خریداران آهن: قیمت‌ها واقعی نیست

عکس: نسیم گلی

منیژه حیاتی

دیروز خریداران در بورس کالای ایران، با طرح این موضوع که نرخ محصولات فولادی در بورس بالاتر از بازار غیررسمی است، حاضر به خرید نشده و به این ترتیب بازار آهن سومین هفته رکود خود را پشت‌سر گذاشت. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، دیروز ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان به ترتیب ۵ و یک کالا عرضه کردند که از این تعداد فقط میلگرد ۱۰-۲ A و سبد میلگرد ۲۵ تا ۸-۳ A‌ معامله شد.

در نتیجه روز گذشته با توجه به اینکه میلگردهای چینی هم فروش نرفت فقط ۶۲۰تن کالا به ارزش ۸میلیارد و ۸۷۴میلیون ریال دادوستد شد.

عدم‌استقبال بازار از کالاهای پرمصرف ذوب‌آهن و فولاد آذربایجان در حالی اتفاق افتاد که این دو شرکت دیروز در پی فشار بازار، در نرخ‌های خود تجدیدنظر کردند و کاهش قیمت دادند اما کارگزاران معتقد بودند با توجه به پایین‌تر بودن نرخ محصولات فولادی در بازار غیررسمی، عرضه‌کنندگان به‌خصوص ذوب‌آهن باید بیش از این کاهش نرخ بدهند.

البته برخی کارگزاران معتقدند اگر ذوب‌آهن بیشتر از این کاهش نرخ بدهد به دلیل رکود کلی بازار، تغییر چندانی در حجم معاملات اتفاق نمی‌افتد چون در بازار غیررسمی هم که نرخ‌ها افت پیدا کرده، خرید‌و‌فروش انجام نمی‌شود.

گفته می‌شود خریدار سهام فولاد خوزستان مجددا حجم وسیعی از آهن‌آلات را در بازار عرضه کرده و هر چند معامله چندانی بر روی کالاهای آن انجام نشده اما جو روانی عرضه انبوه آهن‌آلات و شایعاتی که در این خصوص در بازار ایجاد شده، به همراه روند کاهشی قیمت فولاد در دنیا، همگی دست به دست هم داده تا ریسک خرید برای تجار بالا برود.

خرید و فروش‌هایی هم که انجام می‌شود قیمت واقعی بازار نیست چون این معاملات معمولا خریدهای پروژه‌ای است که خریداران آنها مجبور به خرید هستند. به گفته یکی از کارگزاران، در شرایطی که قیمت در بازار کاهشی است، اگر یک خریدار به کالایی نیاز داشته باشد، حاضر باشد آن را حتی با قیمت بالاتر هم بخرد بنابراین قیمت کالاهایی همچون ۲۵ تا ۸-A۳ یا ۱۰-A۲

ذوب‌آهن که با نرخ ۱۲۷۰۰ریال و در حجم پایین در بورس معامله شده را نمی‌توان مبنای واقعی بازار و تعیین‌کننده دانست. به همین دلیل بود که دیروز برخی کارگزاران در بورس نرخ‌های عرضه را واقعی ندانسته و خواستار تجدیدنظر در آن شدند. فعالان بازار معتقدند کالاهای پرمصرف هم در بازار غیررسمی وجود دارد؛ اما طرح‌های پروژه‌های به حجم بالایی از این کالاها احتیاج دارد و خریداران آنها نمی‌توانند در بازار غیررسمی تمام کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند بنابراین چاره‌ای جز خرید از طریق بورس ندارند. به نظر می‌رسد برخلاف همیشه که بورس و قیمت محصولات ذوب‌آهن تعیین‌کننده قیمت بازار غیررسمی بود، در حال حاضر این بازار غیررسمی و نرخ‌های آن است که مبنای تصمیم‌گیری خریداران در بورس شده و بدین ترتیب باز هم یکی از چالش‌های بازار که همان عدم عرضه تمام محصولات فولادی در بازار رسمی (بورس کالای ایران) است خود را نشان داده است. به عقیده فعالان بازار اگر در کنار عرضه‌کنندگان دولتی، بخش خصوصی نیز در بورس حضور می‌یافت و کالاهای خود را در این بازار عرضه می‌کرد، در شرایط فعلی باز هم معاملات شفاف و عرضه و تقاضاهای بورس بود که می‌توانست تعیین‌کننده نرخ باشد. اگر بخش خصوصی هم کالاهای خود را دربورس عرضه می‌کرد رقابت میان عرضه‌کنندگان و تنظیم نرخ عرضه می‌توانست در شرایط فعلی تا حدودی قفل رکود بازار را شکسته و پیش‌بینی را برای خریداران و تجار بازار آسان‌تر کند. البته این رکود نه تنها در بازار آهن بلکه در گروه مس،‌ آلومینیوم و حتی مولیبدن هم ایجاد شده است. طبق اظهارات یکی از معامله‌گران مولیبدن، روز سه‌شنبه معاملات این کالا هم برخلاف قبل بدون رونق انجام شد.

آلومینیوم هم دیروز فقط ۱۴۰ تن معامله شد. المهدی در این روز موفق به فروش شمش‌های ۱۰۰۰ پوندی خود نشد.

دیروز ذوب‌آهن میلگرد ۱۰-A۲ خود را ابتدا با نرخ ۱۲۸۰۰ ریال عرضه کرد که خریداران ۱۲۵۵۰ ریال را پیشنهاد دادند و نهایتا پس از رایزنی‌های متعدد خریدار و فروشنده فقط ۲۲۰ تن از آن معامله شد. ذوب‌آهن این کالا را دوباره کاهش نرخ داده و با ۱۲۷۰۰ ریال معامله کرد.

میلگرد ۱۰-A۱ این شرکت و ۸-A۳ آن معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۸-A۳ این شرکت ۴۰۰ تن با نرخ ۱۲۷۰۰ریال عرضه شد که یک خریدار برای یک طرح پروژه‌ای آن را خرید.

مجموعا در رینگ فلزی ۷۶۰ تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۳۰۶میلیون ریال معامله شد.