معاملات سرد فولاد در روزهای گرم تابستان

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز معاملات تیرآهن و میلگرد در بورس کالای ایران سرد و بی‌رونق بود به طوری که ... ... تنها یک‌هزار و ۱۰ تن سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۰ا-A۳ ذوب‌آهن سلف ۳۰/۶/۸۷ به قیمت ۱۱۰۰ تومان در هرکیلو معامله شد.

بر اساس این گزارش فولاد آذربایجان هم ۱۰۰۰تن سبد میلگرد ۲۵ تا۱۴ا-A۳ را برای سلف ۳۱/۶/۸۷ عرضه کرد که تنها ۱۰۰تن با نرخ ۱۱۲۰۰ریال درخواست خرید داشت اما به دلیل پایین بودن حجم تقاضا، ناظر تالار کشف نرخ با این حجم را قبول نکرد و نهایتا معامله‌ای بر روی این کالا انجام نشد. دیروز کارگزار عرضه‌کننده محصولات فولاد خراسان هم اعلام کرد که در صورت وجود تقاضا و پذیرش نرخ ۱۱۰۰۰ریال از سوی خریداران، میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ این شرکت در تالار عرضه می‌شد اما به دلیل عدم استقبال خریداران، کالایی از این شرکت بر روی تابلو ثبت نشد.

برخی کارگزاران دیروز همچنان بر این نظر خود که نرخ‌های بورس در مقایسه با بازار غیررسمی بالاتر است پافشاری کردند، اما در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند نرخ‌های عرضه در حال حاضر در بورس منطقی شده و به کف رسیده بنابراین نباید بیشتر از این تقاضای کاهش نرخ را در تالار بورس مطرح کرد. بر این اساس ذوب‌آهن و فولاد آذربایجان کاهش نرخ نداده و به این ترتیب نرخ‌ها ثابت ماند هرچند فولاد آذربایجان موفق‌ به فروش نشد.

روزهای گرم تابستان در تالار بورس کالا در حالی سپری می‌شود که معاملات‌ آن بدون رونق و با سردی کامل دنبال می‌شود و به همین علت تمام کارگزاران بورس هم در تالار حضور نمی‌یابند.

به گفته یکی از فعالان بازار در حال حاضر بازار آهن‌آلات در ایران در شرایط خاصی قرار دارد و به‌رغم کاهش نرخ‌ها، درخواست خریدی در بازار وجود ندارد.

به گفته وی، حتی امکان ارزیابی و پیش‌بینی بازار هم از دست تجار و فعالان خارج شده است.

به عقیده یکی دیگر از کارگزاران کاهش نرخ‌های جهانی هرچند تاثیر زیادی بر بازار داخل گذاشته اما رکود معاملات در حالی که نقدینگی کافی در بازار وجود دارد تا حدودی عجیب و غیرمعمول است و حتی با در نظر گرفتن عوامل موثر همچون بازارهای جهانی و رکود ساخت‌وساز در کشور، چنین رکودی در معاملات به خصوص مبادلات بورس کالا دور از انتظار است.

اما از طرفی برخی کارشناسان بازار با اشاره به رکودی که سال گذشته در همین زمان در بورس اتفاق افتاده بود، نسبت به رونق معاملات در هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرده و معتقدند با به فروش رفتن محصولاتی که از هفته‌های قبل در بازار و با‌ نرخ‌های پایین عرضه شده‌، به مرور تقاضا به بازار بازگشته و معاملات رونق می‌گیرد.

در همین حال یکی از فعالان بازار، با اشاره به فروش نرفتن محصولات کارخانجات دولتی در بازار معتقد است در شرایطی همچون وضعیت فعلی بهتر است امکان صادرات محصولات دولتی فراهم شود تا شرکت‌هایی همچون ذوب‌آهن بتوانند کالاهای مازاد خود را در بازارهای دیگر به فروش برسانند.

در گروه آلومینیوم هم به‌رغم عرضه ۱۰۰ تن شمش ۷/۹۹-Pا۱۰۰۰ ، ۱۸۰ تن شمش ۶/۹۹-Pا۱۰۰۰،۵/۹۹ا-Pا۱۰۰۰ و ۲/۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی هیچ یک از این کالاها فروش نرفت، اما ۳هزار تن شمش خالص Pا۱۰۰۰ ایرالکو با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ ریال و ۱۸۰ تن شمش خالص ۵۰P این شرکت با نرخ ۳۰هزار و ۱۰۰ ریالی فروش رفت.