بورس نیوز‌- فولاد یکی از عناصر ضروری در توسعه اقتصادی کشور‌ها محسوب می‌شود که در ساختار‌های زیر بنای انتقال‌، انرژی‌، حمل‌ونقل‌، تولید وسایل خانگی‌، ماشین آلات مسکن و غیره کاربرد‌های فراوانی دارد‌.

می‌توان میزان رشد مصرف فولاد کشور‌ها را مبنای سنجش رشد و توسعه اقتصادی آنها قرارداد‌.

اولین تلاش‌ها برای تاسیس کارخانه فولاد در کشور به قبل از سال ۱۹۳۰ میلادی بر می‌گردد. اما این رویا ۲۰ سال بعد به حقیقت پیوست‌.

ژاپن‌، آمریکا‌، روسیه‌، هند‌، چین و کره جنوبی از بزرگترین تولید کننده ‌های فولاد در دنیا هستند. کشور چین با تولید ۳۶‌درصد از فولاد جهان بزرگترین فولاد ساز دنیا است و ۶ کشور مذکور در کل ۶۶‌درصد تولید فولاد دنیا را در اختیار دارند‌.

گفتنی است شرکت آرسلورمیتال بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد در دنیا است. در کشور ما نیز به دلیل وجود معادن بزرگ سنگ آهن‌، شرکت‌های بزرگی در زمینه تولید فولاد مشغول به فعالیت هستند که از حیث میزان تولید، ایران در رتبه بیستم قرار گرفته است‌. فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان‌ و فولاد خوزستان‌، از جمله این شرکت‌ها هستند، مجموع تولید فولاد در کشور در حدود ۱۱‌میلیون تن است در حالی که مصرف این کالا ۲۱‌میلیون تن تخمین زده می‌شود‌. بنا براین واردات انواع محصولات فولادی به کشور در حدود ۱۰‌میلیون تن است‌.می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری در صنعت فولاد با توجه به نیاز کشور به حداقل ۱۰‌میلیون تن افزایش تولید‌، توجیه اقتصادی دارد و هر چند صنعت فولاد در حال حاضر به دلیل کاهش شدید قیمت با مشکل مواجه است، اما در بلند مدت به طور حتم این روند تغییر عمده ای خواهد کرد‌. گفتنی است روند تولید فولاد در سطح جهانی از سال ۲۰۰۴ به طور متوسط با افزایش ۸‌درصدی مواجه بوده که با این احتساب، می‌توان گفت میزان تولید فولاد در سال ۲۰۰۹ به عدد تقریبی یک‌میلیارد و سیصد و هشتاد‌میلیون تن خواهد رسید‌. صنعت ساختمان‌، صنعت خودرو و لوازم خانگی بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در دنیا هستند. بنابراین با نگاهی به بازار مصرف این کالا به خوبی مشخص می‌شود که فولاد همواره از بازار مصرف مطمئن برخوردار خواهد بود. حجم تجارت جهانی فولاد در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۵/۲۴۲‌میلیون تن بوده است که رقمی در حدود ۱۸‌درصد از کل تولید فولاد دنیا است‌.

بر اساس اصلاحات موسسه جهانی فولاد در حالی که رشد تولید فولاد در خاورمیانه ۸‌درصد بوده است، اما در ایران با داشتن ذخایر عظیم سنگ آهن و بومی بودن صنعت فولاد تنها ۲/۲‌درصد رشد داشته است. بر اساس برنامه چهارم پیش بینی شده میزان تولید فولاد در انتها دوره به ۱۷‌میلیون تن در سال برسد در واقع تولید کنندگان فولاد با ۶۰ تا ۸۰‌درصد ظرفیت خالی مواجه‌اند‌.

مسوولین شرکت‌های فولادی تعرفه پایین واردات را مشکل اصلی بر سر راه تولید فولاد در داخل کشور می‌دانند‌.

تقاضای فولاد در جهان به دلایل مختلفی همچون کاهش حجم ساخت و ساز در کشورهای بزرگ و کاهش قیمت نفت روند نزولی داشته است و شرکت‌های بزرگ اقدام به کاهش تولید کرده‌اند‌. فولاد سازان ایران نیز به تبعیت از بازار جهانی مثل فولاد سازان جهان دچار مشکل هستند و بازگشت اقتصاد جهان به حالت طبیعی فولاد مجددا در مدار رشد قرار می‌گیرد‌. در حال حاضر سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان‌، فولاد خوزستان و فولاد خراسان در بورس کشور داد و ستد می‌شوند و قرار است در ادامه اجرای اصل ۴۴ شرکت ذوب آهن نیز در بورس اوراق تهران پذیرفته شود. گفتنی این شرکت‌ها در گذشته سودآوری مناسبی را برای سهامداران خود داشته‌اند و همواره جزو نماد‌های پرطرفدار بورس بوده‌اند، اما در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.