مترجم: زهرا سلیمی

در پی اعلام دولت چین مبنی بر اختصاص بودجه ۵۸۶میلیارد دلاری برای افزایش رشد اقتصادی و رونق بازار تقاضای فلزات بهای نفت خام در بازارهای جهانی بیش از ۵درصد و ارزش مس، روی و سرب به میزان قابل توجهی افزایش یافت. چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان می‌باشد، گفته است که این بودجه را تا سال ۲۰۱۰ میلادی در بخش‌های مسکن و زیربنایی مصرف خواهد کرد تا بتواند بازار تقاضا برای کالاهایی مثل سنگ‌آهن، نفت خام و مس را تقویت کند.

به گفته ویکتور شام، یکی از تحلیل‌گران شرکت پاروین وگرتز، اقدامات اخیر چین موجب افزایش سرمایه‌گذاری و خرج نقدینگی توسط مصرف‌کنندگان خواهد شد. همین امر تقاضا برای نفت خام را افزایش می‌دهد. عربستان سعودی اعلام کرده است که میزان تولیدی نفت خود در ماه دسامبر را کاهش خواهد داد. بر اساس گفته شام، بازار در انتظار تصمیم عربستان مبنی بر کاهش تولید بود و اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.بهای نفت خام در بازار نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۲۶/۳ دلار افزایش به ۳۰/۶۴ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که بهای طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت حدود ۱۰درصد سقوط کرد. این سقوط در پی انتشار آمار ناامیدکننده بیکاری در آمریکا و رشد منفی اقتصاد جهان در سال آینده اتفاق افتاد.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد آمریکا، ژاپن، اروپا و انگلستان در سال آینده با رکود مواجه خواهد شد. به نظر کارشناسان، دولت‌ها باید نهایت تلاش خود را برای کاهش بهره‌های بانکی و صرف نقدینگی انجام دهند تا بتوانند به رشد اقتصادی جهان کمک کنند.

تحلیل کاهش قیمت‌ها

کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر موجب طیب خاطر بسیاری از دولت‌های غربی شد؛ زیرا این روند برای آنان به معنای کاهش تورم بود.

درست قبل از اینکه آمریکا، اروپا و انگلستان نرخ بهره بانکی را کاهش دهند، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند تقاضا برای نفت در سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت. در صورت کاهش تقاضا برای نفت، قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت و در نتیجه تورم در این کشورهای بحران زده کم می‌شود.

حال سوال اینجا است که آیا بازار تقاضای نفت واقعا کساد خواهد شد؟ مصرف نفت در کشورهای در حال توسعه در سال گذشته ۵درصد رشد داشته است.حتی اگر رشد اقتصادی در کشورهای غربی متوقف شود، تولید ناخالص داخلی آنها در سال آینده ۵ تا ۶درصد زیادتر خواهد شد. این بدان معنا است که مصرف‌کنندگان انرژی در این کشورها بیشتر می‌شوند. در حقیقت افزایش این چنینی مصرف انرژی در کشورهای غربی موجب پررونق نگه داشتن بازار تقاضا خواهد شد.از طرفی عرضه‌کنندگان هم نقش بسزایی در بازار ایفا می‌کنند. مثلا سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در صورت نیاز با کاهش تولید از ذخایر بازار کم و از ریزش شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ذخایر میدان‌های نفتی و سرمایه‌گذاری در این صنعت در کشورهای نفت‌خیز در حال تحلیل است.همین عوامل باعث خواهد شد، تا بازار تقاضای نفت پررونق باقی بماند.یکی از دلایلی که موجب سقوط قیمت نفت در ماه‌های اخیر شد، تقویت ارزش دلار بود. ولی روند صعودی افزایش ارزش دلار برای واحدهای پولی دیگر به پایان رسیده است و حال که بهای دلار دوباره در حال کاهش است، قیمت نفت احتمالا افزایش خواهد یافت.به اعتقاد تحلیلگران، ریزش اخیر قیمت نفت موقتی خواهد بود. به پیش‌بینی سازمان بین‌المللی انرژی، با جبران صدمات اقتصادی ناشی از بحران مالی و اعتباری، بهای نفت مجددا به ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رسید.بنابراین گزارش، شرکت‌ها و تولیدکنندگان نفت مجبور خواهند شد تا برای جبران کمبود طلای سیاه در بازار در اثر کاهش تولید به وجود آمده، نفت بیشتری به بازار عرضه کنند. صنایع نفتی باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۵۰میلیارد دلار هزینه کنند تا بتوانند میدان‌های نفتی را گسترش دهند و جوابگوی نیاز کشورهای در حال توسعه باشند.