بازگشت بازار آهن به مسیر عادی

گروه بورس کالا - نوسان قیمت محصولات فولادی در بازار و بورس کالا، وضعیت سود و زیان تولیدکنندگان در شرایط فعلی بازار، روند قیمت‌‌ها، نرخ تعرفه واردات مواردی بود که در گفت‌و‌گو با بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح و پاسخ داده شد. متن زیر مشروح گفت‌و‌گو با وی است:

آقای سبحانی درپی کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی کاهش قیمت میلگرد ذوب آهن را مثبت و عده‌‌‌‌ای منفی ارزیابی می‌‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

ذوب آهن از ابتدای را ه اندازی بورس فلزات و بعد هم بورس کالا پایبند بی‌چون و چرای مکانیزم عرضه و تقاضا بوده است و روش کشف قیمت در بورس بر مبنای عرضه و تقاضا را همواره به عنوان شفاف‌ترین و منطقی‌ترین روش تعیین قیمت پذیرفته و آن را محترم شمرده است. شما شاهد هستید که هیچ‌گاه این شرکت به درخواست منطقی بازار در خصوص قیمت‌‌ها، چه در مقطعی که قیمت‌‌ها سیر صعودی داشته و چه در دوران رکود، پاسخ منفی نداده است. برخی اوقات بدلیل محدودیت در عرضه، قیمت‌‌ها به رقابت کشیده شده و افزایش یافته و بعضا هم که به دلایل مختلف قیمت‌‌ها روند کاهشی داشته، مثل مقطع کنونی، این شرکت در پاسخ به تقاضای بازار بدون هیچگونه مقاومت غیر منطقی نسبت به کاهش قیمت عرضه و در جهت فعال معاملات بورس اقدام نموده است.

به نظر شما آیا قدری تحمل و عدم عرضه در این مقطع، می‌‌‌تواند موجب افزایش قیمت‌‌ها و بهره‌مندی بیشتر شرکت از این افزایش گردد؟

شما درست می‌فرمایید، پیش‌بینی‌‌ها از افزایش قیمت‌‌ها در آینده حکایت دارد و همه فعالان تولید و بازار آهن در داخل و خارج معتقدند قیمت‌‌ها به حد‌اقل ممکن رسیده و با توجه به قیمت مواد اولیه و هزینه‌‌‌های تولید نه فقط کاهش بیش از این محتمل نیست، بلکه تصور می‌‌شود بازار آهن به زودی به شرایط عادی باز گردد ولی در هر صورت ما به‌عنوان یک شرکت بزرگ تولیدی نمی‌‌‌توانیم محصول خود را در انبار نگهداریم و منتظر فرصت بمانیم و رسالت ما تولید و عرضه محصول مطابق با شرایط و نرخ روز است.

در چنین اوضاعی سود شما چه می‌‌شود؟

اصولا سود شرکت‌‌ها در یک دوره مالی یکساله محاسبه می‌‌شود و ممکن است عملکرد شرکت در طول سال در یک مقطع زیان ده و در یک مقطع سود ده باشد و چون به نظر نمی‌‌‌رسد اوضاع فعلی برای مدت طولانی تداوم یابد انشاا... در طول سال عملکرد مثبت خواهیم داشت.

در این میان تکلیف تجار که با نرخ‌‌های بالاتر قبلی خرید کرده‌اند چیست؟

لطفا به دو نکته مهم توجه فرمایید. اولا این شرکت سعی کرده در این مدت که بازار از ثبات قابل قبول برخوردار نبود فروش خود را به روز و به‌صورت تحویل فوری انجام دهد که ریسک ناشی از گذشت زمان را برای خریداران تقریبا به صفر برساند ثانیا فاصله عرضه‌‌ها به‌گونه‌ای بوده که خریدار فرصت تحویل‌‌گیری محصول و فروش آن را قبل از عرضه جدید داشته و از این بابت نیز ریسک زیان مشتریان از بابت کاهش قیمت به شدت کنترل و محدود شده است. البته ممکن است یک مشتری محموله‌‌‌‌ای را خریداری کرده و به امید افزایش قیمت و اکتساب سود بیشتر به بازار عرضه نکرده و با کاهش قیمت زیان کرده باشد که در این صورت مسوولیت کار متوجه خودش بوده و نباید از یک شرکت بزرگ تولیدی انتظار داشته باشد محصول عرضه نکند تا ایشان زیان نبیند. در هر صورت اگر چنین موردی هم بوده شاید الان که قیمت به کف رسیده بهترین موقعیت باشد با خرید مجدد جبران مافات کنند.

آیا در این شرایط هنوز هم شما محدودیت صادرات دارید؟

خیر. در مقطعی که شدت تقاضا زیاد بود و قیمت‌‌ها به‌طور غیرقابل‌تصوری بالا می‌‌‌رفت وزارت صنایع و معادن و ایمیدرو در جهت جلوگیری از التهاب بیشتر در بازار صادرات آهن را محدود کردند ولی امروز که نگرانی‌‌ها از کمبود آهن در بازار داخلی مرتفع شده محدودیت صادرات نیز برداشته شده و ما در حال بازار یابی مجدد برای صادرات میلگرد و تیر آهن هستیم و اگرچه بازگشت به بازار صادرات پس از یک وقفه نسبتا طولانی سخت است لیکن با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی ذوب آهن و شهرت آن در منطقه انعقاد قراردادهای صادراتی در جریان است.

روند قیمت‌‌ها را چگونه می‌بینید؟

به هر حال عوامل مختلفی دست به دست داد تا بازار فولاد در مدتی کمتر از یکسال افزایش قیمت بی سابقه‌‌‌‌ای را تجربه کند و مجددا بنا به دلائلی در سراشیبی سقوط قرار گیرد و دچار بی‌ثباتی شود ولی باتوجه به تصمیم تولید کنندگان بزرگ جهانی به کاهش تولید و هزینه‌‌‌های اجتناب‌ناپذیر تولید و عدم امکان ادامه حیات و تولید اقتصادی با قیمت‌‌‌های پائین‌تر قیمت تمام شده، کف قیمت‌‌ها نمی‌‌‌تواند در سطحی پائین‌تر از قیمت تمام شده تثبیت شود. ولی چون در آغاز رکود و سقوط قیمت‌‌ها معمولا تجار بزرگ بین‌‌المللی از ترس کاهش بیشتر و به منظور جلوگیری از زیان سنگین‌تر به طور ناگهانی موجودی انبار‌‌ها را روانه بازار می‌‌کنند و از طرفی خریداران در چنین شرایطی محتاط می‌شوند در یک مقطع نه چندان طولانی و گذرا قیمت‌‌ها در اثر وجود این آهن آلات سرگردان به سطحی حتی پائین‌تر از قیمت تمام شده هم می‌‌‌رسد و پس از آن در مسیر منطقی قرار می‌گیرد.

لذا من فکر می‌کنم بازار آهن از دوره گذرا و موقت ناشی از شوک بازار عبور کرده و در آستانه مسیر عادی قرار گرفته است.

به آهن آلات سرگردان اشاره داشتید. آیا از این بابت تهدیدی هم متوجه فولاد سازان داخلی هست؟

شدیدا. معمولا بهترین محل برای فروش این محصولات سرگردان بازار‌‌ها و کشور‌‌‌هایی هستند که مکانیزم‌‌‌های کنترلی و تعرفه‌‌‌‌ای سهل‌تری برای مقابله با این شرایط دارند. لذا اگر به سرعت و بدون فوت وقت برای محدود کردن واردات اقدام نشود بازار داخل پر می‌‌شود از این کالا و تولیدکنندگان داخلی را ممکن است تا آستانه ورشکستگی و تعطیلی پیش ببرد.

افزایش تعرفه واردات را پیشنهاد می‌کنید؟

نه فقط افزایش تعرفه بلکه ممنوعیت واردات در این مقطع صد در صد ضروری است. وقتی انبار تولیدکنندگان داخلی پر شده از محصولات تولیدی و بازار کشش آنرا ندارد، واردات چه ضرورتی دارد؟ البته سرعت تصمیم‌‌گیری مسوولان ذی‌ربط در این‌مورد فوق‌العاده مهم و حیاتی است و امیدواریم نوش داروی بعد از مرگ سهراب نباشد.