رونق بازار آهن با افزایش روند ساخت و ساز

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به کاهش قیمت محصولات فولادی و رکودحاکم در بازار گفت: افت قیمت آهن‌آلات و ایجاد رکود در بازار، کارخانجات فولادسازی را متضرر کرده است تا جایی که چندی پیش کنفرانسی در ترکیه در مورد این موضوع با شرکت ۱۵۰ کارشناس، مدیر و تجار مواد اولیه از ۳۰ کشور جهان برگزار شد.

وی گفت: با اقداماتی که دولت درصدد انجام آن برای توسعه بخش مسکن و افزایش ساخت‌وساز انجام داده است، بازار داخلی آهن رونق می‌یابد.

سبحانی با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازار، در ارتباط با وضع آینده گفت:امروز محصولی با قیمت کم به بازار عرضه می‌شود که شمش آن با قیمت بالا خریداری شده است، اما شرکت با کاهش قیمت‌ها مشکلی ندارد. هم‌اکنون معضل اصلی بازار کم بودن تقاضا برای خرید و رکود در بازار داخلی است که پیش‌بینی می‌شود با اقداماتی که دولت درصدد انجام آن برای توسعه بخش مسکن و افزایش ساخت‌وساز است، بازار داخلی آهن رونق یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت‌ها به ورشکستگی کارخانجات نوردی می‌انجامد؟ گفت: افت قیمت شمش برای کارخانجات نوردی به دلیل اینکه واردکننده شمش هستند، مشکل‌آفرین نیست. در شرایط فعلی کاهش قیمت شمش عامل ورشکستگی این کارخانجات نیست، بلکه افت قیمت محصولاتشان در بازار موجب متضرر شدن آنها می‌شود.

با شرایط کنونی بازار، زیان کارخانجات طبیعی است؛ چراکه مواد اولیه سه ماه تولید خود را از قبل خریداری کرده‌اند و با تنزل قیمت‌ها متضرر می‌شوند. مهندس سبحانی با اشاره به موضوعات مطرح شده در کنفرانس ترکیه گفت: با توجه به اینکه این کنفرانس درباره رکود حکمفرما در بازار فولاد برگزار شد، بیشتر حاضران شرکت‌کننده، تولیدکنندگان محصولات نیمه‌نهایی مثل شمش و اسلب بودند.

در این کنفرانس محور بحث‌ها درباره بحران اقتصادی حاکم در دنیا و سرنوشت واحدهای فولادی به دلیل حجم نقدینگی و راهکارهای مقابله با آنها بود. در مجموع در این کنفرانس پیش‌بینی شد که تا یکی دو ماه آینده وضعیت بازار آهن به همین روند ادامه دهد، اما از یکی دو ماه آینده به تدریج شاهد سیر افزایشی قیمت‌ها باشیم تا به یک قیمت تعادلی در بازارهای جهانی برسیم.

وی در ارتباط با تاثیر شرایط اقتصادی فعلی بر اجرای طرح توسعه ذوب‌آهن گفت: در شرایط فعلی قیمت فروش محصولات پایین است و در تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه و نقدینگی با مشکل مواجه هستیم.

از طرف دیگر بودجه دولتی برای طرح توسعه اختصاص نیافته و برای پیشبرد آن باید از منابع داخلی شرکت استفاده شود. در صورتی که فروش شرکت متناسب با تولید نباشد، تبعات منفی آن در این پروژه نمایان می‌شود، اما سعی بر این است که اثر منفی این مساله را کنترل کنیم.

طرح توسعه به روند خود ادامه می‌دهد، اما طبیعتا تامین تجهیزات مورد نیاز آن به تاخیر می‌افتد و این مساله در تاریخ راه‌اندازی طرح‌ها تاثیرگذار است. وی افزود: طرح توازن ذوب‌آهن دارای پنج پروژه است که عبارتند از: کوره بلند، واحد کک‌سازی، آگلومراسیون، نیروگاه و تاسیسات جانبی.

کوره بلند وارد فاز راه‌اندازی شده و ظرف یکی دو ماه آینده شروع به تولید می‌کند.

مهندس سبحانی با اشاره به چگونگی عرضه سهام ذوب‌آهن در بورس گفت: برای ورود به بورس اقدامات قانونی که باید از جانب ما انجام می‌شد، صورت گرفته است.

هیات پذیرش بورس نیز ذوب‌آهن را پذیرفته و مراحل پذیرش انجام شده است. بقیه مراحل برای عرضه سهام به عهده سازمان خصوصی‌سازی و بورس است. البته این اقدام قرار بود در مهرماه انجام شود، اما شاید به دلیل اوضاع فعلی اقتصادی شرایط برای عرضه سهام مناسب نیست.

احتمالا با تغییر شرایط و مناسب شدن اوضاع سهام ذوب‌آهن در بورس عرضه خواهد شد. وی در پایان در زمینه تاثیر طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌های انرژی بر صنعت فولاد کشور گفت: تولید فولاد به دو روش صورت می‌گیرد؛ کوره مستقیم و کوره قوس الکتریک و کوره بلند.

در روش اول، از انرژی گاز و برق استفاده می‌شود که حذف یارانه‌های انرژی بر قیمت تمام شده این کارخانجات تاثیرگذار است، اما به دلیل اینکه فرآیند تولید ذوب‌آهن کوره بلند است و زغال سنگ را به قیمت آزاد و بدون یارانه خریداری می‌کند، این اقدام در قیمت محصولات ذوب‌آهن تاثیرگذار نیست.

وی همچنین گفت: بحث واگذاری سهام مدیریتی ذوب‌آهن به سرمایه‌گذار روسی (راشینکف) هنوز منتفی نشده و سرمایه‌گذار روسی همچنان درصدد خرید سهام ذوب‌آهن بوده و در حال مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی است.