هفته آرام در بازار آهن

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: نرخ تمام فلزات پایه (آهنی و غیرآهنی) در سراشیبی قرار دارد.

از نیمه دوم جولای کاهش نرخ فلزات در بازارهای جهانی آغاز شد و این روند تاکنون نیز ادامه دارد. نوسان قیمت نفت، افت شدید نرخ شمش فولاد و آغاز تعطیلات برخی کارخانه‌های فولاد در بازارهای خارجی به صورت زنجیری، موجب کاهش قیمت فلزات در بازارهای جهانی شده است. در این میان مازاد عرضه برخی فلزات در سطح جهان نیز مزید بر علت شده و به کاهش بیشتر قیمت‌ها دامن زده است.

کاهش قیمت فولاد و محصولات فولادی به ایران نیز تسری یافت؛ به طوری که از اواخر تیر ماه و آغاز مرداد ماه سال‌جاری شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار رسمی و غیررسمی بودیم. از این رو نرخ میلگرد که در روزهای پایانی تیر ماه به طور متوسط ۱۳۵۰ تومان بود در پایان هفته گذشته با افت ۲۵۰ تومانی در هر کیلو به پایین‌ترین نرخ خود در سال‌جاری و ۱۱۰۰ تومان رسید.

در این میان دو تحلیل متفاوت از آینده بازار فولاد مطرح است؛ برخی از فعالان این بازار کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند اما برخی دیگر معتقدند نرخ این محصول در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ با افزایش مواجه خواهد شد. در بازار داخل نیز فعالان بازار به علت این که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم روند کنونی حاکم بر بازار آهن را برای ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند.

در مبادلات روز شنبه هفته گذشته رکود در بازار آهن‌آلات همچنان ادامه داشت، به گونه‌ای که در این روز قیمت‌ها کاهشی بود.

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده نرخ میلگرد اغلب کارخانه‌های فولادسازی داخلی با افت روبه‌رو شد، به طوری که در این روز میلگرد اهواز، اردبیل، مجتمع فولاد بناب، نورد فولاد کرمانشاه، الیگودرز، نطنز، فولاد آذربایجان و فولاد پارس با کاهش در بازار تهران عرضه شدند.

در این مدت، نبشی ۸ تا ۱۲ آریان‌فولاد نیز کاهش نرخ ۹/۱ تا ۸/۱درصدی را در هر کیلو در بازار غیررسمی تجربه کرد.

در روز مورد بررسی، تیرآهن نیز در بازار تهران شاهد افت قیمت بود، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۶، ۱۸ با کاهش ۳۰هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفت. در معاملات روز شنبه گذشته به‌رغم ثبات قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۲۰ اما هر شاخه تیرآهن ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با افت قیمت ۳۰، ۸۰ و ۳۰هزار ریالی در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در دومین روز از هفته گذشته بازار آهن در اغما بود، به طوری که در این روز خریداران و فروشندگان از معامله امتناع کردند. در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته رکود در بازار آهن آنچنان عمیق شده بود که فعالان بازار نسبت به رکود حاکم ابراز نگرانی کردند اما نرخ محصولات فولادی نیز در این روز در سراشیبی قرار گرفت.

به گفته فعالان بازار آهن، در مدت یاد شده بازار بدون رونق بود و میلگرد اغلب کارخانه‌های فولادسازی با کاهش شدید قیمت مواجه شدند، به گونه‌ای که در این روز میلگرد ۱۰ تا ۲۰-A۳ آجدار فولاد بناب با افت ۹/۲ و ۳درصدی در هر کیلو عرضه شدند.

در این مدت، میلگرد تولیدی نورد فولاد کرمانشاه نیز با کاهش ۵/۱ تا ۸/۱درصدی در هر کیلو به فروش رسید. در روز مورد بررسی، میلگرد تولیدی فولاد نطنز و نبشی ۸ تا ۱۰ آریان فولاد نیز شاهد افت قیمت در بازار تهران بودند و در این روز همچنین میلگرد فولاد آذربایجان به طور متوسط با کاهش ۴درصدی در هر کیلو و به مبلغ ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۱هزار و ۶۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با کاهش ۱۰، ۱۰ و ۴۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۴ و ۲۷ نیز با افت ۳۰ و ۱۰هزار ریالی در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در حالی که زمزمه‌های خروج رکود از بازار آهن به گوش می‌رسید اما در سومین روز از هفته کاری گذشته (دوشنبه) قیمت آهن‌آلات باز هم کاهش یافت.

در مبادلات روز دوشنبه هفته گذشته نرخ آهن‌آلات همانند روزهای قبل از آن با کاهش روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده، میلگرد سایز ۱۰ تا ۲۵-A۳ آجدار فولاد نطنز به مبلغ ۱۲هزار و ۶۰۰ریال تا ۱۳هزار ریال دادوستد شدند و از کاهش ۷/۰درصدی در هر کیلو برخوردار بودند.

در این مدت، میلگرد اهواز، اردبیل و البرز با کاهش ۳، ۵/۶ و ۳درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۲هزار ریال، ۱۱هزار و ۳۵۰ریال و ۱۲هزار و ۵۰۰ریال عرضه شدند. در روز مورد بررسی، نبشی ۸ تا ۱۵ آریان فولاد نیز کاهش قیمت ۶/۱، ۵/۱ و ۶/۶درصدی را در هر کیلو تجربه کردند و در این روز میلگرد ۱۲ تا ۲۵ -A۳ فولاد آذربایجان با افت بین ۷/۱ تا ۵/۲درصدی در هر کیلو و به مبلغ ۱۱هزار و ۳۰۰ تا ۱۱هزار و ۴۰۰ریال به فروش رسیدند.

در مبادلات روز دوشنبه هفته گذشته میلگرد تولیدی نورد فولاد کرمانشاه، ذوب‌آهن ملایر، الیگودرز و شبکه‌های فلزی الیگودرز و بافت بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.در روز یادشده، علاوه‌بر کاهش ۷/۰ تا ۸/۰درصدی میلگرد تولیدی مجتمع فولاد بناب، تیرآهن نیز با افت قیمت در بازار غیررسمی مواجه شد به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با کاهش ۲۰، ۲۰ و ۳۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۲ و ۲۷ با افت ۵۰ و ۶۰هزار ریالی در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

سرانجام در پی روند کاهش قیمت آهن‌آلات در بازار غیررسمی، نرخ میلگرد در روز سه‌شنبه تقریبا به کف بازار رسید. در این روز نرخ میلگرد اغلب کارخانه‌های فولادسازی با افت روبه‌رو شد. در مدت یادشده میلگرد اهواز، اردبیل با کاهش ۴ و ۲درصدی در هر کیلو و به مبلغ ۱۱هزار و ۵۰۰ریال و ۱۱هزار و ۱۰۰ریال عرضه شدند.

در این مدت، میلگرد تولیدی مجتمع فولاد بناب، با کاهش ۷/۰ و ۸درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد و به نرخ ۱۲هزار و ۸۰۰ریال، ۱۲هزار و ۳۰۰ریال، ۱۲هزار و ۲۰۰ریال و ۱۲هزارو ۲۵۰ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته، نورد فولاد کرمانشاه نیز میلگرد تولیدی خود را با کاهش ۵/۱ و ۸/۱درصدی در هر کیلو در بازار تهران و به مبلغ ۱۲هزار و ۸۰۰ریال، ۱۲هزار و ۴۰۰ریال و ۱۰هزار و ۴۰۰ریال عرضه کرد.

در روز یادشده، میلگرد الیگودرز نیز با افت ۸/۳، ۹/۳، ۳/۲ و ۴درصدی در هر کیلو در بازار تهران به فروش رسید.

در این روز، میلگرد فولاد نطنز نیز با کاهش ۷/۰درصدی در هر کیلو به مبلغ ۱۲هزار و ۵۰۰ریال تا ۱۲هزار و ۹۰۰ریال و میلگرد سایز ۱۲ تا ۲۵فولاد آذربایجان با افت ۵/۳ و ۶/۲درصدی در هر کیلو به مبلغ ۱۱هزار ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

در معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته همچنین تیرآهن با کاهش نرخ مواجه شد، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افت ۳۰ و ۱۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۲۷ با کاهش ۲۰هزار ریالی در بازار تهران عرضه شدند. در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) نیز باز هم قیمت‌ها نزولی بود، به این ترتیب چهارمین هفته متوالی با رکود در بازار آهن به پایان رسیدند. نرخ آهن‌آلات در چهارشنبه هفته گذشته همچنان در سراشیبی قرار گرفت و میلگرد تولیدی اغلب فولادسازان با کاهش نرخ مواجه بودند. در مدت یاد شده میلگرد سایز ۱۲ تا ۲۵ فولاد آذربایجان به پایین‌ترین نرخ خود یعنی ۱۰هزار و ۸۵۰ ریال به فروش رسید.

در این مدت میلگرد اهواز و اردبیل با کاهش ۸/۰ و ۸/۱درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی عرضه شد.

در روز یاد شده میلگرد نورد فولاد کرمانشاه، مجتمع فولاد بناب و فولاد نطنز نیز با افت قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.

در روز مورد بررسی سبد تیرآهن ریز و درشت نیز کاهشی بین ۲۰ تا ۵۰هزار ریالی را در بازار غیررسمی تجربه کردند.