشیه این بازدید، جلسه هم‌اندیشی که با حضور مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام برگزار شد، مباحث موردنظر فعالان بورس کالا و مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در این جلسه رضا امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام در خصوص تاثیر کاهش نرخ مواد پتروشیمی طی یک ماه اخیر و تاثیر آن در واحدهای تولیدی گفت: در حال حاضر نمی‌توان تصویر روشنی از تاثیرگذاری کاهش نرخ محصولات شرکت‌ها و سودآوری آنها مطرح کرد و برای بررسی این موضوع به مدت زمان بیشتری نیاز است.

در ادامه این نشست جمشید محمدی، مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی درخصوص فرآیند قیمت‌گذاری محصولات در بورس و تصویب نرخ پایه محصولات ۵ درصد زیر نرخ FOB در جلسه هیات‌وزیران گفت: در پی روند نزولی قیمت‌ها به منظور حمایت از صنعت پتروشیمی قرار بر این شد تا نرخ محصولات ۵درصد پایین‌تر از نرخ FOB بندر عباس در بورس عرضه شود که این طرح به زودی با آماده شدن مقررات و امکانات اجرایی آن، در بازار اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص تاثیر این مصوبه بر واردات مورد نیاز برخی کالاها گفت:شرکت بازرگانی هرگز به دنبال تعرفه و تاثیرگذاری بر میزان واردات محصولات پتروشیمی نبوده است، اما اخیرا متوجه شدیم که برخلاف همه دنیا، گروهی در وزارت صنایع به دنبال تعرفه صادرات هستند این در حالی است که در بسیاری از کالاها، تولید مازاد بر مصرف داخل است، اما در هر صورت تمامی تلاش‌ها بر این است که ابتدا به نیاز بازار داخل پاسخ داده شود و مازاد به عنوان محصول صادراتی عرضه شود.

اعتراض نسبت به عدم اجرای برنامه‌های ماهانه عرضه کالا

محمدی در ادامه در خصوص اعتراض یکی از کارگزاران نسبت به عدم عرضه محصولات بر طبق برنامه ماهانه اعلام شده توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: برنامه‌های ماهانه عملکرد نیست بلکه پیش‌بینی شرکت است و امکان تغییر و ویرایش مجدد آن وجود دارد.

وی در خصوص معیار انتخاب کارگزار عرضه‌کننده گفت: ماه گذشته به محض افزایش تعداد کالاهای پذیرش شده در بورس کالای ایران، تعداد کارگزاران عرضه‌کننده را از یک کارگزار به ۵کارگزار افزایش دادیم ضمن اینکه انتظار ما این است که با توجه به منتفع شدن کارگزاران از عرضه محصولات در بورس، در مقابل شرکت‌های کارگزاری خدمات و سیستم‌های خود را توسعه داده و تخفیف ویژه‌ای را در این خصوص در نظر بگیرند.

فروش‌های حواله‌ای با نرخ بورس تعیین می‌شود

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی همچنین در خصوص پیشنهاد طرح فروش حواله‌ای ارائه حواله به خریدارانی که کم‌تر از ۲۰ تن مصرف دارند، گفت: این طرح که اخیرا پیشنهاد شده در صورت تصویب و اجرا شدن با قیمت‌های بورس انجام می‌شود ضمن اینکه در صورت تایید مراجع تصمیم گیرنده فعلا تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد و پس از آن مجددا بررسی می‌شود که آیا ادامه داده شود یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: نحوه قیمت‌گذاری این حواله‌ها نیز به این صورت است که از ۲۴ ساعت قبل از عرضه محصول در بورس، ارائه حواله‌ها متوقف می‌شود و پس از فروش محصول در بورس تا ۲۴ ساعت قبل از عرضه بعدی، تمامی حواله‌های صادره برای کالاهای مورد نظر با نرخ بورس ثبت خواهد شد.