رونق معاملات فولاد وارداتی در بورس کالا

منیژه حیاتی

دیروز شرکت بازرگانی دولتی با کاهش نرخ تیرآهن و میلگردهای وارداتی خود در بورس کالای ایران موفق به فروش ۲۲۰۰تن تیرآهن عربستان، ۴۰۷۰تن میلگرد ترکیه و ۲۳۱۰تن میلگرد چینی در رینگ فولاد شد.

این شرکت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ عربستان را که کمتر از یک سال گذشته وارد کشور شده را با نرخ ۷۴۰۰ریال پیشنهاد داده بود که بنا به درخواست خریداران به ۷۰۰۰ ریال کاهش داد.

میلگرد ترکیه هم که به گفته یکی از مسوولان شرکت بازرگانی دولتی نزدیک به یک سال قبل وارد شده را با نرخ ۶۶۵۰ ریال پیشنهاد داد اما پس از چانه‌زنی خریداران و فروشنده به نرخ ۶۲۰۰ ریال کاهش یافت و معامله شد.

افت نرخ پایه قیمت محصولات وارداتی و اشتیاق بازار برای خرید این کالاها که برخی آن را نخستین واکنش بازار به عدم افزایش نرخ تعرفه می‌دانند، در حالی اتفاق افتاد که محصولات ذوب‌آهن اصفهان در معاملات روز گذشته مجددا با رشد قیمت مواجه شد و میلگردهای فولاد آذربایجان بدون خریدار مانده و فروش نرفت.

خرید محصولات وارداتی در شرایط فعلی توجیه دارد

با توجه به اینکه نرخ محصولات داخلی به خصوص ذوب‌آهن اصفهان طی هفته‌های اخیر به طور متداوم افزایش پیدا کرده است، آن بخش از بازار و تعدادی از خریداران که توان و انگیزه خرید با این نرخ‌ها را ندارند؛ خرید محصولات وارداتی را که ارزان‌تر هم هستند مقرون به صرفه می‌دانند.

یکی از کارگزاران بورس با اشاره به معاملات پروژه‌ای در بورس کالا و عدم فروش محصولات دیگر کارخانه‌ها می‌گوید: در‌حال‌حاضر اغلب کالاهایی که در بورس به صورت پروژه‌ای فروش می‌رود، مربوط به پروژه‌های اصفهان و شهرهای اطراف آن است و خرید با نرخ‌های بورس برای آنها توجیه دارد، اما خرید محصولات دیگر شرکت‌ها باتوجه به اینکه هزینه حمل هم شامل حال آنها می‌شود، برای خریداران پروژه‌ای توجیه ندارد، در نتیجه ترجیح می‌دهند به جای خرید محصولات خراسان یا فولاد آذربایجان از محصولات ذوب‌آهن استفاده کنند.

وی در خصوص رشد نرخ محصولات ذوب‌آهن در بورس می‌افزاید: به جز خریداران پروژه‌ای تعدادی از تجار هستند که برای آنکه گردش مالی و نقدینگی داشته باشند برای خرید محصولات این شرکت رقابت می‌کنند. به عقیده این فعال بازار، تجربه کاهش شدید قیمت‌ها نیز در ماه‌های اخیر به گونه‌ای بوده که بسیاری از تجار و فعالان بازار تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا قیمت‌ها کاهش پیدا نکند و بازار تثبیت شود، اما از سوی دیگر با توجه به ورود شمش ۴۰۰ تا ۴۴۰دلاری به بازار ایران و پایین بودن نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی در مقایسه با بازار ایران، برای تعدادی از فعالان و مصرف‌کنندگان نیز رشد قیمت‌ها منطقی نیست؛ بنابراین طبیعی است که این بخش از بازار برای خرید محصولات وارداتی که ارزان قیمت هستند رغبت زیادی داشته باشند.

حضور محصولات متنوع وارداتی در بورس کالا

یکی از فعالان بازار با اشاره به کاهش نرخ محصولات وارداتی در مقابل رشد نرخ محصولات ذوب آهن در بورس کالا افزود: طی هفته‌های اخیر و در پی عدم افزایش نرخ تعرفه واردات، تنوع محصولات وارداتی در بورس کالا زیاد شده و بازرگانی دولتی شروع به عرضه محصولات دیگر به همراه میلگردهای چینی کرده است.

به عقیده وی عرضه این محصولات با نرخ پایین‌تر به تنظیم بازار و کنترل میانگین نرخ محصولات فولادی در بازار کمک می‌کند و جلوی رشد نرخ تیرآهن را در بازار ایران می‌گیرد.

کمااینکه برخی فعالان پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده نرخ محصولات ذوب آهن نیز با پیروی از کاهش قیمت محصولات وارداتی تعدیل شود.

وی معتقد است: این رویداد نه تنها شرکت‌های تولید‌کننده داخلی را به افزایش تولید تیرآهن ترغیب می‌کند، بلکه آنها را نسبت به تعیین نرخ محصولاتشان دقیق‌تر می‌کند.

قراضه فولادی۲۸۹۱ ریال فروش رفت

دیروز در بورس کالای ایران محصولات فولاد آذربایجان در حالی فروش نرفت که قراضه فولادی (ضایعات نوردی) این شرکت با نرخ ۲۸۹۱ ریال، ۴هزار تن فروش رفت. کل تقاضای بازار برای این کالا ۱۲ هزار تن بود.

میلگرد ۸-۲ A ذوب آهن اصفهان ۲هزار تن با نرخ ۷۳۴۵ ریال فروش رفت. سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۰ این شرکت از ۷۶۶۶ ریال به ۷۸۲۵ ریال رشد کرد. عرضه این کالا ۳۳۰ تن بود، اما تقاضای بازار برای این کالا ۶۶۰۰ تن بود.

سبد تیرآهن طول کوتاه ۱۳هزار تن تقاضا داشت که ۲ هزار تن عرضه داشت. این کالا پس از رقابت خریداران از ۷۴۰۰ ریال به ۷۴۲۳ ریال رسید و معامله شد.

سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-۳ A ذوب آهن با نرخ ۷۱۰۰ ریال عرضه شد که ۳۳۰ تن با همین نرخ معامله شد.

بدین ترتیب تیرآهن این شرکت ۱۶ تومان و میلگرد آن ۱۴ تومان رشد نرخ داشت.