مرکز خدمات فولاد - به گزارش مرکز بورس فلزات گوانگژوی چین، پیش‌بینی می‌شود که دولت این کشور سیاست‌های جدیدی را در رابطه با صادرات محصولات فلزی که در جولای مجددا افزایش یافت، اتخاذ کند. طبق آمار، صادرات فولاد چین در جولای با ۹۹/۱‌میلیون تن افزایش نسبت به ماه ژوئن به ۲۱/۷‌میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته نیز ۳۸/۲۱‌درصد افزایش داشت. انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد، اقدامات جدی‌تری را برای مهار افزایش صادرات فولاد که ناشی از اختلاف زیاد قیمت‌ها در بازار داخلی و بازار صادرات است، صورت دهد. نسبت صادرات محصولات فولادی آلیاژی به مجموع صادرات فولاد در چین در نیمه اول سال جاری ۷۴/۲۱‌درصد افزایش داشت. بنابراین احتمال دارد تخفیف در عوارض صادراتی محصولات آلیاژی لغو و برای محصولات فولادی طویل ۱۵‌درصد عوارض وضع شود.

کاهش ۱۳‌درصدی قیمت میلگرد در ترکیه

کاردمیر، تولید‌کننده فولادهای ساختمانی در ترکیه، قیمت‌های میلگرد و آرماتور خود را تا ۱۳‌درصد کاهش داده است. قیمت میلگرد قطر ۱۲ تا ۲۲‌میلی‌متر از ۱۴۹۰‌دلار به ۱۳۲۰‌دلار هر تن و قیمت آرماتور از ۱۲۳۱‌دلار به ۱۰۸۹‌دلار هر‌تن تنزل یافته است. این کاهش قیمت توسط کاردمیر در پنجم آگوست یعنی زمانی که قیمت میلگرد افزایش یافته بود، صورت گرفت ولی از نوزدهم آگوست به اجرا درآمد.

کاهش قیمت‌های بائو استیل چین

شرکت بائو استیل چین قصد دارد، قیمت ورق سرد خود را برای تولیدات اکتبر ۲۰۰۸ حدود ۳۰۰‌یوآن - حدود ۴۴‌دلار هر تن کاهش دهد. علت اصلی این کاهش، کمبود تقاضا در بخش اتومبیل‌سازی است.

در این تعدیل قیمت‌ها، ورق روغنی کششی و ورق الکتروگالوانیزه نیز هر کدام ۲۰۰‌یوآن - حدود ۲۹‌دلار هر تن کاهش قیمت خواهند داشت. ولی گفته می‌شود که قیمت ورق گرم و ورق سیلیس تغییری نخواهد کرد. در این میان ورق بدنه کشتی ۳۰۰‌یوآن هر تن افزایش خواهد یافت. برای هر سفارش، نیاز به تایید نهایی بائو استیل است.

روند کاهشی قیمت ورق در تایوان

قیمت‌های ورق در تایوان همچنان رو به کاهش است. فروشندگان برای جذب مشتری، قیمت‌های ورق گرم خود را به ۸۸۶‌دلار هر تن کاهش داده‌اند. بر بازار ورق سرد نیز همین وضعیت حکمفرما است، ولی هنوز معاملات کمی در آن صورت می‌گیرد.

در حال حاضر قیمت ورق سرد حدود ۱۰۲۸‌دلار هر تن است. اخیرا وضعیت بازار ورق بدتر شده و روند کاهشی قیمت‌های ورق سرد، ورق گرم و ورق گالوانیزه سرعت بیشتری یافته است. پیش‌بینی می‌شود که وضع بدتر نیز بشود. بنابراین خریداران تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند، چرا که معتقدند قیمت‌ها بیش از این کاهش می‌یابد.

ایران ۶/۱درصد صادرات فولاد چین را در اختیار دارد

مجموع صادرات فولاد چین به سایر کشورهای جهان در طول دوره ژانویه تا جولای ۲۰۰۸ به ۳۴میلیون و ۱۱۷هزار و ۴۲۷تن رسید. بیشترین میزان این صادرات بالغ بر ۹۰۴۷۷۰۸ تن به کره‌جنوبی بود. در این میان ایران با ۱۳۷۵۶۸تن واردات فولاد از چین، ۶/۱درصد از صادرات فولاد این کشور را به خود اختصاص داده است.