آزاده حسینی

درخواست قیمت‌های بالا برای سنگ‌آهن از سوی صاحبان معادن بزرگ این مهم‌ترین ماده اولیه فولاد، مطمئنا اوضاع بازار فولاد را به تحرک خواهد انداخت.

از یک سو این احتمال وجود دارد که با توجه به رکود حاکم بر بازار آهن، فولادسازان ضربه‌گیر این شرایط جدید شده و رشد تحمیلی قیمت‌ها به بازار آهن انتقال نیابد و از سوی دیگر این احتمال که قیمت‌ها در بازار با رشد مواجه شود نیز دور از انتظار نیست.

نوک پیکان این بار فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان را نشانه رفته است. البته فولاد مبارکه طی این مدت با پیش‌بینی آزادسازی نرخ سنگ‌آهن سعی در جبران ضرر و زیان‌های احتمالی داشته و این مهم را نیز با خرید سهام شرکت‌های بزرگ معدنی که از آنها سنگ‌آهن دریافت می‌کند، نظیر گل‌گهر، چادرملو و معادن فلزات، جبران کرده و سایر شرکت‌های بزرگ فولادی نیز هر یک به نحوی ضرر و زیان‌های احتمالی را پوشش می‌دهند تا شرایط جدید پیش نیاید به درستی نمی‌توان در مورد تغییرات احتمالی در بازار فولاد اظهارنظر کرد، اما صاحبان معادن سنگ‌آهن با سرسختی به دنبال قیمت‌های جدید این ماده معدنی هستند.

مبارکه همه چیز را پیش‌بینی کرده

محمد رجایی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با رشد قیمت‌های سنگ‌آهن گفت: رشد قیمت سنگ‌آهن تاثیری در افزایش نرخ محصول نهایی ندارد. وی ادامه داد: افزایش احتمالی نرخ سنگ‌آهن توسط مبارکه پیش‌بینی شده و در EPS اعلامی تاثیری ندارد و تغییری ایجاد نمی‌کند.

رجایی اظهار داشت: طبق توافق‌های صورت‌گرفته قیمت سنگ‌آهن در سال جاری ثابت بود، اما تا پایان سال افزایش می‌یابد. وی افزود: توقع صاحبان معادن سنگ‌آهن قیمت‌های بالا است اما با چانه‌زنی با آنها به توافق خواهیم رسید.

وی ادامه داد: باوجود رکود بازار فولاد نرخ جدید سنگ‌آهن نمی‌تواند تاثیری بر برنامه‌های پیش‌بینی شده فولاد مبارکه بگذارد. رجایی پیش‌بینی بازار فولاد در شرایط فعلی را غیرممکن دانست و گفت: بازار فولاد در شرایط فعلی غیرقابل پیش‌بینی است.

ذوب‌آهن مشکل تهیه سنگ‌آهن ندارد

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مورد قیمت‌های جدید سنگ‌آهن گفت: قرار است نرخ سنگ‌آهن شرکت‌های بورسی نظیر گل‌گهر و چادرملو افزایش بیابد اما تاکنون تغییری در نرخ سنگ‌آهن بافق که ما از آن خرید داریم اعلام نشده است. وی ادامه داد: معدن بافق شرکتی دولتی است و قصد تغییر نرخ سنگ‌آهن را هم ندارد، لذا مشکلی فعلا برای ذوب‌آهن در رابطه با تامین سنگ‌آهن پیش نمی‌آید.

بخش عمده سنگ‌آهن خوزستان وارداتی است

تجلی‌زاده، مدیر فروش شرکت فولاد خوزستان در رابطه با تغییر نرخ سنگ‌آهن اظهار داشت: این شرکت بخش عمده خریدهای خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

وی در مورد نحوه فروش شمش به فولادسازان داخلی گفت: بر اساس توافق بین فولادسازان، ایمیدرو و فولاد خوزستان شرکت‌های فولادسازی شمش مورد نیاز خود را طبق فرمولی که ایمیدرو تعیین کرده دریافت می‌کنند اما به گفته فولادسازان نرخ شمش دریافتی آنها با قیمت‌های جهانی تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای ندارد.

نرخ سنگ آهن واقعی می‌شود

ایسنا- قیمت جدید فروش سنگ‌آهن در هفته جاری نهایی می‌شود. امیرحسین اکبری، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر، با بیان مطلب فوق افزود: جلساتی بین معدنکاران و فولادسازان در حال برگزاری بوده و گروه‌های تخصصی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن پس از جمع‌بندی تمام نظرات، پیشنهاد نهایی خود را برای تصویب به سازمان توسعه و نوسازی معادن ارائه می‌کنند. وی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی سنگ‌آهن مناسب نبوده و بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: نرخ فروش صادراتی هر تن سنگ‌آهن در سال گذشته بالغ‌بر ۱۷۰‌دلار بود، در حالی که نرخ فروش داخلی آن حدود ۴۰‌دلار بود. به گفته او اگر قیمت سنگ‌آهن پایین نبود، این همه تلاش برای واقعی کردن قیمت‌های آن صورت نمی‌گرفت.

اکبری درباره رشد احتمالی قیمت محصولات فولادی در صورت افزایش قیمت سنگ‌آهن گفت: محصولات فولادی به بهای روز فروخته شده و در صورت افزایش قیمت سنگ‌آهن، فقط مقداری از سود فولادسازان کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: سهم سنگ‌آهن در قیمت تمام شده فولاد حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد بوده و مابقی مربوط به هزینه‌هایی همچون انرژی، سوخت و پرسنل است. اکبری گفت: با توجه به آن که مصرف‌کنندگان داخلی سنگ‌آهن گل‌گهر (شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان) دو شرکت خصوصی بوده و محصولات خود را به قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنند، بنابراین توجیهی ندارد که شرکت گل‌گهر به عنوان یک شرکت خصوصی، سنگ‌آهن یارانه‌ای در اختیار شرکت خصوصی دیگری قرار داده و حقوق سهامداران خود را نادیده بگیرد.

در این رابطه نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، نیز هفته گذشته درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی به ایسنا گفته بود که بر اساس توافقات انجام شده، امیدواریم هفته آینده (هفته جاری) با شرکت‌های فولاد‌سازی در زمینه تعیین قیمت سنگ‌آهن به توافق نهایی برسیم. وی با بیان اینکه پیشنهاد شرکت‌های سنگ‌آهنی مبنی‌بر افزایش بین ۲۵ تا ۳۰‌درصدی این ماده در بازار داخلی و در قرارداد با شرکت‌های فولادسازی‌ است، یادآور شد که در ابتدای سال جاری نیز قیمت سنگ‌آهن در قراردادها و بازار داخلی از ۴۸‌هزار تومان به ازای هر تن به ۵۶‌هزار تومان افزایش یافته بود.