معدن و توسعه - موسسه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) در بولتن خود در ماه جولای، اطلاعات و آمار مربوط به روند عرضه و تقاضای مس جهان را در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ منتشر کرد.

براساس آمار منتشر شده از سوی ICSG، بازار مس شاهد کسری آشکار ۴۰‌هزار تنی در ماه آوریل بود. در حالی‌که ماه قبل از آن یعنی ماه مارس، بازار مس با ۱۰‌هزار تن مازاد مواجه بود.

تراز آشکار وضعیت مس برای ۴ ماه اول سال ۲۰۰۸، بعد از بازنگری و تصحیح آمارهای قبلی، کسری حدودا ۱۰۸‌هزار تنی تولید را نشان داد (مازاد فصلی تنظیمی ۳۴ تنی). این کسری در دوره مشابه در سال ۲۰۰۷، حدود ۲۴۵‌هزار تن بود (کسری فصلی تنظیمی ۱۰۰‌هزار تنی).

مصرف مس پالایش شده جهان در ۴‌ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۰۷ به میزان بسیار اندکی کاهش یافت (حدود ۵/۰‌درصد).

کاهش آشکار مصرف در اتحادیه اروپا ۷‌درصد و در هر دو کشور چین و ایالات متحده یک‌درصد بود که با رشد ۳‌درصدی مصرف ژاپن و ۴/۳‌درصدی سایر کشورها کمی جبران شد.

تولید معادن مس جهان در ۴ماه اول سال جاری کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود و تولیدات حدود ۵/۳‌درصد در مقایسه با همین مدت در سال گذشته کاهش یافت: تولیدات کنسانتره حدود ۴‌درصد و تولیدات به روش SX-EW حدود ۵/۰ کمتر بود.

تولیدات جهان عمدتا تحت تاثیر کاهش تولید در استرالیا، شیلی، اندونزی و مکزیک قرار داشت. مشکلات فنی، اعتصاب کارگران و بدی شرایط آب و هوایی در این کشورها باعث شد تولید مس مجموعا ۵/۱۰‌درصد کاهش پیدا کند (۲۶۵‌هزار تن). در نتیجه نرخ بهره‌وری از ظرفیت معادن مس جهان در ۴ ماه اول سال ۲۰۰۸ از ۵/۸۷‌درصد در ۴ ماه اول سال ۲۰۰۷، به حدود ۸۲‌درصد سقوط پیدا کرد.

تولیدات پالایش شده مس جهان در ۴‌ماه ابتدایی سال ۲۰۰۸ در مقایسه با همین مدت در سال قبل از آن، ۷/۱‌درصد افزایش داشت. رشد ۲۶‌درصدی تولید الکترولیتی مس، کاهش تولیدات الکترونی و تولیدات ثانویه (از قراضه مس) که به ترتیب ۳/۰ و ۶/۰‌درصد بود را جبران کرد. به هرحال، وقتی آمار تولیدات روزانه در ۴ ماه اول امسال را با فصل آخر سال گذشته مقایسه می‌کنیم، شاهد کاهش ۲/۱‌درصدی تولیدات مس پالایش شده هستیم.

کاهش در چند کشور اتفاق افتاد، اما به صورت عمده در شیلی (۳/۲‌درصد) و چین (۳/۵‌درصد) شاهد کاهش تولید بودیم. مشکلات فنی و شرایط بد آب و هوایی از دلایل این امر بود.

براساس مقیاس سالانه، تولیدات مس پالایش شده در اقیانوسیه و قاره آمریکا به ترتیب ۱۱ و ۹‌درصد کاهش یافت، اما در آفریقا ۷/۶، در آسیا ۵/۴ و در اروپا ۶/۰‌درصد افزایش داشت. در ۴ ماه نخست سال جاری نرخ بهره‌وری از ظرفیت جهانی پالایش مس دنیا از ۸/۸۴‌درصد در مدت مشابه سال گذشته، به حدود ۶/۸۲‌درصد سقوط کرد.

متوسط قیمت نقدی مس در LME در ماه ژوئن ۸‌هزار و ۲۶۰‌دلار در هر تن بود که از متوسط ۷۵/۸۳۸۲‌دلاری ماه مه کمتر بود. بالاترین و پایین‌ترین قیمت مس، در سال ۲۰۰۸ تا پایان ماه ژوئن به ترتیب ۵/۸۸۸۴‌دلار در هر تن و ۶۶۶۶‌دلار در هر تن بوده است و متوسط قیمت آن نیز ۲۱/۸۱۰۸‌دلار در هر تن بوده است.

تا پایان ژوئن ۲۰۰۸، موجودی مس در LME و SHEF نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بود، اما در COMEX این میزان بیشتر از سال پیش بود. میزان موجودی در این بورس‌ها و ۴‌ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته مجموعا ۷۳‌هزار و ۵۷۲ تن کاهش داشت و به ۶۴‌هزار و ۷۶۶ تن رسید.